Grundloven § 41

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 41 fastslår en bærende søjle i det danske demokrati: at ethvert medlem af Folketinget har ret til at fremsætte forslag til love og andre beslutninger.

Lovtekst – § 41

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 169 af 5.6.1953

Stk. 1. Ethvert medlem af folketinget er berettiget til at fremsætte forslag til love og andre beslutninger.\n\n

Stk. 2. Et lovforslag kan ikke endeligt vedtages, forinden det tre gange har været behandlet i folketinget.

Stk. 3. To femtedele af folketingets medlemmer kan overfor formanden begære, at tredje behandling tidligst finder sted tolv søgnedage efter forslagets vedtagelse ved anden behandling. Begæringen skal være skriftlig og underskrevet af de deltagende medlemmer. Udsættelse kan dog ikke finde sted, forsåvidt angår forslag til finanslove, tillægsbevillingslove, midlertidige bevillingslove, statslånslove, love om meddelelse af indfødsret, love om ekspropriation, love om indirekte skatter samt i påtrængende tilfælde forslag til love, hvis ikrafttræden ikke kan udsættes af hensyn til lovens formål.

Stk. 4. Ved nyvalg og ved folketingsårets udgang bortfalder alle forslag til love og andre beslutninger, der ikke forinden er endeligt vedtaget.

Praktisk betydning

§ 41 fastslår en bærende søjle i det danske demokrati: at ethvert medlem af Folketinget har ret til at fremsætte forslag til love og andre beslutninger. Bestemmelsen understreger, at initiativretten ikke udelukkende tilkommer regeringen; også enkeltmandater eller grupper uden for regeringen kan iværksætte lovgivningsproces. Dette er med til at sikre åbenhed, mangfoldighed og dynamik i lovgivningsarbejdet. Derved forhindres magtkoncentration, og folkelige eller minoritære synspunkter får mulighed for reel politisk behandling. Initiativretten anvendes både af partier og løsgængere, og det er en væsentlig kilde til dagsordenssætning – nogle forslag bliver til lov, andre skaber debat eller inspiration til fremtidige ændringer. Paragraffen beskytter den parlamentariske frihed og minder om Folketingets rolle som uafhængig og aktiv lovgiver, hvor alle medlemmer kan bringe samfundsrelevante emner ind i maskinrummet.

Eksempler

  • Enkeltmedlem foreslår ny miljølov

    Et medlem uden for regeringen fremsætter et forslag om skrappere regler for kemikalier i vandløb. Forslaget sendes til behandling i Folketinget.

  • Mindre parti stiller beslutningsforslag

    Et lille oppositionsparti stiller forslag om, at Danmark skal udarbejde en handlingsplan mod racisme. Forslaget debatteres og stemmes om i Folketinget.

  • Løsgænger foreslår ændring af pensionsalder

    Et folketingsmedlem uden partiforankring stiller et lovforslag om at ændre regler for folkepensionsalder, som dermed kommer på dagsordenen.

Almindelige misforståelser
  • Nogle tror kun regeringen kan stille lovforslag, men ethvert folketingsmedlem kan.
  • Man tror ofte, at private beslutningsforslag ignoreres – i praksis behandles de formaliseret.
  • Det antages undertiden, at partier skal godkende medlemmers lovforslag – det er ikke et krav i grundloven.
Almindelige spørgsmål

Kan et enkelt folketingsmedlem fremsætte lovforslag?

Ja, ethvert medlem har ret til at stille forslag til både love og andre beslutninger – uanset parti eller position.

Skal lovforslag fra enkeltmedlemmer igennem samme proces som regeringsforslag?

Ja, alle lovforslag behandles efter de samme regler og procedurer i Folketinget.

Bliver mange private forslag til lov?

Det er sjældent, at enkeltmedlemmers forslag bliver til lov, men de kan påvirke debatten og danne grundlag for senere lovgivning.

Kan regeringen forhindre et forslag fremsat af en folketingsmedlem?

Nej, initiativretten er individuel, men regeringen eller flertallet kan stemme imod eller blokere for vedtagelse.

Relaterede paragraffer
  • § 21

    Kongen (regeringen) kan også fremsætte forslag; balancerer initiativretten.

  • § 48

    Folketinget fastlægger selv sin forretningsorden, herunder hvordan forslag behandles.

  • § 53

    Ethvert medlem kan bringe offentlige anliggender til drøftelse og kræve ministerforklaringer.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Spørg mig gerne om lovforslag i Folketinget.

Foreslåede spørgsmål
Hvordan stiller man et lovforslag som folketingsmedlem?
Kan et enkeltmedlem virkelig få sin lov igennem?
Hvad sker der, hvis forslaget ikke behandles inden nyvalg?