Barnets lov § 13
Billedgenerering afventer: A modern Danish social care institutional building with children and youth facilities, symbolizing regional cooperation in a Danish context
Paragraffen fastlægger det regionale ansvar for at oprette specialiserede tilbud til børn og unge med betydelige støttebehov, herunder særlige dag- og klubtilbud, børne- og ungehjem samt sikrede døgninstitutioner.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Efter aftale med kommunalbestyrelserne i regionen skal regionsrådet etablere følgende tilbud:
1) Særlige dag- og klubtilbud til børn og unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne efter §§ 83 og 84.
2) Børne- og ungehjem for børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, jf. § 43, stk. 1, nr. 6.
3) Sikrede døgninstitutioner, særligt sikrede afdelinger og delvis lukkede afdelinger i tilknytning til sikrede døgninstitutioner, jf. § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3.
4) Tilbud om behandling af børn og unge med et stofmisbrug efter § 33.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke, når etablering af tilbud sker i henhold til pålæg efter § 180, stk. 1.
Stk. 3. Regionsrådet skal efter aftale med kommunalbestyrelserne i regionen medvirke til at tilvejebringe hensigtsmæssige og sikre hjælpemidler.
Stk. 4. Regionsrådet opfylder sin forpligtelse efter stk. 1 og 3 ved brug af egne tilbud og ved samarbejde med kommuner, andre regioner eller private tilbud.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan etablere tilbud omfattet af stk. 1 og 3.
Stk. 6. Regionsrådet kan drive børne- og ungehjem, jf. § 43, for børn og unge, som på grund af sociale eller adfærdsmæssige problemer har behov for at blive anbragt uden for hjemmet, hvis det er aftalt i henhold til § 194, stk. 2, i lov om social service.
Stk. 7. Regionsrådet kan efter anmodning fra kommunalbestyrelsen varetage kommunale driftsopgaver, der ligger i naturlig tilknytning til regionens opgaver, og hvor regionen derfor har særlige kompetencer med hensyn til opgavevaretagelsen.
Paragraffen fastlægger det regionale ansvar for at oprette specialiserede tilbud til børn og unge med betydelige støttebehov, herunder særlige dag- og klubtilbud, børne- og ungehjem samt sikrede døgninstitutioner. Et centralt element er, at dette sker i samarbejde og efter aftale med kommunerne i regionen, hvilket afspejler ønsket om lokal forankring og koordinering. Denne balance mellem regionale opgaver og kommunal inddragelse kan dog give anledning til praktiske og organisatoriske udfordringer, især i forhold til kapacitetsplanlægning og ressourcefordeling. Endvidere nævnes, at regionsrådet også varetager opgaver som sikring af hjælpemidler, hvilket tydeliggør behovet for tværsektorielt samarbejde. Der lægges op til en vis fleksibilitet, idet kommuner kan etablere visse tilbud selv. Det kan dog kritiseres, at lovens formuleringer er relativt overordnede og lader væsentlige detaljespørgsmål til senere administrative forskrifter eller aftaler, hvilket kan resultere i inkonsistens og varierende praksis på tværs af regioner. De tilknyttede principafgørelser illustrerer vigtigheden af at sikre både faglig kvalitet og rettighedssikring gennem godkendelses- og tilsynssystemer. Paragraffen har således en grundlæggende funktion i den institutionelle arkitektur, men kunne med fordel suppleres med klareere regler for præcis opgavefordeling og ansvar, som kunne styrke både retssikkerhed og effektivitet på området.
Eksempler
Etablering af særlige dagtilbud
Regionsrådet etablerer efter dialog med kommunerne særlige dagtilbud til børn med betydelig og varigt nedsat funktionsevne, når kommunerne vurderer behovet for specialiserede tilbud, som ikke kan løses lokalt.
Sikrede døgninstitutioner for unge med kriminalitetsproblemer
Regionsrådet driver sikrede døgninstitutioner, som kommunalbestyrelser kan anvende til anbringelse af børn eller unge med svære adfærdsproblemer, under forudsætning af at kommunerne indgår aftaler om brugen.
Kommunal oprettelse af tilbud med regionsaftale
En kommune kan etablere et børne- og ungehjem, mens regionen bistår med koordinering og sikring af kvalitet, efter aftale mellem kommunalbestyrelsen og regionsrådet.
- •At 'efter aftale' betyder, at regionsrådet kan etablere tilbud uden kommunernes samtykke – det kræver faktisk samarbejde.
- •At kommunerne ikke har mulighed for at etablere specialiserede tilbud, som samtidig løses af regionen – loven giver mulighed for begge dele.
- •At regionsrådet selv kan administrere alle tilbud uden kommunal inddragelse, mens loven kræver aftale og samarbejde.
Hvad menes med 'efter aftale med kommunalbestyrelserne'?
Det betyder, at regionsrådet etablerer tilbud i samarbejde med kommunerne i regionen, så der sikres koordination og hensyntagen til lokale behov, jf. §§ 12-14, hvor kommunerne har forsyningsansvar og medindflydelse.
Kan en kommune etablere særlige tilbud uden regionsrådets involvering?
Ja, ifølge § 13, stk. 5, kan kommunalbestyrelsen etablere tilbud omfattet af stk. 1 og 3 selv, men ofte i samarbejde med regionen som følge af koordinations- og tilsynsopgaver.
Hvordan sikres kvaliteten af regionale tilbud?
Socialtilsynet godkender tilbud under lov om socialtilsyn, jf. § 12, stk. 2, samt ministerielle regler, og tilsyn føres både af kommunalbestyrelser og regioner, jf. §§ 156-158.
Hvad er regionsrådets ansvar for hjælpemidler?
Regionsrådet skal efter aftale med kommunerne tilvejebringe sikre og hensigtsmæssige hjælpemidler til børn og unge, jf. § 13, stk. 3, hvilket understreger det tværsektorielle ansvar for støtte.
- Ankestyrelsens principafgørelse 53-14GældendeÅr: 2014
Den seksårige bevillingsperiode, der som udgangspunkt gælder for støtte til køb af bil, kan indgå som et element i vurderingen af, hvorvidt der er behov for udskiftning af en særlig indretning. Dette indebærer ikke, at en særlig indretning skal udski...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 114
Velkommen til barnets lov-chatbotten.
Velkommen til barnets lov-chatbotten.