Barnets lov § 16

Billedgenerering afventer: A professional meeting with children, young people, and families actively participating and discussing social service planning in a Danish context, emphasizing collaboration and communication.

Kort sagt

§ 16 fastslår et vigtigt princip om inddragelse og brugerindflydelse for børn, unge og deres familier, som modtager hjælp efter denne lov.

Lovtekst – § 16 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at børn, unge og familier, der bruger tilbud efter denne lov, får mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddene. Kommunalbestyrelsen fastsætter skriftlige retningslinjer for brugerindflydelsen.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan nedsætte et eller flere råd, der rådgiver kommunen om tilrettelæggelse af indsatsen efter denne lov. Kommunalbestyrelsen fastsætter rammerne for og omfanget af rådenes opgaver.

Praktisk betydning

§ 16 fastslår et vigtigt princip om inddragelse og brugerindflydelse for børn, unge og deres familier, som modtager hjælp efter denne lov. Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at etablere skriftlige retningslinjer, hvilket skal skabe klarhed om, hvordan brugerne kan påvirke tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddene. Praktisk betyder det, at socialt udsatte eller sårbare grupper ikke blot skal være passive modtagere, men aktive medspillere i de indsatser, der vedrører dem – en udvikling i tråd med den generelle ret til medvirken og selvbestemmelse i socialt arbejde. En yderligere dimension er kommunalbestyrelsens mulighed for at nedsætte råd, som rådgiver om indsatsen, hvilket kan styrke dialog og kvalitet. Dog kan bestemmelsen opleves som ret vag i sin formulering, da den ikke nærmere præciserer, hvordan indflydelsen skal sikres i praksis, eller hvordan man undgår bureaukratisk fastholdelse af myndighedsrollen. Desuden er der en implicit forventning om, at kommunerne aktivt skal arbejde med brugerinddragelse, men uden klare sanktioner for manglende håndhævelse. Fra relaterede principafgørelser kan fiskes eksempler på betydningen af brugerinddragelse i opfølgningssager og støtteindsatser, hvor brugeroplevelse og samspil mellem barnet/den unge og kommunen er afgørende for succesen. Samlet set er § 16 en nødvendig, men måske utilstrækkelig, sikring mod paternalistiske indsatser, der ikke inddrager målgruppen tilstrækkeligt. Fremtidige lovrevisioner kunne med fordel konkretisere kravene til brugerindflydelse for at understøtte reel deltagelse frem for formel tilstedeværelse.

Eksempler

  • Udarbejdelse af skriftlige retningslinjer for brugerindflydelse

    En kommune har fastlagt klare retningslinjer, der beskriver, hvordan børn og unge inddrages i planlægning af deres støtte, inklusive kontaktpersoners roller og deltagelse i netværksmøder, hvilket er et praktisk eksempel på kommunens opfyldelse af § 16.

  • Nedsættelse af bruger- og pårørenderåd

    Kommunalbestyrelsen har i henhold til § 16, stk. 2, nedsat et rådgivende råd bestående af unge med erfaring fra anbringelse, som bidrager til at forbedre indsatserne og sikre at tilbuddenes indhold matcher brugernes behov.

  • Brugerindflydelse i opfølgningssager

    Ankestyrelsens praksis viser, at løbende dialog med barnet eller den unge er vigtig for at kunne tilpasse støtten, og § 16 sikrer rammerne for, at denne dialog foregår på et formaliseret plan.

Almindelige misforståelser
  • At brugerindflydelse efter § 16 indebærer, at børn og unge kan bestemme alle beslutninger alene.
  • At kommunalbestyrelsen har pligt til at etablere brugerråd, selv om det ikke er et krav, men et muligt tilbud.
  • At manglende brugerindflydelse altid kan føre til juridiske sanktioner eller omstødelse af afgørelser.
Almindelige spørgsmål

Hvordan sikrer kommunalbestyrelsen egentlig brugerindflydelse efter § 16?

Kommunalbestyrelsen skal fastsætte skriftlige retningslinjer, der tydeligt beskriver, hvordan børn, unge og familier kan inddrages. Det kan indebære råd, brugerpaneler eller individuelle samtaler i forbindelse med planlægning og evaluering af støtte. Retningslinjerne sikrer transparens og forudsigelighed i brugerinddragelsen.

Kan et barn eller en ung klage, hvis de mener, deres indflydelse ikke bliver hørt?

Selve § 16 giver ikke en specifik klageret på inddragelsen, men afgørelser efter loven kan indbringes for Ankestyrelsen jf. §§ 144-148, hvis det handler om konkrete støtteindsatser, der træffes uden ordentlig inddragelse. Det er derfor vigtigt, at brugerindflydelsen dokumenteres, og eventuelle mangler kan danne grundlag for klage.

Er forældrene også omfattet af brugerindflydelsen efter § 16?

Ja. § 16 gælder børn, unge og deres familier. Forældrene skal derfor inddrages i overensstemmelse hermed, herunder i forhold til udarbejdelse og justering af planer for indsatsen, som også berøres i §§ 5, 7 og 91.

Hvordan adskiller § 16 sig fra børne- og ungeplanerne nævnt i § 91 og 108?

§ 16 lægger op til overordnet brugerindflydelse på tilrettelæggelsen af tilbuddene generelt, mens §§ 91 og 108 handler om konkrete planer for hjælp til børn og unge, som laver en individuel indsatsplan. Brugerindflydelsen efter § 16 supplerer således planerne ved at sikre mere bred indflydelse på tilbuddenes udformning.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse P-21-05
    GældendeÅr: 2005

    En pensionist havde ret til plejetillæg, uanset at hun havde personlige hjælpere døgnet rundt. Formålet med plejetillæg var, at pensionisten selv skulle afholde merudgifterne i forbindelse med plejebehovet i det omfang tillægget gav mulighed herfor. ...

    Relaterede paragraffer:§ 76§ 16§ 95§ 71§ 31+1 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-6-03
    GældendeÅr: 2003

    Ankestyrelsen fandt ikke, at et eventuelt nettoprovenu ved salg af en hidtidig ejerbolig skulle indgå ved beregningen af hjælp til en ny ejerbolig efter servicelovens regler om hjælp til boligskift. Begrundelsen for afgørelsen var, at hjælp til bolig...

    Relaterede paragraffer:§ 16§ 116§ 72§ 71§ 102+1 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse A-20-05
    GældendeÅr: 2005

    Hjælp til dækning af transportudgifter til samvær med anbragt barn kunne ikke ydes efter aktivlovens § 83, stk. 1. Derimod kunne hjælpen ydes efter servicelovens § 40, stk. 2, nr. 9, såfremt betingelserne efter denne bestemmelse i øvrigt var opfyldt....

    Relaterede paragraffer:§ 16§ 40§ 83
  • Ankestyrelsens principafgørelse 51-12
    GældendeÅr: 2012

    En borger, der havde fået inddraget sin støtte til køb af bil, skulle tilbagebetale hele restgælden på lånet indenfor en afviklingsperiode, som ikke gik ud over den periode påseks år, der oprindeligt var fastsat i det oprettede gældsbrev. Ankestyrels...

    Relaterede paragraffer:§ 16§ 7§ 18§ 11§ 19+2 mere
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til rådgivning om § 16 i barnets lov.

Foreslåede spørgsmål
Hvad indebærer brugerindflydelse efter § 16?
Hvordan kan børn og unge deltage i beslutninger?
Hvad er kommunalbestyrelsens ansvar ift. brugerindflydelse?