Barnets lov § 63

Billedgenerering afventer: A Nordic child protection setting in a Danish context, illustrating a secure youth care facility with professional staff and young residents, conveying safety and support.

Kort sagt

§ 63 fastlægger kommunalbestyrelsens børne- og ungeudvalgs kompetence til at træffe afgørelse om anbringelse af børn og unge mellem 12 og 17 år på særligt sikrede afdelinger, hvor anbringelsen indgår som en skærpet socialpædagogisk indsats.

Lovtekst – § 63 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Børne- og ungeudvalget kan træffe afgørelse om, at et barn eller en ung mellem 12 og 17 år skal anbringes, jf. §§ 46 eller 47, på en særligt sikret afdeling, hvis følgende betingelser er opfyldt:

1) Der foreligger et grundlag for anbringelse på en sikret døgninstitution efter § 62, stk. 1 eller 2.

2) En anbringelse på en sikret døgninstitution er eller vil ikke være tilstrækkelig, idet barnet eller den unge ved en forudgående særlig voldelig eller psykisk afvigende adfærd har gjort ophold eller fortsat ophold på en sikret døgninstitution uforsvarligt.

3) Der foreligger, hvis barnet eller den unge har en psykisk afvigende adfærd, en skriftlig lægefaglig vurdering af, at barnet eller den unge udviser aktuelle symptomer på psykisk sygdom.

Stk. 2. Er betingelserne i stk. 1 eller § 17, stk. 1, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet opfyldt for et barn eller en ung, der er fyldt 15 år, kan lederen af en sikret døgninstitution eller dennes stedfortræder, uafhængigt af om der på den sikrede døgninstitution er en særligt sikret afdeling, træffe midlertidig beslutning om overførsel til en særligt sikret afdeling. Beslutningen herom skal straks forelægges børne- og ungeudvalget til afgørelse, jf. stk. 1, i den kommune, der har truffet afgørelse om anbringelse.

Stk. 3. Social- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om forholdene på og anvendelsen af særligt sikrede afdelinger, herunder om kommunalbestyrelsens adgang til at fastsætte de nærmere rammer og vilkår for den konkrete anbringelse og om orientering af forældremyndighedsindehaveren.

Praktisk betydning

§ 63 fastlægger kommunalbestyrelsens børne- og ungeudvalgs kompetence til at træffe afgørelse om anbringelse af børn og unge mellem 12 og 17 år på særligt sikrede afdelinger, hvor anbringelsen indgår som en skærpet socialpædagogisk indsats. Det forudsætter, at grundlaget for en sikret døgninstitution er til stede, men at et almindeligt ophold der ikke er tilstrækkeligt sikkert på grund af barnets eller den unges særlige vanskeligheder. Loven opstiller skarpe krav for sådanne indgreb, herunder en skriftlig lægefaglig vurdering, hvis psykisk sygdom er en del af begrundelsen. Sådanne tiltag er forbeholdt alvorlige sager, hvor barnets eller den unges adfærd eller helbred kræver højt sikkerhedsniveau. Dette sikrer, at indgrebet er efter omstændighederne nødvendigt, men lovteksten stadig giver vidtgående myndighedsbeføjelser, som kan skabe mistanke om overforbrug eller for bureaukratisk tilgang, især hvis barnets lov rettigheder ikke fås behørigt i fokus. Relaterede principafgørelser understøtter behovet for at handle hurtigt og beskyttende, men samtidig med respekt for barnets retssikkerhed. Fremtidige lovjusteringer kunne med fordel præcisere de konkrete vurderinger og forbedre den tværfaglige inddragelse yderligere for at minimere utilsigtede indgreb.

Eksempler

  • Anbringelse på særligt sikret afdeling ved voldelig adfærd

    Et barn mellem 12 og 17 år med tidligere voldelige udbrud har gentagne gange vist en adfærd, som udgør en betænkelig sikkerhedsrisiko på en almindelig døgninstitution. Børne- og ungeudvalget træffer derfor afgørelse efter § 63 om anbringelse på en særligt sikret afdeling, hvor der kan iværksættes intensive og sikrere foranstaltninger.

