Grundloven § 55

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 55 fastslår, at der ved lov skal sikres en uafhængig kontrol med statens civile og militære forvaltning, udført af en eller to personer valgt af Folketinget, men som ikke selv må være medlemmer heraf.

Lovtekst – § 55

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 169 af 5.6.1953

Ved lov bestemmes, at folketinget vælger en eller to personer, der ikke er medlemmer af folketinget, til at have indseende med statens civile og militære forvaltning.\n\n

Praktisk betydning

§ 55 fastslår, at der ved lov skal sikres en uafhængig kontrol med statens civile og militære forvaltning, udført af en eller to personer valgt af Folketinget, men som ikke selv må være medlemmer heraf. Bestemmelsen er skrevet med det klare formål at skabe en ekstern og upartisk overvågning af statsmagtens udøvelse, både i det administrative system og i militæret. I praksis er denne bestemmelse ført ud i livet gennem institutionen Folketingets Ombudsmand, der netop har til opgave at kritisk vurdere og kontrollere myndighedernes lovlighed og forvaltning overfor borgere, uden at skulle tage hensyn til politiske interesser eller myndigheders egne vurderinger. Ombudsmanden arbejder uafhængigt og kan tage sager op enten efter klager eller på eget initiativ. Dette har stor principiel betydning for retssikkerheden i Danmark, da det sikrer borgerne adgang til en uvildig kontrolinstans, der holder den offentlige forvaltning ansvarlig og understøtter gennemsigtighed i det offentlige.

Eksempler

  • Ombudsmanden undersøger ministeriers sagsbehandling

    En borger klager over langsom sagsbehandling i et ministerium. Ombudsmanden undersøger sagen, udtaler kritik og anviser forbedringer.

  • Tilsyn med militære forhold

    Ombudsmanden tager på eget initiativ fat i en sag om vilkårene for hjemsendte soldater og undersøger forsvarets administration.

  • Folketinget vælger ny ombudsmand

    Når funktionen bliver ledig, vælger Folketinget en person med juridisk baggrund uden tilknytning til Folketinget som ny ombudsmand.

Almindelige misforståelser
  • At det er Folketinget selv, der fører tilsynet – opgaven udføres af uafhængige personer udenfor Folketinget.
  • At ombudsmandens afgørelser kan sammenlignes med domstolsafgørelser – det er vejledende udtalelser, ikke juridiske domme.
  • At kun civile forhold dækkes – bestemmelsen omfatter både civile og militære myndigheder.
Almindelige spørgsmål

Hvem vælges til at føre tilsyn efter § 55?

Det er typisk Folketingets Ombudsmand, som vælges af Folketinget, men ikke må være folketingsmedlem.

Kan ombudsmanden blande sig i alle slags myndighedsbeslutninger?

Ombudsmanden kan undersøge størstedelen af det offentlige, men domstolsafgørelser og visse politiske beslutninger er undtaget.

Er ombudsmanden politisk uafhængig?

Ja, det er netop forudsætningen, og ombudsmanden skal agere uden politisk pres eller loyalitet.

Hvordan skaber § 55 mere retssikkerhed?

Ved at borgere kan klage til en uafhængig kontrolinstans, der kan granske og kritisere forvaltningen.

Relaterede paragraffer
  • § 47

    Handler om Folketingets udpegede revisorer og kontrol af statsregnskabet – begge bestemmelser handler om offentlig tilsyn.

  • § 51

    Folketingets mulighed for at nedsætte kommissioner til at undersøge offentlige sager supplerer tilsynsopgaven.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Spørg trygt om dansk forvaltningskontrol.

Foreslåede spørgsmål
Hvad laver Folketingets Ombudsmand egentlig?
Kan alle klage til Ombudsmanden?
Hvordan adskiller tilsynet sig fra domstolene?