Barnets lov § 44
Billedgenerering afventer: A caring and supportive child care environment at a foster family home in a Danish context, showing warmth, safety, learning, and social inclusion.
§ 44 fastlægger klart, at anbringelsessteder, som omfatter plejefamilier og børne- og ungehjem, skal fokusere på mere end blot grundlæggende omsorg og tryghed.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Formålet med indsatsen på anbringelsessteder efter § 43, stk. 1, nr. 1-4 og 6, er at varetage omsorg og sikre tryghed, trivsel og udvikling for de anbragte børn og unge. Anbringelsessteder efter § 43, stk. 1, nr. 1-4 og 6, skal arbejde målrettet med at understøtte udvikling i gode sociale fællesskaber, læring, uddannelse, beskæftigelse og forebyggelse af kriminalitet for de anbragte børn og unge.
§ 44 fastlægger klart, at anbringelsessteder, som omfatter plejefamilier og børne- og ungehjem, skal fokusere på mere end blot grundlæggende omsorg og tryghed. Loven stiller krav om aktiv indsats for trivsel, læring, uddannelse og beskæftigelse, samtidig med at forebyggelse af kriminalitet skal prioriteres. Det understreger et bredt, socialt ansvar og en forebyggelsesorienteret tilgang. I praksis vil dette indebære, at anbringelsessteder skal have kompetencer og ressourcer til at håndtere komplekse sociale og pædagogiske problemstillinger. Lovens brede formulering kan dog føre til forskelle i kvalitet og tilgang mellem kommuner og tilbydere, da der ikke er et entydigt standardiseret minimumsindhold for indsatsen. Det kan betyde, at nogle børn og unge oplever uensartet støtte afhængigt af lokale ressourcer og prioriteringer. Relevant her er også kravene i §§ 56 og 60 vedrørende løbende supervision og faglig støtte til plejefamilier og netværksplejefamilier, der skal sikre, at plejefamilier kan leve op til formålet. Ankestyrelsens principafgørelser, som f.eks. C-55-00, understreger betydningen af fagligt veldrevne anbringelser med fokus på barnets tarv. På den anden side kan lovens brede ramme give plads til en mere fleksibel og individuelt tilpasset indsats, men det rejser spørgsmål om kontrol og opfølgning, hvorfor styrket tilsyn gennem §§ 156-159 også er nødvendigt. Overordnet rummer paragrafen en vigtig vision, men præcisionsniveauet efterlader rum for variation, hvilket fremover kunne imødekommes ved mere detaljerede krav og effektmålinger.
Eksempler
Plejefamiliens rolle i at fremme skolegang
En plejefamilie, der har et anbragt barn med svære sociale udfordringer, implementerer en plan for støtte til barnets skolegang og sociale trivsel, i overensstemmelse med § 44’s formål.
Børne- og ungehjem indsats mod kriminalitet
Et særlig døgninstitution for unge med adfærdsproblemer arbejder aktivt med sociale fællesskaber og kriminalprævention som led i barnets udviklingsplan, som understøttet af lovens krav.
Kommunalt tilsyn sikrer kvaliteten
Kommunalbestyrelsen gennemfører regelmæssige tilsynsbesøg og faglig supervision på anbringelsessteder for at sikre, at lovens krav om omsorg og trivsel overholdes.
- •At anbringelsessteder kun skal sikre basal omsorg, mens loven kræver fokus på udvikling, uddannelse og kriminalprævention.
- •At alle plejefamilier automatisk er kvalificerede til at håndtere komplekse problemer uden løbende supervision og støtte.
- •At kommunen kan ignorere tilsynspligten og stadig overholde loven; tilsyn er en central forudsætning for kvalitetssikring.
Hvilket ansvar har anbringelsessteder efter § 44?
De skal varetage omsorg og sikre tryghed, trivsel og udvikling samt arbejde målrettet med sociale fællesskaber, uddannelse, beskæftigelse og forebyggelse af kriminalitet for de anbragte børn og unge.
Hvordan sikrer kommunen kvaliteten på anbringelsessteder?
Kommunen fører tilsyn med anbringelsesstederne efter bl.a. §§ 156-159, og plejefamilier skal have supervision og efteruddannelse efter §§ 56 og 60 for at leve op til lovens krav.
Kan barnet eller den unge klage over forhold på anbringelsesstedet?
Ja, der er klageadgang gennem Ankestyrelsen efter §§ 144-148, og barnet har ret til bisidder og advokat efter §§ 6 og 140, hvilket sikrer retssikkerhed.
Skal alle anbringelsessteder have samme faglige standard?
Loven opstiller ikke et detaljeret minimum, hvilket kan føre til variationer. Dog stilles krav om godkendelse efter §§ 58 og 65 og tilsyn for at sikre minimumskvalitet.
Velkommen til barnets lov-assistenten!
Velkommen til barnets lov-assistenten!