  • Særlig sikret afdeling for psykisk sygt barn

    Et barn med psykotiske symptomer, som ifølge en skriftlig lægefaglig vurdering udviser aktiv psykisk sygdom, kan ikke opholde sig trygt på en sikret døgninstitution. På den baggrund træffer børne- og ungeudvalget med hjemmel i § 63 afgørelse om anbringelse på en særlig sikret afdeling, hvor der kan gives målrettet behandling.

  • Midlet tilladt ved akut behov for øget sikkerhed

    I en sag hvor tidligere anbringelsessteder ikke har kunnet sikre barnets tryghed, og hvor begrundet formodning foreligger om alvorlig skade ved mindre sikrede tilbud, træffer børne- og ungeudvalget afgørelse om et døgnophold på en særlig sikret afdeling efter § 63.

Almindelige misforståelser
  • § 63 betyder ikke, at alle børn med adfærdsproblemer kan anbringes på særligt sikret afdeling – der skal foreligge en særlig alvorlig risiko eller helbredsmæssig begrundelse.
  • En lægefaglig vurdering er kun obligatorisk, hvis der er psykisk sygdom – anden social eller adfærdsmæssig problematik kræver ikke nødvendigvis denne dokumentation.
  • Beslutninger efter § 63 kan ikke træffes uden for børne- og ungeudvalget, medmindre det er en foreløbig afgørelse af formanden eller næstformanden (§ 143).
Almindelige spørgsmål

Hvilke betingelser skal være opfyldt for anbringelse på særligt sikret afdeling efter § 63?

Der skal foreligge grundlag for anbringelse på sikret døgninstitution jf. § 62, men anbringelsen på en særlig sikret afdeling er nødvendig, hvis barnets adfærd eller tilstand gør ophold på sikret døgninstitution uforsvarligt. Hvis psykisk sygdom er årsagen, skal der foreligge en skriftlig lægefaglig vurdering. Desuden skal børne- og ungeudvalget træffe afgørelse.

Kan barnet eller den unge klage over afgørelsen efter § 63?

Ja. Afgørelser truffet af børne- og ungeudvalget kan indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (§§ 146 og 147). Derudover kan afgørelser blive prøvet ved retten med særlige sagkyndige dommere (jf. §§ 147-150).

Hvilken rolle spiller den lægefaglige vurdering i § 63?

Den lægefaglige vurdering er afgørende, når barnet eller den unge udviser psykisk afvigende adfærd eller sygdom, som begrunder anbringelse på særlig sikret afdeling. Vurderingen skal dokumentere aktuelle symptomer og understøtter den faglige begrundelse for den mere restriktive anbringelse.

Hvordan sikres barnets retssikkerhed i beslutninger efter § 63?

Barnet og forældremyndighedsindehaveren har ret til advokatbistand (§ 140), mulighed for at udtale sig for børne- og ungeudvalget (§ 142), og kan klage til Ankestyrelsen med mulighed for domstolsprøvelse (§§ 144-149). Beslutningen kræver 4 ud af 5 stemmer i udvalget, og uenighed noteres protokolleret.

Kan børn under 12 år anbringes på særlig sikret afdeling?

Som udgangspunkt retter § 63 sig mod børn og unge mellem 12 og 17 år. Social- og boligministeren kan dog fastsætte regler om særlige situationer, hvor børn under 12 år kan anbringes på sådanne afdelinger (§ 63, stk. 2 og § 62, stk. 4).

Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til dit lovstof om § 63!

Foreslåede spørgsmål
Hvornår bruges § 63 om særligt sikret afdeling?
Hvilke krav stilles til lægefaglig vurdering i § 63?
Hvem træffer afgørelser om anbringelse på særlig sikret afdeling?