- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 49
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 49 fastslår som udgangspunkt, at Folketingets møder skal foregå åbent for offentligheden.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
Folketingets møder er offentlige. Formanden eller det i forretningsordenen bestemte antal medlemmer eller en minister kan dog forlange, at alle uvedkommende fjernes, hvorpå det uden forhandling afgøres, om sagen skal forhandles i et offentligt eller lukket møde.\n\n
§ 49 fastslår som udgangspunkt, at Folketingets møder skal foregå åbent for offentligheden. Denne åbenhed sikrer gennemsigtighed om det parlamentariske arbejde og gør det muligt for befolkningen, pressen og andre at overvære debatten og beslutningsprocesserne. Af praktiske eller følsomme grunde kan formanden, et fastsat antal medlemmer ifølge forretningsordenen eller en minister dog kræve, at alle uvedkommende må forlade salen. Efterfølgende – uden nogen debat – afgøres det formelt ved en afstemning, om mødet herefter skal fortsætte offentligt, eller om det skal være lukket for offentligheden. Det er en sikkerhedsventil, der balancerer offentlighed og behovet for fortrolighed, f.eks. ved statshemmeligheder eller særligt følsomme sager. Bestemmelsen bruges sjældent i moderne tid, men det principielle hensyn om lovgiverens ansvar overfor folket gennem åbenhed står stærkt – og netop derfor kræver det et særskilt formelt krav at fravige det.
Eksempler
Lukning ved sikkerhedshensyn
Hvis en sag om Danmarks efterretningstjenester behandles, kan formanden kræve, at uvedkommende fjernes, og Folketinget afgør hurtigt, om mødet gøres lukket.
Minister ønsker fortrolighed
En minister kan forlange, at pressen og publikum fjernes under følsomme forhandlinger, fx om nationale forhandlinger eller diplomatisk krise.
Medlemsinitiativ til lukkede døre
Flere medlemmer kan ifølge Folketingets forretningsorden kræve, at et møde midlertidigt lukkes for offentligheden, f.eks. under personsager.
- •Man tror, at alle Folketingets møder kan lukkes uden særlige begrundelser.
- •Nogle tror, at offentligheden altid har ret til at overvære alle dele af Folketingets arbejde, også følsomme eller fortrolige anliggender.
- •Det antages fejlagtigt, at det er en langvarig proces at lukke et møde, selvom det faktisk afgøres straks uden forhandling.
Er Folketingets møder altid åbne for offentligheden?
Som udgangspunkt ja, men de kan lukkes, hvis formanden, visse medlemmer eller en minister kræver det.
Hvem kan kræve, at mødet lukkes for uvedkommende?
Formanden, et bestemt antal medlemmer (fastsat i forretningsordenen) eller en minister.
Hvordan afgøres det, om et møde skal være lukket?
Efter alle uvedkommende er fjernet, afgøres det straks uden debat ved afstemning.
Hvad betyder 'uvedkommende' i denne sammenhæng?
Det er personer, som ikke har ret eller opgave ved selve mødet, fx presse, publikum og gæster.
Hvor ofte holdes lukkede møder i praksis?
Lukkede møder er sjældne i dag og bruges stort set kun i helt særlige eller følsomme sager.
Velkommen! Spørg endelig til § 49 eller Folketingets åbenhed.
Velkommen! Spørg endelig til § 49 eller Folketingets åbenhed.