Barnets lov § 7

Billedgenerering afventer: An image symbolizing the responsibility of adults for the welfare of children and youth in a Danish context, showing diverse adults supporting a child in a caring community environment.

Kort sagt

§ 7 fastsætter et overordnet ansvar hos de voksne i barnets eller den unges nærmeste omgivelser for at sikre barnets eller den unges bedste.

Lovtekst – § 7 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

De voksne omkring et barn eller en ung har ansvaret for at sikre barnets eller den unges bedste og give den støtte og hjælp, som barnet eller den unge har behov for, ud fra en vurdering af de årsager, der ligger bag støttebehovet.

Praktisk betydning

§ 7 fastsætter et overordnet ansvar hos de voksne i barnets eller den unges nærmeste omgivelser for at sikre barnets eller den unges bedste. Paragraffen understreger, at denne støtte og hjælp skal baseres på en vurdering af de bagvedliggende årsager til støttebehovet. Denne formulering afspejler en anerkendelse af, at problemer hos børn og unge sjældent kan forstås isoleret; snarere kræves en helhedsorienteret tilgang, hvor årsagerne til vanskeligheder identificeres og adresseres. Praktisk betyder det, at for eksempel plejeforældre, lærere eller socialarbejdere har en aktiv rolle i at støtte barnet med respekt for den konkrete familiekontekst. I lyset af relaterede principafgørelser fra Ankestyrelsen, som fx PR C-25-04 om hjælpemidler og PR 62-14 om støtte til anbragte unge, ses et mønster, hvor støtteinddragelse og ressourceorientering har en selvstændig betydning for resultatet af indsatsen. En kritisk side ved bestemmelsen er, at den lægger et ubestemt ansvar hos 'de voksne omkring barnet', hvilket kan give rum for uklarhed om pligtens omfang og præcis ansvarlighed, særligt når forskellige myndigheder og private aktører indgår. Fremtidige lovformuleringer kunne med fordel præcisere roller og ansvarsgrænser for at undgå overlap eller ansvarspres. Samtidig peger paragraffen i retning af en forebyggende og individuelt tilpasset praksis frem for standardiserede løsninger.

Eksempler

  • Plejefamiliens ansvar for barnet

    En plejefamilie skal, i overensstemmelse med § 7, vurdere barnets særlige behov for støtte og yde omsorg, støtte og praktisk hjælp, der kan fremme barnets udvikling og trivsel, baseret på forståelse af de årsager, der ligger til grund for barnets vanskeligheder.

  • Skolens støtte til udsatte elever

    Skolens lærere og pædagoger er blandt de 'voksne omkring barnet', som ifølge § 7 har ansvar for at sikre elevens bedste ved at tilpasse undervisning, rådgive og samarbejde med forældre og sociale myndigheder for at støtte eleven i forbindelse med fx adfærds- eller læringsvanskeligheder.

  • Socialrådgiverens helhedsvurdering

    Den kommunale socialrådgiver skal i sin sagsbehandling vurdere barnets særlige behov ud fra årsagerne til støttebehovet og tilrettelægge en indsats, der både adresserer de isolerede symptomer og de underliggende sociale eller familiemæssige problemer, således at § 7 efterleves.

Almindelige misforståelser
  • § 7 pålægger ikke kun forældrene ansvar, men alle voksne omkring barnet – herunder institutioner og myndigheder.
  • Ansvaret i § 7 er ikke abstrakt, men skal baseres på konkret vurdering af årsagerne til støttebehovet.
  • Voksne kan ikke fraskrive sig ansvar ved at henvise til andre professionelle; ansvaret deles, men forbliver individuelt.
Almindelige spørgsmål

Hvem er omfattet af ansvaret i § 7?

Ansvarsgruppen omfatter alle voksne omkring barnet eller den unge, herunder forældre, plejefamilier, lærere, pædagoger og socialfagligt personale, som har et ansvar for barnets trivsel og udvikling. At have ansvar betyder, at de skal give støtte og hjælp baseret på en vurdering af årsagerne til barnets særlige behov.

Hvordan vurderes årsagerne til et barns støttebehov ifølge § 7?

Vurderingen skal være konkret og individuel med blik for barnets eller den unges samlede situation, herunder sociale, psykiske og fysiske forhold. Det indebærer en helhedsorienteret tilgang, hvor især kommunalbestyrelsen og relevante fagpersoner inddrages, som beskrevet i øvrige bestemmelser, herunder §§ 18-22 om screening og undersøgelse.

Kan flere voksne have forskelligt ansvar efter § 7?

Ja, ordlyden åbner for, at forskellige voksne kan have forskellige roller og grader af ansvar, alt efter deres relation til barnet og de konkrete forhold. Dette kan dog problematisere ansvarsfordelingen praktisk og kalder på klarere retningslinjer i implementeringen.

