- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 46
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 46 stk.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
Stk. 1.Forinden finansloven eller en midlertidig bevillingslov er vedtaget af folketinget, må skatterne ikke opkræves.\n\n
Stk. 2. Ingen udgift må afholdes uden hjemmel i den af folketinget vedtagne finanslov eller i en af folketinget vedtaget tillægsbevillingslov eller midlertidig bevillingslov.
§ 46 stk. 1 fastslår, at staten ikke må opkræve skatter, før Folketinget har givet sin godkendelse til årets finanslov eller, hvis det er nødvendigt, en midlertidig bevillingslov. Dette sikrer en direkte demokratisk kontrol over statens indtægter og beskytter borgerne mod vilkårlige eller uigennemsigtige skatteopkrævninger. Historisk var dette en afgørende foranstaltning til at begrænse kongemagtens mulighed for at beskatte borgerne uden repræsentation. I dag fungerer bestemmelsen som fundament for finanspolitisk ansvarlighed og Folketingets magt over statens penge. Hvis finansloven er forsinket, skal en midlertidig bevillingslov vedtages, før staten kan opkræve skat videre.
Eksempler
Forsinket finanslov
Hvis Folketinget ikke når at vedtage finansloven inden finansårets start, må staten først opkræve skat, når en midlertidig bevillingslov er trådt i kraft.
Årlig skatteopkrævning
Hvert år opkræves skat først efter Folketingets godkendelse af finansloven, der angiver rammerne for statens indtægter og udgifter.
- •At staten frit kan opkræve skatter, før finansloven er godkendt.
- •At bestemmelsen kun gælder nye skatter.
- •At finansloven er en formalitet uden reel betydning for skat.
Hvad sker der, hvis finansloven ikke vedtages til tiden?
Så skal Folketinget vedtage en midlertidig bevillingslov, før staten må opkræve skatter.
Kan regeringen kræve skat uden Folketingets godkendelse?
Nej, § 46 gør det ulovligt at opkræve skat uden at finansloven eller en midlertidig bevillingslov er vedtaget af Folketinget.
Gælder bestemmelsen kun for indkomstskat?
Bestemmelsen omfatter alle statslige skatteopkrævninger, ikke kun indkomstskat.
Er det nogensinde sket, at staten ikke har kunnet opkræve skat?
I praksis sikres det altid via midlertidig bevillingslov, men bestemmelsen forhindrer princippet i, at der opkræves uden lovhjemmel.
- § 43
§ 43 fastslår det generelle krav om lovhjemmel for skatteopkrævning og statslån.
- § 45
§ 45 regulerer fremsættelsen af finanslovsforslaget og dets tidsfrister.
- § 46 stk. 2
Stk. 2 handler om udgiftssiden og hjemlen for statens udgifter.
Velkommen! Spørg frit om Grundlovens § 46.
Velkommen! Spørg frit om Grundlovens § 46.