Barnets lov § 60
Billedgenerering afventer: A supportive network foster family receiving professional guidance and support within a Danish context, showing a caring, structured environment.
§ 60 pålægger kommunalbestyrelsen en klar forpligtelse til at yde netværksplejefamilier den faglige støtte, der er nødvendig for at kunne varetage pleje- og omsorgsopgaven efter lovens krav.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde den fornødne faglige støtte til netværksplejefamilier i overensstemmelse med plejeopgavens omfang.
Stk. 2. Social- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om faglig støtte til netværksplejefamilier.
§ 60 pålægger kommunalbestyrelsen en klar forpligtelse til at yde netværksplejefamilier den faglige støtte, der er nødvendig for at kunne varetage pleje- og omsorgsopgaven efter lovens krav. Netværksplejefamilier, som typisk involverer familiemedlemmer eller nære relationer, står ofte over for særlige udfordringer, der adskiller sig fra almindelige plejefamilier, bl.a. fordi forholdet til barnet eller den unge er præget af eksisterende familiemæssige bånd, som både kan være tryghedsskabende og belastende. Kommunalbestyrelsens støtte bør således være fleksibel og tilpasset den konkrete situation og plejeopgavens omfang. Bestemmelsen understøtter princippet om barnets tarv og behov for stabilitet og kontinuitet i anbringelsen. Den præciserer ikke, hvad den faglige støtte skal omfatte, hvilket kan efterlade praksis åben for forskelle mellem kommuner. Det kan rejse nogle retssikkerhedsmæssige spørgsmål om krav til kvaliteten af støtten. Relaterede regler i §§ 57-59 supplerer ved at beskrive godkendelse, økonomisk godtgørelse og andre former for støtte til netværksplejefamilier. Ankestyrelsens principafgørelser viser, at klageadgangen er begrænset, og at kommunens faglige vurdering vægtes højt, hvilket stiller krav til kommunernes professionelle indsats. Samlet set udgør § 60 en essentiel støttepille for at sikre, at netværksplejefamilier kan klare den særlige opgave, de påtager sig, men lovteksten kunne med fordel præciseres nærmere for at undgå varierende praksis og sikre en mere ensartet støtteindsats på tværs af landet.
Eksempler
Tilrettelæggelse af støtte efter plejebehov
Kommunalbestyrelsen tilbyder en netværksplejefamilie intensiv rådgivning og supervision, fordi barnet har komplekse psykiske vanskeligheder, og familierelationen derfor nødvendiggør særligt støtteapparat.
Efteruddannelse af netværksplejefamilier
Som led i den faglige støtte tilbyder kommunen netværksplejefamilier adgang til grundkurser og løbende opkvalificering for at sikre, at plejefamilien er klædt på til opgaven.
Dækning af ekstraordinære omkostninger
Kommunalbestyrelsen dækker ekstra udgifter til transport og kontaktmøder i forbindelse med netværksplejefamiliens pleje, jf. samspil mellem §§ 59 og 60.
- •At kommunalbestyrelsen kun skal tilbyde minimal støtte; faktisk skal støtten være nødvendig og tilpasset plejens omfang.
- •At netværksplejefamilier ikke har krav på efteruddannelse eller supervision, selvom det er centralt for plejeopgavens kvalitet.
- •At afgørelser om faglig støtte kan frit klages til domstolene uden forudgående administrativ behandling.
Hvilken slags faglig støtte skal kommunalbestyrelsen tilbyde netværksplejefamilier?
Støtten skal tilpasses plejeopgavens omfang og kan omfatte rådgivning, supervision, efteruddannelse og hjælp til problemstillinger, som familien møder i plejearbejdet, jf. §§ 57, 58 og 59.
Kan netværksplejefamilier klage over den støtte, som kommunalbestyrelsen tilbyder?
Kommunens afgørelser om støtte ligger under kommunalbestyrelsens vurdering, men afgørelser om fx dækning af omkostninger kan indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed, jf. § 59, stk. 3.
Er kommunalbestyrelsen forpligtet til at tilbyde efteruddannelse til netværksplejefamilier?
Ja, § 60 stiller krav om nødvendig faglig støtte, og § 58, stk. 2, foreskriver, at der skal tilbydes grundkursus. Efteruddannelse er en naturlig del af løbende faglig støtte.
Hvad sker der, hvis netværksplejefamilien ikke kan magte opgaven på trods af kommunal støtte?
Kommunalbestyrelsen skal vurdere plejens forløb og kan initiere ændringer, men loven fastsætter ikke specifikke sanktioner; det er en del af kommunens faglige ansvar at sikre barnets tarv, jf. kapitel 10 indsatser og tilsyn.
Velkommen til barnets lov-advokaten!
Velkommen til barnets lov-advokaten!