Barnets lov § 5

Billedgenerering afventer: A caring social worker engaging with children and young people with special needs in a Danish context, emphasizing inclusion, protection, and support in a community setting.

Kort sagt

§ 5 fastslår grundlæggende rettigheder for børn og unge med behov for særlig støtte, herunder dem med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.

Lovtekst – § 5 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Børn og unge med behov for særlig støtte, herunder børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, har ret til omsorg, tryghed, beskyttelse og inddragelse for at opnå mulighed for udvikling, læring, sundhed og trivsel og har ret til at udvikle sig i gode sociale fællesskaber.

Stk. 2. Børn og unge med behov for særlig støtte, herunder børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, har ret til indflydelse på de forhold, som vedrører dem.

Stk. 3. Barnets eller den unges holdning og synspunkter skal tilvejebringes og inddrages løbende ved samtaler og anden direkte kontakt, inden der træffes beslutninger eller afgørelser efter loven om barnets eller den unges forhold. Inddragelse og samtaler kan finde sted uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og uden dennes tilstedeværelse, når hensynet til barnets eller den unges bedste taler herfor.

Stk. 4. Kravet om samtaler og anden direkte kontakt i stk. 3 kan i helt særlige tilfælde helt eller delvis fraviges, hvis barnets eller den unges alder eller andre forhold i afgørende grad taler imod det. Barnets eller den unges holdning og synspunkter skal i disse tilfælde tilvejebringes på anden vis.

Praktisk betydning

§ 5 fastslår grundlæggende rettigheder for børn og unge med behov for særlig støtte, herunder dem med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Paragraffen stiller krav om, at disse børn og unge ikke blot modtager hjælp, men også omsorg og tryghed, som er essentielle betingelser for udvikling, læring og trivsel. Inddragelse er et centralt element, som sikrer, at barnet eller den unge høres og respekteres i sagsbehandlingen. Dette skaber grundlag for sociale fællesskaber, der er vigtige for en meningsfuld opvækst. I praksis udfordrer lovens brede formuleringer ofte kommunernes ressourcer og prioriteringer, hvor der kan opstå spændinger mellem ideal og realitet. Ankestyrelsens principafgørelser understøtter retten til omsorg og inkluderer nødvendigheden af individuelle vurderinger, men lovens vaghed kan føre til forskellig fortolkning og skøn. Der er også brug for en mere konkretisering af, hvordan inddragelse skal foregå, især når forældrene ikke imødekommer barnets tarv. Lovens udformning afspejler en ambition om helhedsorienteret støtte, men kunne med fordel skærpes for bedre at kunne sikre effektive indsatser og undgå administrative cirkler.

Eksempler

  • Inddragelse ved alvorlig støtte

    Kommunalbestyrelsen foretager samtaler med barnet uden forældretilstedeværelse, når det vurderes, at barnets bedste taler for det, jf. § 5, stk. 3. Dette sikrer, at barnets holdninger bliver hørt i sager om anbringelse.

  • Omsorg ved nedsat funktionsevne

    Kommunen yder ekstra støtte til børn med svær funktionsnedsættelse, herunder personlig hjælp og tilpassede tilbud, for at sikre trivsel og udvikling i dagtilbud, jf. §§ 80-85.

  • Skabelse af sociale fællesskaber

    Børn anbragt uden for hjemmet får støtte til at deltage i fritidsaktiviteter og netværksgrupper for at fremme deres sociale udvikling og modvirke isolation, som angivet i § 5.

Almindelige misforståelser
  • At § 5 alene gælder for børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne; loven gælder bredere for alle med særlige sociale behov.
  • At inddragelse altid kræver forældres samtykke; § 5 tillader inddragelse uden samtykke, hvis barnets bedste kræver det.
  • At rettighederne efter § 5 sikrer automatiske ressourcer; i praksis afhænger støtte af kommunal prioritering og økonomi.
Almindelige spørgsmål

Hvad indebærer barnets ret til inddragelse efter § 5?

Barnet har ret til at blive inddraget løbende i beslutninger, som vedrører dets forhold, også i situationer hvor forældres samtykke ikke er nødvendigt, jf. § 5, stk. 3. Det er en forudsætning, at kommunalbestyrelsen vurderer, hvad der er til barnets bedste.

Hvordan sikrer loven omsorg og tryghed for børn med særlige behov?

Loven pålægger kommunerne at yde omsorg, tryghed og beskyttelse, der muliggør læring, trivsel og udvikling, særligt for børn med nedsat funktionsevne, jf. både § 5 og kapitel 8 (bl.a. § 80).

Kan barnets ret til gode sociale fællesskaber konkretiseres?

Loven er generelt formuleret, men i praksis håndteres det via tilbud om netværksgrupper, støttepersoner og sociale aktiviteter, jf. §§ 53-54 og vejledninger der fremhæver social inklusion.

Hvad sker der, hvis forældrene ikke samarbejder om støtten?

Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelser uden forældrenes samtykke for at sikre barnets tarv, jf. §§ 37 og 38, og ifølge princippet om barnets bedste i § 5, stk. 3, kan barnet samtales med uden forældretilstedeværelse.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse 77-16
    GældendeÅr: 2016

    Kommunen skal efter serviceloven yde kompensation til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne for de merudgifter, som er en konsekvens af funktionsnedsættelsen. Der kan ikke ydes støtte efter serviceloven til behandlingsredskaber...

    Relaterede paragraffer:§ 5§ 6§ 100
  • Ankestyrelsens principafgørelse 97-17
    GældendeÅr: 2017

    Længerevarende botilbud skal indrettes, så de understøtter målgruppens behov og formålet med indsatsen. De fysiske rammer skal tilgodese borgernes trivsel og tryghed samt ret til privatliv. Almene ældreboliger skal med hensyn til udstyr og udformning...

    Relaterede paragraffer:§ 5§ 107§ 11§ 6§ 110+1 mere
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til barnets lov-guiden

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder 'inddragelse' for børn med særlige behov?
Hvordan defineres 'særlig støtte' i loven?
Hvilke rettigheder har børn med nedsat funktionsevne?