- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 40
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 40 fastslår, at ministrene altid har adgang til Folketinget og ret til at tage ordet under forhandlingerne, uanset om de selv er valgt som folketingsmedlemmer.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
Ministrene har i embeds medfør adgang til folketinget og er berettigede til under forhandlingerne at forlange ordet, så ofte de vil, idet de iøvrigt iagttager forretningsordenen. Stemmeret udøver de kun, når de tillige er medlemmer af folketinget.\n\n
§ 40 fastslår, at ministrene altid har adgang til Folketinget og ret til at tage ordet under forhandlingerne, uanset om de selv er valgt som folketingsmedlemmer. Dette betyder, at ethvert medlem af regeringen kan møde op og fremlægge regeringens syn eller bidrage til debatten, uden begrænsning af hvor ofte de tager ordet – dog skal de følge Folketingets forretningsorden. Kun hvis ministeren samtidig er medlem af Folketinget, har han eller hun også stemmeret. Det afspejler det parlamentariske princip om adskillelse mellem regeringens og Folketingets magt. Særligt i tidligere tider, hvor flere ministre ofte sad udenfor Folketinget, havde bestemmelsen betydelig praktisk værdi. I dag er det mest almindeligt, at ministre også er folketingsmedlemmer, men reglerne har stadig betydning ved f.eks. ministerudnævnelser udefra. Bestemmelsen sikrer, at regeringen kan deltage aktivt i det parlamentariske arbejde og være ansvarlig over for Folketinget, men uden at statsretligt udviske grænsen mellem forsamlingen og regeringen.
Eksempler
Udenrigsminister uden folketingsmandat
En nyudnævnt udenrigsminister, der ikke er medlem af Folketinget, deltager i en debat om dansk udenrigspolitik og får ordet gentagne gange, men kan ikke stemme om det endelige beslutningsforslag.
Minister forsvarer et lovforslag
En socialminister deltager i forhandlinger om en socialreform og tager ofte ordet for at forklare regeringens synspunkter – uanset antallet af indlæg.
Ekstern ekspert bliver minister
En fagkyndig jurist bliver udpeget som minister uden at have folketingsmandat. Han møder op og taler i Folketinget, men har ikke stemmeret.
- •At alle ministre automatisk har stemmeret i Folketinget.
- •At ministre kun må tale én gang pr. forhandling.
- •At kun folketingsmedlemmer kan blive ministre.
Kan en minister uden folketingsmandat stemme i Folketinget?
Nej, kun ministre, der også er medlemmer af Folketinget, har stemmeret.
Hvor ofte må en minister tage ordet i Folketinget?
En minister må forlange ordet så ofte han eller hun vil, dog inden for rammerne af Folketingets forretningsorden.
Er det muligt at udnævne en minister, som slet ikke er folketingsmedlem?
Ja, statsministeren kan frit vælge ministre uden for Folketinget. Disse har dog ikke stemmeret i salen.
Skal ministre overholde Folketingets regler under debatter?
Ja, ministrene er forpligtede til at følge Folketingets forretningsorden, også selvom de ikke er medlemmer.
Velkommen! Spørg mig om § 40 og ministrenes beføjelser.
Velkommen! Spørg mig om § 40 og ministrenes beføjelser.