- § 1.
- § 2.
- § 3.
- § 4.
- § 5.
- § 6.
- § 7.
- § 8.
- § 9.
- § 10.
- § 11.
- § 12.
- § 13.
- § 14.
- § 15.
- § 16.
- § 17.
- § 18.
- § 19.
- § 20.
- § 21.
- § 22.
- § 23.
- § 24.
- § 25.
- § 26.
- § 27.
- § 28.
- § 29.
- § 30.
- § 31.
- § 32.
- § 33.
- § 34.
- § 35.
- § 36.
- § 37.
- § 38.
- § 39.
- § 40.
- § 41.
- § 42.
- § 43.
- § 44.
- § 45.
- § 46.
- § 47.
- § 48.
- § 49.
- § 50.
- § 51.
- § 52.
- § 53.
- § 54.
- § 55.
- § 56.
- § 57.
- § 58.
- § 59.
- § 60.
- § 61.
- § 62.
- § 63.
- § 64.
- § 65.
- § 66.
- § 67.
- § 68.
- § 69.
- § 70.
- § 71.
- § 72.
- § 73.
- § 74.
- § 75.
- § 76.
- § 77.
- § 78.
- § 79.
- § 80.
- § 81.
- § 82.
- § 83.
- § 84.
- § 85.
- § 86.
- § 87.
- § 88.
- § 89.
Grundloven § 64.
Billedgenerering afventer: A dignified Danish courtroom scene illustrating the independence of judges, emphasizing solemnity and justice in a Danish context.
Paragraf 64 sikrer domstolenes uafhængighed ved at fastslå, at dommere alene skal rette sig efter loven og ikke kan fjernes eller flyttes uden en retsafgørelse.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
§ 64. Dommerne har i deres kald alene at rette sig efter loven. De kan ikke afsættes uden ved dom, ejheller forflyttes mod deres ønske, uden for de tilfælde, hvor en omordning af domstolene finder sted. Dog kan den dommer, der har fyldt sit 65. år, afskediges, men uden tab af indtægter indtil det tidspunkt, til hvilket han skulle være afskediget på grund af alder.
Paragraf 64 sikrer domstolenes uafhængighed ved at fastslå, at dommere alene skal rette sig efter loven og ikke kan fjernes eller flyttes uden en retsafgørelse. Denne bestemmelse er central for retsstatens funktion, idet den beskytter dommere mod vilkårlig påvirkning fra andre magtinstanser. Undtagelsen for omordning af domstolene er nødvendig for at bevare et effektivt og tidssvarende retsvæsen, men da lovteksten ikke præciserer, hvad 'omordning' omfatter, kan dette skabe fortolkningsrum, som potentielt kan udnyttes til administrative ændringer med betydelig indflydelse på dommerens stilling. Afskedigelse ved 65 år afspejler en aldersgrænse, som sikrer fornyelse, dog med lønkompensation til den naturlige afgangs alder. Den klare adskillelse af dommeres embedsfrihed, samtidig med et spor af fleksibilitet, balancerer hensynet til uafhængighed og effektiv forvaltning, men kunne med fordel præciseres yderligere. Regelgrundlaget harmonerer med principperne i retsplejeloven og den internationale domstolsuafhængighedspraksis, men den aktuelle formulering kan med fordel reformeres for at undgå unødig kompleksitet og usikkerhed omkring 'omordning'.
Eksempler
Dommers afskedigelse kræver dom
En dommer er blevet genstand for kritik, men kunne ikke afskediges uden en formel retssag, da paragraf 64 kræver dom for afskedigelse.
Forflyttelse ved domstolsomorganisering
Ved en større omorganisering af retssystemet blev visse dommere forflyttet trods deres modvilje, hvilket er tilladt under paragrafens undtagelse om 'omordning af domstolene'.
Afskedigelse efter fyldt 65 år
En dommer, som er fyldt 65 år, blev afskediget, men beholdt sin løn indtil den sædvanlige afgangsalder, som paragraf 64 åbner mulighed for.
- •At dommere aldrig kan flyttes uden deres samtykke; undtagelsen ved domstolsomordning gør det muligt.
- •At afskedigelse ved 65 år sker uden kompensation; loven fastsætter lønkompensation til pensionsalderen.
- •At dommere kan afsættes af kongen eller regeringen uden dom; paragraf 64 kræver en retlig afgørelse.
Kan en dommer fjernes fra embedet uden retssag?
Nej, ifølge § 64 kan dommere kun afsættes ved dom. Undtagelsen er kun ved omordning af domstolene eller almindelig afskedigelse ved alder.
Hvad betyder 'omordning af domstolene' i praksis?
'Omordning' giver mulighed for administrative ændringer såsom forflyttelser, men loven præciserer ikke nærmere, hvilket kan give vide fortolkningsmuligheder og usikkerhed.
Hvilke aldersbetingelser gælder for dommeres afskedigelse?
Dommer kan afskediges ved 65 år, men bibeholdes løn indtil den alder, hvor de ellers skulle være gået på pension, jf. § 64.
Er dommeres uafhængighed absolut ifølge paragrafen?
Paragraf 64 beskytter dommeres uafhængighed stærkt, men anerkender praktiske undtagelser som omordning og aldersafskedigelse, hvilket afspejler en balance mellem uafhængighed og effektivitet.
Velkommen til juridisk assistance!
Velkommen til juridisk assistance!