- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 63
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 63 cementerer domstolenes uafhængige rolle som vogter af, at myndighederne ikke går ud over deres lovbestemte beføjelser.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
Stk. 1. Domstolene er berettigede til at påkende ethvert spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser. Den, der vil rejse sådant spørgsmål, kan dog ikke ved at bringe sagen for domstolene unddrage sig fra foreløbig at efterkomme øvrighedens befaling.\n\n
Stk. 2. Påkendelse af spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser kan ved lov henlægges til en eller flere forvaltningsdomstole, hvis afgørelser dog skal kunne prøves ved rigets øverste domstol. De nærmere regler herom fastsættes ved lov.
§ 63 cementerer domstolenes uafhængige rolle som vogter af, at myndighederne ikke går ud over deres lovbestemte beføjelser. Enhver borger kan få prøvet spørgsmål om, hvorvidt en offentlig myndighed – f.eks. staten, en kommune eller et ministerium – har handlet inden for retslige rammer. Imidlertid fritager det ikke borgeren fra at efterkomme myndighedens afgørelse, før retten eventuelt omstøder denne. Paragraffen stammer fra en historisk kamp for at forhindre vilkårlig myndighedsudøvelse og understreger et centralt retsstatsprincip: ingen står over loven, heller ikke myndighederne. I praksis sikrer den retssikkerhed mod magtmisbrug og danner grundlag for domstolsprøvelse af eksempelvis administrative afgørelser.
Eksempler
Kommunens afslag på byggetilladelse
En borger får afslag på at opføre en garage. Borgeren mener, afslaget er givet på ulovligt grundlag og anlægger sag ved domstolene, som afgør, om kommunen er gået ud over sine beføjelser.
Ulovlige politianordninger
En virksomhed pålægges restriktioner af politiet, som virksomheden mener mangler lovhjemmel. Sagen prøves ved domstolene, der vurderer ordensmagtens grænser.
Ekspropriationssager
En grundejer mener, at en ekspropriation ikke er tilstrækkeligt begrundet i almenvellet. Domstolene tager stilling til, om myndigheden overholder grundlovens beføjelser.
- •Man kan lade være med at følge myndighedens påbud, hvis sagen er anlagt – det kan man ikke.
- •Domstolene kan kun behandle meget principielle sager – enhver konkret sag om myndighedens grænser kan prøves.
- •Paragraffen gælder kun for staten, ikke kommuner eller andre offentlige organer.
Kan jeg undlade at følge en myndigheds afgørelse, hvis jeg anlægger sag?
Nej, du skal foreløbigt efterkomme afgørelsen, indtil domstolen eventuelt omgør den.
Gælder paragraf 63 for alle myndigheder?
Ja, domstolene kan prøve alle offentlige myndigheders grænser for udøvelse af myndighed.
Hvilken sagstype er mest almindelig under § 63?
Sager om klager over kommunale eller statslige afgørelser, hvor borgeren anfægter hjemmelsgrundlaget.
Kan loven ændres, så det kun er særlige domstole, der behandler disse sager?
Ja, der kan oprettes forvaltningsdomstole, men deres afgørelser skal kunne prøves ved Højesteret.
Velkommen! Spørg trygt til myndigheders grænser.
Velkommen! Spørg trygt til myndigheders grænser.