- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 57
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 57 i Grundloven beskytter Folketingets medlemmer mod retsforfølgelse og frihedsberøvelse uden Folketingets eget samtykke, så længe de ikke gribes på fersk gerning.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
Intet medlem af folketinget kan uden dettes samtykke tiltales eller underkastes fængsling af nogen art, medmindre han er grebet på fersk gerning. For sine ytringer i folketinget kan intet af dets medlemmer uden folketingets samtykke drages til ansvar udenfor samme.\n\n
§ 57 i Grundloven beskytter Folketingets medlemmer mod retsforfølgelse og frihedsberøvelse uden Folketingets eget samtykke, så længe de ikke gribes på fersk gerning. Desuden kan de kun holdes ansvarlige for ytringer, de fremkommer med i Folketinget, hvis Folketinget selv samtykker hertil. Dette sikrer, at politiske modstandere ikke kan lamme folkevalgte gennem retssager eller fængslinger. Princippet stammer fra en lang parlamentarisk tradition, hvis formål er at værne demokratiet mod misbrug af magten - både fra staten og private aktører, der kunne have interesse i at intimidere eller fjerne politiske stemmer. I praksis afgør Folketinget, om der skal gives tilladelse til retsforfølgelse eller frihedsberøvelse, undtagen ved flagrante forbrydelser begået på stedet. Det betyder ikke, at medlemmerne står over loven, men at demokratiets spilleregler har en ekstra sikring mod overgreb.
Eksempler
Mistet samtykke ved mistanke om lovovertrædelse
Et medlem af Folketinget mistænkes for skattesvindel. Politiet kan ikke tiltale eller fængsle medlemmet, medmindre Folketinget giver samtykke hertil.
Ytringsfrihed i Folketingssalen
En politiker kritiserer kraftigt en branche fra talerstolen. Medlemmet kan ikke stilles til ansvar for udtalelsen uden Folketingets tilladelse.
Fersk gerning
En folketingspolitiker gribes i at begå røveri. Her kan politiet anholde vedkommende uden Folketingets samtykke, fordi det sker på fersk gerning.
- •Folketingsmedlemmer er hævet over loven.
- •Immuniteten gælder også for kriminelle handlinger udenfor Folketingssalen.
- •Medlemmer kan ikke anholdes, uanset hvad de gør.
Kan et folketingsmedlem aldrig fængsles?
Jo, men kun hvis medlemmet gribes på fersk gerning eller hvis Folketinget giver samtykke.
Gælder immuniteten for alt, et medlem siger?
Kun for ytringer i Folketinget; ikke for udtalelser udenfor Folketinget.
Hvem beslutter, om et medlem skal kunne retsforfølges?
Folketinget beslutter med samtykke, om et medlem kan tiltales eller fængsles.
Kan Folketinget nægte at ophæve immuniteten?
Ja, Folketinget kan vælge at beskytte et medlem ved at afvise samtykke.
Er immunitet det samme som straffrihed?
Nej, det forhindrer alene retsforfølgelse uden Folketingets samtykke.
Velkommen! Spørg gerne til folketingsmedlemmers immunitet.
Velkommen! Spørg gerne til folketingsmedlemmers immunitet.