Barnets lov § 4

Billedgenerering afventer: Illustration showing children receiving social support in a Danish context, highlighting inclusion regardless of parents' residency status

Kort sagt

§ 4 fastslår en essentiel rettighed: Enhver person under 18 år, der opholder sig lovligt i Danmark, har krav på hjælp og støtte efter loven, og dette gælder også, selvom barnets eller den unges forældremyndighedsindehaver ikke selv har lovligt ophold.

Lovtekst – § 4 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Enhver, der opholder sig lovligt i Danmark, og som er omfattet af § 1, har ret til hjælp og støtte efter denne lov. Børn og unge, der opholder sig lovligt i Danmark, har ret til hjælp efter denne lov, uanset om barnets eller den unges forældremyndighedsindehaver ikke har lovligt ophold.

Stk. 2. Når en dansk myndighed efter artikel 8 og 9 i Haagerkonventionen af 19. oktober 1996 om kompetence, lovvalg, anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde vedrørende forældreansvar og foranstaltninger til beskyttelse af børn er tillagt kompetence til at behandle en sag om anbringelse uden for hjemmet her i landet af et barn eller en ung, der opholder sig i udlandet, har barnet eller den unge ret til hjælp og støtte efter kapitel 5.

Stk. 3. Social- og boligministeren fastsætter regler om, hvilke ydelser efter denne lov der kan medtages under midlertidige ophold i udlandet, om betingelserne herfor og om, hvem der kan ansøge og indgive klage.

Stk. 4. Der kan ved aftale med andre stater eller internationale organisationer gives kommunalbestyrelsen mulighed for efter denne lov at yde hjælp til behandling eller pleje m.v. af længere varighed i Danmark af børn og unge, som har særlig tilknytning til landet, men som på ansøgningstidspunktet ikke har ophold i Danmark. Det samme gælder herboende børns og unges behandling eller pleje m.v., når de tager ophold i et andet land, hvortil de pågældende børn og unge har særlig tilknytning.

Praktisk betydning

§ 4 fastslår en essentiel rettighed: Enhver person under 18 år, der opholder sig lovligt i Danmark, har krav på hjælp og støtte efter loven, og dette gælder også, selvom barnets eller den unges forældremyndighedsindehaver ikke selv har lovligt ophold. Det sikrer, at barnet eller den unge ikke bliver straffet for forældrenes juridiske status, hvilket er vigtigt for at beskytte sårbare børn mod yderligere marginalisering. Denne bestemmelse er afgørende i praksis, hvor kommunerne ikke må afvise hjælp til børn alene på baggrund af forældrenes udlændingestatus. Den skarpe adskillelse mellem barnets og forældrenes rettigheder illustrerer, at barnets tarv vejer tungere end forældrenes opholdsret. Samtidig kan paragraffen kritiseres for, at den overlader den praktiske håndtering af sager vedrørende børn med udlændingebaggrund til kommunerne, som kan stå i vanskelige dilemmaer mellem retshåndhævelse og social omsorg. Ankestyrelsens principafgørelser, som 98-13 og 39-14, understøtter den konkrete anvendelse ved at fastslå, at sociale ydelser skal gives på baggrund af behov og uden diskrimination pga. forældrenes ståsted. Det er dog værd at notere, at hjælpen ikke nødvendigvis er tilstrækkelig i alle tilfælde pga. ressourcemæssige begrænsninger i kommunerne, hvilket kan skabe reelle huller i beskyttelsen af børn udenfor majoritetssamfundets normer.

Eksempler

  • Børn af forældre uden opholdstilladelse får hjælp

    Et barn med lovligt ophold i Danmark, hvis forældre er udvist, har krav på støtte efter barnets lov, fx rådgivning og anbringelse, uden at forældrenes ulovlige ophold berører barnets adgang til hjælp.

  • Skolefravær hos børn med forældre uden lovligt ophold

    En skoleleder underretter kommunen om et barns ulovlige fravær, og kommunen er forpligtet til at undersøge og iværksætte støtte efter loven, uanset forældrenes opholdsstatus.

  • Ankestyrelsens principafgørelse om ligebehandling

    Ankestyrelsen har fastlagt, at sociale ydelser til børn skal gives baseret på en individuel vurdering af behov, uafhængigt af forældrenes opholdstilladelse.

Almindelige spørgsmål

Har børn med forældre uden lovligt ophold i Danmark ret til støtte?

Ja, ifølge § 4 har børn og unge, der opholder sig lovligt i Danmark, ret til hjælp og støtte uanset forældrenes opholdstilladelse.

Kan kommunerne nægte støtte til et barn, fordi forældrene ikke har lovligt ophold?

Nej, loven forpligter kommunerne til at yde støtte til barnet uanset forældrenes lovlighedsstatus. Barnets tarv er afgørende.

Hvordan sikres barnets rettigheder i praksis over for forældres ulovlige ophold?

Kommunerne skal basere sig på barnets behov og ikke på forældrenes opholdsstatus, men i praksis kan der opstå dilemmaer, hvorfor vejledninger og principafgørelser som Ankestyrelsens er vigtige.

Kan barnet klage over kommunens afgørelser om støtte?

Ja, børn og unge over 10 år kan indbringe afgørelser for Ankestyrelsen, f.eks. om støtte eller anbringelse, jf. §§ 145 og 146.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-15-06
    GældendeÅr: 2006

    En ansøger havde ret til afdragsfrihed på billånet under barselsorlov fra sin uddannelse. Ankestyrelsen lagde vægt på formålet med bestemmelsen om afdragsfrihed, hvorefter barselsorloven alene var en midlertidig afbrydelse af uddannelsesforløbet, og ...

    Relaterede paragraffer:§ 2§ 4§ 99§ 114§ 55
  • Ankestyrelsens principafgørelse 98-13
    GældendeÅr: 2013

    Har familien sandsynliggjort en merudgift, kan kommunen ikke kræve dokumentation for afholdelsen af udgiften. Der skal laves et overslag over omfanget af de behov, som barnet eller den unge med al sandsynlighed vil få i det kommende år, og hvad det m...

    Relaterede paragraffer:§ 3§ 41§ 4
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til rådgivning om barnets ret til støtte

Foreslåede spørgsmål
Hvilke børn har ret til hjælp uanset forældrenes status?
Hvordan påvirker forældres ophold barnets rettigheder?
Kan børn klage over manglende støtte?
Barnets lov § 4 | Forklaring med eksempler