Barnets lov § 48

Billedgenerering afventer: An illustrative depiction of a child or youth requesting out-of-home placement, highlighting social work intervention in a danish context, with a respectful and supportive atmosphere.

Kort sagt

§ 48 sikrer børn og unge en eksplicit ret til selv at anmode om at blive anbragt uden for hjemmet.

Lovtekst – § 48 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Et barn eller en ung har ret til at anmode kommunalbestyrelsen om at blive anbragt uden for hjemmet.

Stk. 2. Anmoder et barn eller ung om at blive anbragt uden for hjemmet efter stk. 1, skal kommunalbestyrelsen vurdere, om der af hensyn til barnets eller den unges bedste skal udarbejdes en børnefaglig undersøgelse, jf. § 20, herunder om betingelserne i §§ 46 eller 47 er opfyldt. Træffer kommunalbestyrelsen på baggrund af en anmodning efter stk. 1 afgørelse om hverken anbringelse eller en støttende indsats efter denne lov, kan kommunalbestyrelsens beslutning herom indbringes for Ankestyrelsen. § 144 i denne lov og § 25 i forvaltningsloven finder tilsvarende anvendelse for indbringelse efter 2. pkt.

Praktisk betydning

§ 48 sikrer børn og unge en eksplicit ret til selv at anmode om at blive anbragt uden for hjemmet. Dette anerkender barnets eller den unges selvbestemmelse og ret til at søge beskyttelse eller støtte, når hjemmets forhold ikke er tilstrækkelige. Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at vurdere denne anmodning ud fra barnets tarv og de betingelser, der gælder for anbringelse, herunder om kravene i §§ 46 eller 47 er opfyldt. Praktisk betyder det, at et barn eller en ung efter indgivelse af anmodningen kan få foretaget en børnefaglig undersøgelse samt få tilbudt støtte eller anbringelse. Ankestyrelsens principmeddelelse 4-21 fremhæver, at der skal være klare indstillinger og at barnets ret til at få sagen præsenteret for Ankestyrelsen er sikret ved afslag. Selvom denne bestemmelse styrker barnets ret, kan den skabe udfordringer i praksis, da kommuner ofte skal balancere barnets eget ønske mod familiære og ressourcemæssige hensyn. Der kan være behov for øget klarhed omkring kommunens pligter ved behandling af sådanne anmodninger, herunder tidsfrister og sagsgang, for at undgå forsinkelser og sikre tillid til systemet.

Eksempler

  • Barn anmoder midlertidigt om anbringelse

    Et barn, der oplever vold i hjemmet, anmoder kommunen om anbringelse uden for hjemmet. Kommunalbestyrelsen foretager en børnefaglig undersøgelse efter § 20 og træffer afgørelse efter §§ 46 eller 47 baseret på barnets tarv.

  • Ung anmoder om anbringelse ved 15 år

    En ung på 15 år med sociale problemer anmoder kommunen om anbringelse. Kommunalbestyrelsen vurderer sagen, og hvis betingelserne er opfyldt, iværksættes anbringelse uden for hjemmet efter de relevante krav.

  • Kommunens afslag og klagemulighed

    Kommunalbestyrelsen afviser en anmodning om anbringelse, da kriterierne ikke vurderes at være opfyldte. Barnet eller den unge kan anke afgørelsen til Ankestyrelsen efter § 145, hvilket sikrer indsigts- og klagemuligheder.

Almindelige misforståelser
  • At ethvert barn eller ung, der anmoder om anbringelse, straks får det opfyldt uden vurdering af behov.
  • At kun forældre kan initiere anbringelse, selvom loven eksplicit tilgodeser barnets eller den unges egen ret til at anmode.
  • At en kommunalbestyrelses afslag på anmodning ikke kan påklages, hvilket er forkert da Ankestyrelsen er klagemyndighed.
Almindelige spørgsmål

Kan et barn under 10 år anmode om anbringelse?

Ifølge § 48 gælder retten til at anmode om anbringelse for børn og unge, men § 3 præciserer, at partsbeføjelser får særlige aldersgrænser. Barnet kan have ret til at blive hørt, men formel partsstatus ved anbringelse starter typisk ved 10 år.

Hvordan sikrer kommunen barnets perspektiv ved anmodning om anbringelse?

Kommunalbestyrelsen skal foretage en børnefaglig undersøgelse (§ 20) og tage hensyn til barnets eller den unges bedste, jf. §§ 1 og 2, samt inddrage barnet i planlægning og beslutninger efter §§ 5 og 91 for at sikre medbestemmelse.

Kan kommunen afvise en anmodning om anbringelse?

Ja. Kommunen skal foretage en vurdering af betingelserne i §§ 46 og 47. Hvis betingelserne for anbringelse ikke er opfyldt, kan kommunen afslå anmodningen, jf. § 48, stk. 2. Afslag kan indbringes for Ankestyrelsen efter § 144 og 145.

Hvilke frister gælder for kommunalbestyrelsens behandling efter en anmodning?

Lovteksten i § 48 indeholder ikke specifikke tidsfrister, men relaterede regler i §§ 20 og 91 stiller krav om, at børnefaglig undersøgelse og barnets plan skal foreligge inden for 3-4 måneder, hvilket også gælder sagsbehandling af anmodningen.

Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til rådgivning om barnets lov.

Foreslåede spørgsmål
Hvordan kan barnet selv anmode om anbringelse?
Hvad sker der efter en anmodning om anbringelse?
Kan anmodning om anbringelse afslås?