Barnets lov § 17
Billedgenerering afventer: Illustration of Danish social workers collaborating with volunteers and community organizations, emphasizing teamwork and child welfare in a Danish context
Paragraffen fastslår en ret overordnet forpligtelse for kommunalbestyrelsen til at samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger på børne- og ungeområdet.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger på børne- og ungeområdet. Rammerne for samarbejdet, jf. 1. pkt., fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal årligt afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde på børne- og ungeområdet.
Paragraffen fastslår en ret overordnet forpligtelse for kommunalbestyrelsen til at samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger på børne- og ungeområdet. Loven overlader til den enkelte kommunalbestyrelse at fastlægge rammerne for dette samarbejde, hvilket giver stor lokal handlefrihed, men også risiko for betydelige forskelle i praksis. Samarbejdet skal i princippet støtte op om indsatsen for udsatte børn og unge, men lovens ordlyd stiller ikke krav om bestemte former for samarbejde, omfang eller kvalitet heraf. Dette kan kritiseres for at mangle klare retningslinjer eller kvalitetsstandarder, som ellers kunne understøtte effektiviteten og retssikkerheden på området. Fra de tilgængelige principafgørelser og relaterede love ses, at frivillige organisationer ofte spiller en central rolle som supplement til den kommunale indsats, men uden konkret lovfæstet obligation til et bestemt niveau eller model for samarbejdet. Fremtidige lovændringer kunne med fordel præcisere forventningerne til samarbejdet for at sikre en mere ensartet og systematisk inddragelse af civilsamfundet til gavn for børns trivsel og udvikling.
Eksempler
Samarbejde med lokale ungdomsklubber
En kommunalbestyrelse har indgået en aftale med flere frivillige ungdomsklubber om fælles aktiviteter og rådgivningstilbud for udsatte unge, hvilket bidrager til forebyggelse af sociale problemer.
Frivillige organisationer som rådgivningspartnere
Kommunalbestyrelsen samarbejder med en frivillig social organisation, der tilbyder anonym rådgivning til unge i socialt sårbare situationer, som supplement til den kommunale indsats.
Fastlæggelse af samarbejdsrammer
En kommune har formelt vedtaget en politik for samarbejde med frivillige organisationer på børne- og ungeområdet, hvor det fremgår, hvordan organisationernes ressourcer bruges aktivt i sociale indsatser.
- •At samarbejdet med frivillige organisationer er obligatorisk i et fastlagt omfang – loven giver kun et generelt samarbejdsansvar uden detaljerede krav.
- •At frivillige organisationers indsatser kan erstatte kommunale forpligtelser – samarbejdet skal understøtte, ikke erstatte, den kommunale indsats.
- •At rammerne for samarbejdet er ens eller reguleret centralt – det er op til hver enkelt kommunalbestyrelse at fastlægge rammerne.
Er kommunerne forpligtet til at samarbejde med frivillige organisationer?
Ja, ifølge § 17 skal kommunalbestyrelsen samarbejde med frivillige sociale organisationer på børne- og ungeområdet. Dog fastlægger den enkelte kommune selv rammerne for samarbejdet.
Kan samarbejdet med frivillige organisationer pålægges kommunen gennem loven?
Loven kræver samarbejde, men uden præcise krav til formen eller omfanget. Dette indebærer, at der er fleksibilitet, men også variation og risiko for, at samarbejdet ikke er systematisk.
Hvordan sikres kvaliteten i samarbejdet med frivillige organisationer?
Lovens formulering indeholder ikke konkrete kvalitetssikringskrav. Kommunerne kan fastsætte egne retningslinjer, hvilket kan suppleres med vejledninger og principafgørelser fra Social- og Boligministeriet og Ankestyrelsen.
Kan frivillige organisationers rolle erstatte det offentlige ansvar?
Nej, frivillige organisationer er et supplement. Kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for at sikre børn og unge hjælp og støtte, jf. lovens øvrige bestemmelser.
- Ankestyrelsens principafgørelse 51-12GældendeÅr: 2012
En borger, der havde fået inddraget sin støtte til køb af bil, skulle tilbagebetale hele restgælden på lånet indenfor en afviklingsperiode, som ikke gik ud over den periode påseks år, der oprindeligt var fastsat i det oprettede gældsbrev. Ankestyrels...
Relaterede paragraffer:§ 16§ 7§ 18§ 11§ 19+2 mere
Velkommen til hjælp om barnets lov!
Velkommen til hjælp om barnets lov!