Barnets lov § 12
Billedgenerering afventer: Illustrate a Danish municipal social services office coordinating multiple child and youth support programs with collaboration among municipalities, regions, and private providers, symbolizing partnership and responsibility in a Danish context.
§ 12 fastlægger kommunalbestyrelsens ansvar for at sikre nødvendige tilbud til børn og unge efter loven.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er de nødvendige tilbud efter denne lov. Kommunalbestyrelsen opfylder sit forsyningsansvar efter 1. pkt. ved brug af egne tilbud og ved samarbejde med andre kommuner, regioner eller private tilbud.
Stk. 2. Tilbud omfattet af krav om godkendelse, jf. § 4 i lov om socialtilsyn, skal være godkendt af socialtilsynet for at kunne indgå i kommunens forsyning, jf. stk. 1.
Stk. 3. I tilfælde, hvor der er et akut behov for at placere et barn eller en ung og der ikke kan findes et egnet godkendt tilbud, jf. stk. 2, kan et tilbud dog i op til 3 uger indgå i den kommunale forsyning uden godkendelse. Socialtilsynet orienteres straks om anvendelsen af det ikkegodkendte tilbud og kan, når særlige grunde taler for det, træffe afgørelse om, at det ikkegodkendte tilbud kan anvendes i yderligere 3 uger.
§ 12 fastlægger kommunalbestyrelsens ansvar for at sikre nødvendige tilbud til børn og unge efter loven. Den angiver en bred forsyningsforpligtelse, hvor kommunen både kan anvende egne tilbud og samarbejde med andre kommuner, regioner eller private leverandører for at opfylde behovet. Dette er vigtigt for at sikre kapacitet og differentiering i tilbuddene, men bestemmelsen er generelt ret abstrakt og efterlader kommunerne betydelig frihed, hvilket kan medføre variation i udbud og kvalitet af tilbuddene. § 12, stk. 2 og 3 supplerer med krav om godkendelse af tilbud samt håndtering af akutbehov uden godkendelse, hvilket afspejler et forsøg på fleksibilitet over for reelle behov, men potentielt udfordrer retssikkerheden og kvalitetssikringen. Samlet set understreger loven kommunernes brede ansvar, men uden detaljerede standarder, hvilket kræver faglig professionalisme og samarbejde for at give god service. Der findes ikke eksplicit nævnt principafgørelser direkte om § 12, men sammenhængen til §§ 13 og afgørelser om specialiserede tilbud synes central.
Eksempler
Samarbejde om specialiserede tilbud
En kommune mangler specialiserede tilbud til børn med særlige behov og indgår derfor et samarbejde med nabokommuner og regionen for at sikre disse tilbud til deres børn, efter § 12.
Anvendelse af private tilbud i akut situation
I en akut sag, hvor der ikke findes et godkendt tilbud til et barn, kan kommunen midlertidigt anvende et privat tilbud uden godkendelse i op til 3 uger, jf. § 12, stk. 3.
Opfyldelse af forsyningspligten via egne tilbud
En kommune vælger at løse behovet for dagtilbud til børn med nedsat funktionsevne ved at oprette egne særlige dagtilbud og give familierne adgang til disse, jf. § 12.
- •Kommunens forsyningsansvar betyder, at kommunen altid skal drive egne tilbud – i stedet kan opgaven løses ved samarbejde eller køb fra private og andre kommuner.
- •I akutte situationer kan kommunen bruge ikkegodkendte private tilbud midlertidigt uden overtrædelse af loven, hvilket nogle fejlagtigt tror er ulovligt.
- •Manglende tilbud i kommunen er ikke bare en praktisk udfordring, men kan være en formel fejl med klagemuligheder.
Hvad indebærer kommunens forsyningsansvar i praksis?
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at tilstrækkelige og relevante tilbud findes for børn og unge efter loven. Det sker gennem egne tilbud eller ved samarbejde med andre offentlige og private aktører. Forsyningsansvaret betyder, at kommunen ikke kan undlade at provide nødvendige tilbud, og manglende tilbud kan være en afgørelsesfejl med retssikkerhedsmæssige konsekvenser.
Kan kommunen bruge private tilbud uden godkendelse?
Som udgangspunkt skal private tilbud være godkendt af socialtilsynet for at indgå i kommunens forsyning. Dog kan et ikkegodkendt tilbud anvendes i op til 3 uger, hvis der er akut behov, jf. § 12, stk. 3. Socialtilsynet orienteres og kan forlænge anvendelsen i yderligere 3 uger, hvis der er særlige grunde.
Hvordan sikrer kommunen kvalitet i tilbud efter § 12?
Kvalitet sikres gennem godkendelsespligten efter socialtilsynsloven og ved samarbejde med specialiserede regionale tilbud efter §§ 13, samt kommunens løbende tilsyn. Samtidig skal kommunen følge Social- og Boligministeriets regler og anvisninger for at sikre lovens formål realiseres.
Hvordan indgår regionale tilbud i kommunens forsyning?
Kommunerne kan samarbejde med regionerne om at sikre tilbud til børn og unge med særlige behov, jf. §§ 12 og 13. Regionen etablerer specialiserede tilbud og kan overlade drift til kommuner efter aftale. Kommunen indgår i rammeaftaler for koordinering af tilbuddene.
- Ankestyrelsens principafgørelse 163-10GældendeÅr: 2010
Fastsættelsen af den tilbagebetalingspligtige del af lånet ved udfærdigelse af gældsbrev er en del af afgørelsen om bevilling af støtte til udskiftning af bil. Der er således tale om en forvaltningsretlig afgørelse, som nævnet har kompetence til at b...
Relaterede paragraffer:§ 166§ 60§ 5§ 68§ 5 +8 mere
Velkommen til Barnets Lov-vejledningen.
Velkommen til Barnets Lov-vejledningen.