Barnets lov § 55
Billedgenerering afventer: A professional setting illustrating a Danish municipal social worker discussing placement options with a family, diverse children and foster carers in the background, symbolizing child welfare decisions in Danish context.
Paragraffen fastlægger kommunalbestyrelsens pligt til at vælge en plejefamilietype samt en konkret plejefamilie, der kan imødekomme barnets eller den unges individuelle støttebehov, herunder særlige behov som følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Ved anbringelse af et barn eller en ung i en plejefamilie skal kommunalbestyrelsen vælge den plejefamilietype efter §§ 57 eller 58 og den konkrete plejefamilie, der imødekommer barnets eller den unges behov for støtte, herunder eventuelle behov som følge af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne hos barnet eller den unge.
Paragraffen fastlægger kommunalbestyrelsens pligt til at vælge en plejefamilietype samt en konkret plejefamilie, der kan imødekomme barnets eller den unges individuelle støttebehov, herunder særlige behov som følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. I praksis betyder det, at valg af plejefamilie skal baseres på en detaljeret vurdering af barnets situation og ikke kun på generelle kriterier eller tilgængelighed. Det understreger lovens individualiseringsprincip, men giver også kommunerne en bred skønsfrihed, hvilket kan føre til forskellig praksis og til tider mangel på transparens og konsekvens i beslutningerne. Det faktum, at valget skal ske efter §§ 57 og 58, indikerer en struktureret plejetypeklassifikation, men kommunen må ofte balancere mellem barnets behov og praktiske omstændigheder. Ankestyrelsens principafgørelser viser desuden, at beslutninger vedrørende plejefamilier stiller høje krav til inddragelse, dokumentation og hensyn til barnets tarv, men der forekommer stadig udfordringer med kommunal implementering og tilstrækkelig støtte til plejefamilier, især ved komplekse behov. Fremtidige ændringer kan med fordel fokusere mere på krav om dokumentation og gennemsigtighed i valgprocessen for at øge retssikkerheden for barnet og undgå vilkårlig sagsbehandling.
Eksempler
Valg af specialiseret plejefamilie til barn med psykisk funktionsnedsættelse
Kommunalbestyrelsen vælger en specialiseret plejefamilie efter §§ 57 og 58, som kan imødekomme barnets behov for stabil omsorg og støtte ved psykisk funktionsnedsættelse.
Godkendt netværksplejefamilie til anbragt ung
En netværksplejefamilie bliver godkendt konkret til en ung, som har behov for tæt tilknytning, jf. kravet i § 55 og godkendelsesreglerne i § 58.
Afvejning af plejefamilietype ved pleje af barn med nedsat fysisk funktionsevne
Kommunen vurderer behovet for praktisk støtte og vælger derfor en forstærket plejefamilie, som kan håndtere barnets fysiske hjælpbehov.
- •At kommunen frit kan vælge hvilken som helst plejefamilie uden hensyntagen til barnets behov.
- •At alle plejefamilier har samme godkendelseskrav og kan anvendes til alle slags opgaver.
- •At netværksplejefamilier ikke kræver godkendelse eller professionel vurdering.
Hvad betyder det, at kommunen skal vælge plejefamilietype efter §§ 57 eller 58?
Det betyder, at kommunen skal vælge mellem almene, forstærkede, specialiserede plejefamilier eller netværksplejefamilier, jf. §§ 57 og 58, afhængigt af barnets støttebehov og forhold.
Kan kommunen vælge en plejefamilie uden at tage hensyn til barnets funktionsnedsættelser?
Nej, § 55 fastslår, at valg af plejefamilie skal imødekomme barnets eller den unges behov, herunder særlige krav ved fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Er valget af netværksplejefamilie muligt for alle børn og unge?
Netværksplejefamilie kan godkendes konkret for det bestemte barn eller den unge efter særlig vurdering, jf. § 58, stk. 1. Det kræver kommunen godkender familien ud fra barnets behov.
Kan plejefamilievalget overklages?
Valg af almindelig plejefamilie kan ofte ikke påklages direkte, men afgørelser om godkendelse af netværks- eller egne værelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. §§ 58 og 65.
Velkommen til din advokatassistent!
Velkommen til din advokatassistent!