- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 51
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 51 giver Folketinget en kraftfuld mulighed for at granske sager af bred betydning for samfundet gennem egne undersøgelseskommissioner, sammensat af dets egne medlemmer.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
Folketinget kan nedsætte kommissioner af sine medlemmer til at undersøge almenvigtige sager. Kommissionerne er berettigede til at fordre skriftlige eller mundtlige oplysninger såvel af private borgere som af offentlige myndigheder.\n\n
§ 51 giver Folketinget en kraftfuld mulighed for at granske sager af bred betydning for samfundet gennem egne undersøgelseskommissioner, sammensat af dets egne medlemmer. Paragraffen styrker Folketingets kontrol- og oplysningsrolle overfor både den udøvende magt og samfundet generelt. Ved at kunne pålægge både privatpersoner og offentlige myndigheder at afgive oplysninger – enten skriftligt eller mundtligt – sikres det, at kommissionernes undersøgelser ikke blot bliver overfladiske, men reelt kan komme til bunds i alvorlige eller principielle anliggender. § 51 har historisk været brugt ved større politiske eller administrative skandalesager, men den tjener også som en kontinuerlig påmindelse om, at den lovgivende magt ikke står magtesløs, hvis vigtige forhold skal afdækkes. Kommissionerne har dog ikke domstolslignende myndighed, men de besidder undersøgelsesbeføjelser, som ellers kun sjældent gives til ikke-judicielle instanser. Dette gør bestemmelsen til en markant del af grundlovens afbalancering mellem parlamentarisk kontrol og magtudøvelse.
Eksempler
Politisk skandale
En sag om mulig embedsmisbrug bliver undersøgt af en kommission nedsat af Folketinget, som herefter indkalder relevante myndigheder og enkeltpersoner til at afgive forklaring.
Manglende beredskab
Efter kritik af statens håndtering af en naturkatastrofe nedsættes en undersøgelseskommission, som afhører berørte borgere og ansvarlige embedsmænd.
Evaluering af lovgivning
Folketinget nedsætter en kommission for at kortlægge konsekvenserne af en større lovreform, hvor både myndigheder og relevante borgere skal afgive oplysninger.
- •Kommissionerne kan ikke idømme straf – de undersøger og indsamler oplysninger, ikke dømmer.
- •Det er ikke kun regeringen, men hele Folketinget, der kan nedsætte kommissioner efter § 51.
- •Pligten til at afgive oplysninger gælder, men med sædvanlige begrænsninger, fx tavshedspligt.
Kan en kommission indkalde hvem som helst til afhøring?
Kommissionen kan forlange oplysninger fra både private og offentlige myndigheder, men afhøringen må altid ske inden for lovgivningens almindelige rammer om retssikkerhed.
Har kommissionerne domstolslignende beføjelser?
Nej, kommissionerne kan indhente oplysninger, men de kan ikke dømme eller pålægge straf.
Er kommissionernes arbejde offentligt?
Det afhænger af Folketingets beslutning og den konkrete undersøgelse. Ofte er arbejdet delvist offentligt, men lukkede møder kan forekomme.
Er man pligtig til at afgive oplysninger?
Som udgangspunkt ja, hvis man modtager et pålæg fra kommissionen, men der er undtagelser, fx visse tavshedspligter.
Hvem bestemmer, hvilke sager der skal undersøges?
Det er Folketinget, der beslutter, hvornår og hvorfor en kommission skal nedsættes og med hvilket kommissorium.
Velkommen! Klar til spørgsmål om Grundloven § 51.
Velkommen! Klar til spørgsmål om Grundloven § 51.