Hvordan sikres barnets bedste i praksis efter § 7?

Det sikres ved en løbende, konkret vurdering af barnets behov, inddragelse af barnet så vidt muligt, samarbejde med forældrene og relevante voksne samt at indsatsen målrettes de bagvedliggende årsager, jf. også principafgørelser og vejledninger knyttet til loven.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principmeddelelse 4-22 om socialtilsyn - institution - magtanvendelse - kompetence - serviceloven - databeskyttelsesloven
    GældendeÅr: 2022

    Principmeddelelsen fastslårTv-overvågning på de tilbud, som socialtilsynene fører tilsyn med, er ikke reguleret af serviceloven eller af voksenansvarsloven, bortset fra den pligtmæssige tv-overvågning efter voksenansvarsloven. Tv-overvågningen er der...

    Relaterede paragraffer:§ 5§ 7§ 6
  • Ankestyrelsens principafgørelse 169-10
    GældendeÅr: 2010

    En yngre kvinde med et handicappet barn var alene berettiget til tabt arbejdsfortjeneste beregnet på baggrund af niveauet for kontanthjælp, da en beregning med udgangspunkt i en hjemmehjælperløn ville indebære en overkompensation. Ankestyrelsen lagde...

    Relaterede paragraffer:§ 7§ 42
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-5-02
    GældendeÅr: 2002

    En ansøger var som udgangspunkt berettiget til støtte til udskiftning af bil efter 6 års periodens udløb, forudsat at de almindelige helbredsmæssige og sociale betingelser for støtte fortsat var opfyldt. Såfremt der var tale om at bilen havde kørt et...

    Relaterede paragraffer:§ 7§ 1§ 99§ 114§ 2
  • Ankestyrelsens principafgørelse 62-14
    GældendeÅr: 2014

    Når kommunen bevilger udskiftning af en bil, hvortil der er ydet støtte, og der ved købet af den gamle bil er foretaget merkøb, skal provenuet fra salget af den gamle bil fordeles efter den samme fordelingsnøgle som kommunen og borger betalte bilen e...

    Relaterede paragraffer:§ 7§ 12§ 114
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-25-04
    GældendeÅr: 2004

    Hjælpemidler, som må forventes at findes i et bestemt botilbud på grund af beboernes nedsatte funktionsevne og behov, må anses som basisinventar, som skal stilles til rådighed af botilbuddet. Bleer måtte anses som basisinventar i et social-psykiatris...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 92§ 7§ 108
  • Ankestyrelsens principafgørelse 226-11
    GældendeÅr: 2011

    Når begge forældre har nedsat funktionsevne, som følge af samme type lidelse, skal der ved udmåling af støtte til et handicaprelateret familiekursus medtages udgifterfor hele familien hos den ene forælder. Udgiften skal i dette tilfælde ikke opgøres ...

    Relaterede paragraffer:§ 7§ 8§ 100
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-15-02
    GældendeÅr: 2002

    Beregningen af tabt arbejdsfortjeneste til en kvinde, der var uddannet designer, skulle tage udgangspunkt i en hjemmehjælperløn. Ansøgeren havde ikke haft nogen lønindtægt forud for modtagelsen af tabt arbejdsfortjeneste, som beregningen kunne tage u...

    Relaterede paragraffer:§ 29§ 7§ 28§ 42
  • Ankestyrelsens principafgørelse 13-15
    GældendeÅr: 2015

    I principafgørelse 158-12 har Ankestyrelsen opstillet pejlemærker for, hvornår kommunen efter en konkret og individuel vurdering har mulighed for at meddele forældre hel eller delvis fritagelse for betaling til udgifterne ved et barns eller en ungs a...

    Relaterede paragraffer:§ 7§ 159
  • Ankestyrelsens principafgørelse 51-12
    GældendeÅr: 2012

    En borger, der havde fået inddraget sin støtte til køb af bil, skulle tilbagebetale hele restgælden på lånet indenfor en afviklingsperiode, som ikke gik ud over den periode påseks år, der oprindeligt var fastsat i det oprettede gældsbrev. Ankestyrels...

    Relaterede paragraffer:§ 16§ 7§ 18§ 11§ 19+2 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 34-13
    GældendeÅr: 2013

    En borger kan bevilges afgiftsfritagelse eller –nedsættelse efter brændstofforbrug, når køretøjet er registreret for og benyttes af pågældende. Dette gælder uanset, om borgeren køber eller leaser bilen. Afgiftsfritagelse og -nedsættelse efter brændst...

    Relaterede paragraffer:§ 16§ 7§ 10§ 15§ 1+5 mere
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Hej! Hvordan kan jeg hjælpe om § 7?

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder 'de voksne omkring barnet'?
Hvordan vurderes barnets behov for støtte?
Hvornår anvendes § 7 i praksis?
Barnets lov § 7 | Forklaring med eksempler