- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 45
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 45 i Grundloven fastlægger, at regeringen har pligt til at fremsætte forslag til finanslov for det kommende år senest fire måneder før finansårets begyndelse.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
Stk. 1. Forslag til finanslov for det kommende finansår skal fremsættes for folketinget senest fire måneder før finansårets begyndelse.\n\n
Stk. 2. Kan behandlingen af finanslovforslaget for det kommende finansår ikke ventes tilendebragt inden finansårets begyndelse, skal forslag til en midlertidig bevillingslov fremsættes for folketinget.
§ 45 i Grundloven fastlægger, at regeringen har pligt til at fremsætte forslag til finanslov for det kommende år senest fire måneder før finansårets begyndelse. Tidsfristen skal sikre Folketinget tilstrækkelig tid til at gennemgå, drøfte og behandle statsbudgettet, før pengene begynder at blive brugt. For staten er finansloven det centrale budgetdokument og udstikker rammerne for al offentlig økonomi. Hvis det viser sig, at finansloven ikke kan nå at blive vedtaget inden årets start, skal der – jf. stk. 2 – straks fremsættes en midlertidig bevillingslov, så staten ikke står uden hjemmel til udgifter og indtægter. Paragraffen bygger på ønsket om transparens, parlamentarisk kontrol og forudsigelighed for samfundet. I praksis betyder bestemmelsen, at regeringen senest i slutningen af august typisk skal præsentere finanslovforslaget for Folketinget, når finansåret følger kalenderåret.
Eksempler
Fremlæggelse af finanslovforslag
Regeringen præsenterer sit forslag til næste års statsbudget i august, så Folketinget kan behandle det inden nytår.
Behov for midlertidig bevillingslov
Hvis Folketinget ikke kan nå at vedtage finansloven inden 1. januar, fremsættes en midlertidig bevillingslov for at sikre fortsat statslig drift.
- •At finansloven automatisk vedtages, hvis fristen overholdes.
- •At Folketinget ikke kan ændre finanslovforslaget efter fremsættelsen.
- •At staten må bruge penge uden hjemmel, hvis finansloven ikke er vedtaget i tide.
Hvad sker der, hvis finansloven ikke når at blive vedtaget til tiden?
Så skal regeringen fremsætte forslag til en midlertidig bevillingslov, der giver fortsat hjemmel til at disponere statens midler.
Er der nogen sanktioner, hvis tidsfristen for finanslovforslaget overskrides?
Grundloven indeholder ikke specifikke sanktioner, men regeringen vil blive stillet politisk til ansvar, eventuelt med tab af Folketingets tillid.
Hvorfor fire måneder før finansårets begyndelse?
Tidsfristen sikrer Folketinget tid til debat, eventuelle ændringsforslag og grundig behandling af statens budget.
Velkommen! Hvad vil du vide om finansloven og Grundloven?
Velkommen! Hvad vil du vide om finansloven og Grundloven?