Barnets lov § 11

Billedgenerering afventer: A Danish social worker discussing a long-term notice period with a family in a community center, emphasizing stability and support, danish context

Kort sagt

§ 11 fastsætter en langvarselsregel på mindst 14 uger ved kommunalbestyrelsens beslutning om at frakende en plads i et særligt dag- eller klubtilbud efter § 82.

Lovtekst – § 11 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelsens afgørelse om frakendelse af en plads i et særligt dag- eller klubtilbud efter § 82 skal meddeles med et varsel på mindst 14 uger fra borgerens modtagelse af afgørelsen. 1. pkt. gælder ligeledes for kommunalbestyrelsens afgørelser om ophør af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter §§ 87 og 88 i de tilfælde, der er omfattet af de regler om afviklingsperioden, som social- og boligministeren har fastsat i medfør af § 87, stk. 4, og kommunalbestyrelsens afgørelser om frakendelse af bilstøtte efter § 90, nr. 7, jf. § 114 i lov om social service, før udløbet af genanskaffelsesperioden.

Stk. 2. Iværksættelse af kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1 må i de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsens afgørelse påklages til Ankestyrelsen, først påbegyndes, når varslingsperioden, jf. stk. 1, 1. pkt., er udløbet.

Praktisk betydning

§ 11 fastsætter en langvarselsregel på mindst 14 uger ved kommunalbestyrelsens beslutning om at frakende en plads i et særligt dag- eller klubtilbud efter § 82. Dette varsel gælder også for ophør af støtte til tabt arbejdsfortjeneste efter §§ 87 og 88, hvor der i visse situationer er regler for afviklingsperioder fastsat af social- og boligministeren. Loven sikrer, at barnet, den unge og deres familier ikke står pludseligt uden tilbud eller økonomisk støtte, hvilket giver dem en reel mulighed for at forberede overgangen. Varslingsperioden tager højde for den potentielt omfattende påvirkning af barnets eller den unges trivsel og familiens situation. Samtidig kan denne lange varslingsperiode dog føre til rigiditet for kommunerne og forsinke nødvendige omvalg eller besparelser. Kommunernes rolle indebærer en balance mellem effektiv ressourceforvaltning og hensynet til borgerens rettigheder og behov. Afgørelserne kan efter reglerne indbringes for Ankestyrelsen, hvilket understøtter retssikkerheden. Denne paragraf illustrerer, hvordan lovgiver har forsøgt at skabe klarhed om procedurerne for frakendelser og ophør, men den kunne tjene på mere præcis regulering omkring forvaltningens fleksibilitet og kommunikation under varslerne. Relaterede principafgørelser omhandler bl.a. tilbagebetaling og klagemuligheder, og der er en parallel til regelsættet for ophør ved tabt arbejdsfortjeneste og bilstøtte, hvilket understreger lovens sammenhæng og kompleksitet.

Eksempler

  • Varsling ved frakendelse af plads i særligt dagtilbud

    En kommunalbestyrelse beslutter at frakende en plads i et særligt dagtilbud efter § 82 og giver barnet og forældrene mindst 14 ugers varsel fra modtagelsen af afgørelsen, så familien kan søge alternativer.

  • Ophør af hjælp til tabt arbejdsfortjeneste med varsling

    Når en forælder ikke længere berettiget til støtte til tabt arbejdsfortjeneste efter §§ 87 og 88, skal kommunen give mindst 14 ugers varsel i overensstemmelse med afviklingsregler fastsat af social- og boligministeren.

  • Frakendelse af bilstøtte før udløbet af genanskaffelsesperioden

    Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om at frakende bilstøtte efter § 90 i lov om social service, og varslet på mindst 14 uger skal følge paragraffens regler for at sikre borgerens mulighed for at reagere.

Almindelige misforståelser
  • At varslingsperioden i § 11 kan ignoreres eller forkortes uden særlig hjemmel.
  • At frakendelse af plads eller støtte kan gennemføres straks ved kommunens beslutning uden varsel.
  • At klageadgang ikke finder anvendelse på afgørelser efter § 11.
Almindelige spørgsmål

Hvad betyder 14-ugersvarslet i § 11 i praksis?

Varslet betyder, at personen, der mister pladsen eller støtten, har mindst 14 uger til at tilpasse sig ændringen, fx at finde ny plads eller økonomisk planlægge fraværet af støtte. Det gælder både for frakendelse af plads i særlige tilbud og for ophør af hjælp til tabt arbejdsfortjeneste.

Kan kommunalbestyrelsen iværksætte frakendelsen før varslingsperiodens udløb?

Som udgangspunkt skal frakendelsen først træde i kraft efter varslingsperiodens udløb. Dog kan særlige forhold i lovgivningen om afviklingsperioder, fastsat af social- og boligministeren, give undtagelser, men disse er ikke formålsbestemte til at afkorte varslet uden lovhjemmel.

Er det muligt at klage over en afgørelse om frakendelse af plads eller ophør af støtte?

Ja, afgørelser efter § 11 kan indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, medmindre andet er fastsat i særregler. Det sikrer mulighed for en juridisk prøvelse af kommunens afgørelse.

Hvilke ydelser omfatter varslingskravet ud over frakendelse i særlige tilbud?

Ud over frakendelse af plads i særlige dag- og klubtilbud omfatter kravet også ophør af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter §§ 87 og 88, samt frakendelse af bilstøtte efter § 90, nr. 7, jf. § 114 i lov om social service, før udløbet af genanskaffelsesperioden.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse 97-17
    GældendeÅr: 2017

    Længerevarende botilbud skal indrettes, så de understøtter målgruppens behov og formålet med indsatsen. De fysiske rammer skal tilgodese borgernes trivsel og tryghed samt ret til privatliv. Almene ældreboliger skal med hensyn til udstyr og udformning...

    Relaterede paragraffer:§ 5§ 107§ 11§ 6§ 110+1 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse R-6-02
    GældendeÅr: 2002

    Ankestyrelsen fandt, at A kommune var forpligtet til at stille nødvendige hjælpemidler - herunder en plejeseng - til rådighed for ansøgeren også under dennes midlertidige ophold i sommerhus i B kommune, hvor ansøgeren modtog hjemmehjælp. Ankestyrelse...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 77§ 11§ 9+1 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 57-13
    GældendeÅr: 2013

    Der kan ydes hjælp til egenbetaling af befordringsudgifter ved benyttelse af handicapkørsel til behandling hos fysioterapeut uden for hospital efter reglerne om nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse. Dette gælder, hvis der ikke kan ydes ...

    Relaterede paragraffer:§ 5§ 11§ 1a§ 10§ 15a+1 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 51-12
    GældendeÅr: 2012

    En borger, der havde fået inddraget sin støtte til køb af bil, skulle tilbagebetale hele restgælden på lånet indenfor en afviklingsperiode, som ikke gik ud over den periode påseks år, der oprindeligt var fastsat i det oprettede gældsbrev. Ankestyrels...

    Relaterede paragraffer:§ 16§ 7§ 18§ 11§ 19+2 mere
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til advokathjælp om barnets lov!

Foreslåede spørgsmål
Hvad kræver § 11 af kommunalbestyrelsen?
Hvordan er varselsperioden fastlagt?
Kan man klage over en frakendelse efter § 11?
Barnets lov § 11 | Forklaring med eksempler