Barnets lov § 8

Billedgenerering afventer: A professional Danish social worker engaging respectfully with a diverse group of children and young people in an inclusive meeting setting, emphasizing active participation and individual support, danish context

Kort sagt

Paragraffen fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at tilrettelægge sagsbehandlingen sådan, at barnet eller den unge kan deltage aktivt på linje med forældrene.

Lovtekst – § 8 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge sagsbehandlingen således, at barnet eller den unge har mulighed for at medvirke aktivt i forløbet på lige fod med forældrene, jf. § 5, stk. 2 og 3. Tilrettelæggelsen af barnets eller den unges medvirken skal ske med respekt for børns og unges forskellighed og skal bl.a. tage hensyn til det enkelte barns eller den enkelte unges modenhed og ressourcer, herunder eventuel funktionsnedsættelse hos barnet eller den unge.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge arbejdet med det enkelte barn eller den enkelte unge og familien med færrest mulige fagprofessionelle voksne om barnet eller den unge.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal i alle sager i relevant omfang overveje, hvordan der kan ske en systematisk inddragelse af barnets eller den unges familie og netværk.

Stk. 4. Hvis ingen har forældremyndigheden over et barn eller en ung, skal kommunalbestyrelsen i fornødent omfang medvirke til, at der udpeges en egnet indehaver af forældremyndigheden.

Stk. 5. Kommunalbestyrelsen skal i fornødent omfang medvirke til, at der udpeges en egnet forældremyndighedsindehaver, når Familieretshuset til brug for behandlingen af en sag efter forældreansvarslovens § 15 a, stk. 1, anmoder kommunalbestyrelsen herom.

Praktisk betydning

Paragraffen fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at tilrettelægge sagsbehandlingen sådan, at barnet eller den unge kan deltage aktivt på linje med forældrene. Dette indebærer en anerkendelse af barnets ret til at blive hørt og inddraget, jf. § 5, stk. 2 og 3, som fremhæver barnets ret til indflydelse og inddragelse baseret på en løbende vurdering af barnets perspektiver, behov og ressourcer. Formuleringen lægger vægt på respekt for barnets forskellige forudsætninger, herunder funktionsnedsættelse, og skal forstås som en balance mellem barnets muligheder for selvbestemmelse og den professionelle myndigheds ansvar for at tage hensyn til barnets tarv. I praksis kan denne bestemmelse udfordre kommunernes ressourcer, fordi aktiv medvirken kræver tilrettelæggelse med få fagprofessionelle for at undgå overstimulering, jf. stk. 2 i samme paragraf. Desuden må bestå en særlig opmærksomhed, når det gælder børn med nedsat funktionsevne eller særlige vanskeligheder, da deres deltagelse kan kræve særlige tilpasninger, jf. §§ 80-85. Lovens sprog er præget af almindelige begreber som ”modenhed” og ”ressourcer”, hvilket medfører en vis grad af skøn i praksis og mulighed for varierende fortolkninger og anvendelse fra kommune til kommune. Det kan skabe usikkerhed for både børn, familier og professionelle. Der er en vis reproduktion af velkendte dilemmaer mellem barnets ret til selvbestemmelse og behovet for beskyttelse og støtte. Fremtidige lovrevisioner kunne med fordel præcisere kriterier for “aktiv medvirken” og indføre mere konkrete vejledninger om inddragelse af børn med funktionsnedsættelser for at styrke retssikkerhed, ensartethed og kvalitet i sagsbehandlingen. Mange af disse pointer genfindes i de tilknyttede vejledninger og principafgørelser, som bl.a. understreger nødvendigheden af løbende dialog og tilpasning til barnets situation samt kommunens pligt til at begrænse antallet af involverede voksne i processen.

Eksempler

  • Inddragelse af barn med funktionsnedsættelse

    Kommunalbestyrelsen tilrettelægger samtaler med et barn med kognitiv funktionsnedsættelse med færre fagpersoner og anvendelse af visuelle hjælpemidler for at sikre barnets forståelse og mulighed for aktiv deltagelse.

  • Sagsbehandling med aktiv deltagelse af den unge

    En 15-årig bliver inviteret til løbende møder om sin anbringelse og behandlingsplan, hvor den unges synspunkter indgår og respekteres i beslutninger, som fastsat i barnets plan.

  • Medvirken på lige fod med forældrene

    I sager hvor både barn og forældre deltager, skal kommunen sikre, at barnets stemme ikke overskygges, eksempelvis ved at give barnet tid og rum til at udtrykke sig uden forældrenes tilstedeværelse, hvis det skønnes nødvendigt.

Almindelige misforståelser
  • At barnets medvirken kræver en fuldstændig ligestilling med forældremyndighedsindehaveren i beslutninger – loven sikrer medvirken, ikke lige kompetencer.
  • At funktionsnedsættelse automatisk udelukker barnets aktive deltagelse; i stedet skal tilrettelæggelsen tilpasses barnet.
  • At børn under 10 år ikke kan medvirke – selv små børn skal høres i relevant omfang, dog med hensyn til modenhed.
Almindelige spørgsmål

Hvad betyder 'aktiv medvirken' i praksis for børn med nedsat funktionsevne?

Aktiv medvirken indebærer, at sagsbehandlingen tilpasses barnets forudsætninger, herunder eventuel funktionsnedsættelse, så barnet får reel mulighed for at blive hørt og deltage. Det kan indebære brug af særlig kommunikation eller færre mødedeltagere. Se bl.a. § 8 og §§ 80-85.

Hvordan sikres barnets stemme, hvis forældrene ikke ønsker barnets deltagelse?

Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge sagsbehandlingen skånsomt og kan arrangere samtaler med barnet uden forældrenes tilstedeværelse, hvis hensynet til barnets tarv taler for det, som defineret i § 5, stk. 3, og § 6.

Kan barnets medvirken begrænses af kommunalbestyrelsen?

Begrænsninger kan kun ske, hvis særlige omstændigheder, fx barnets modenhed eller trivsel, taler herfor, men barnets synspunkter skal stadig tilvejebringes på anden passende vis, jf. § 5, stk. 4.

Hvordan forholder denne paragraf sig til forældres ansvar?

Paragraffen anerkender forældrenes ansvar, men samtidig sikres barnets selvstændige rettigheder og inddragelse på lige fod i sagsbehandlingen, jf. § 1, stk. 2 og § 7.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-19-05
    GældendeÅr: 2005

    Kompensationen for tabt arbejdsfortjeneste skulle beregnes med udgangspunkt i den seneste lønindtægt, som modtageren havde inden overgangen til at modtage tabt arbejdsfortjeneste. Dette gjaldt uanset at udbetalingen af tabt arbejdsfortjeneste havde v...

    Relaterede paragraffer:§ 29§ 10§ 8§ 42
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-61-03
    GældendeÅr: 2003

    En mor, der modtog hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til pasning af et barn med handicap i hjemmet, havde ret til at få indregnet bidrag til pensionsordning i den hjælp, der vedrørte perioden efter den 31. december 2002. Det var tilstrække...

    Relaterede paragraffer:§ 29§ 22§ 8§ 42
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til barnet lov rådgivning!

Foreslåede spørgsmål
Hvordan sikres barnets medvirken i sagsbehandlingen?
Hvad indebærer hensynet til barnets modenhed?
Kan børn med funktionsnedsættelse deltage aktivt?