Barnets lov § 10

Billedgenerering afventer: An administrative office scene depicting a Danish municipal council meeting deciding on child support cases, formal setting with Danish flags and official documents, danish context

Kort sagt

§ 10 fastlægger kommunalbestyrelsens centrale beslutningskompetence i forhold til at tilbyde hjælp og støtte til børn og unge efter loven.

Lovtekst – § 10 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilbud efter denne lov.

Stk. 2. Afgørelse om tilbud efter loven træffes på baggrund af faglige og økonomiske hensyn.

Stk. 3. En afgørelse efter stk. 1 skal iværksættes, straks efter at den er truffet af kommunalbestyrelsen, medmindre særlige forhold gør det umuligt at iværksætte afgørelsen straks, eller at afgørelsen indeholder flere forskellige tiltag, som ikke skal iværksættes samtidig.

Stk. 4. Når kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilbud efter §§ 33 og 82, skal afgørelsen indeholde oplysninger om beslutninger om den konkrete indsats, som iværksættes, og formålet hermed. Ændrer den konkrete indsats sig væsentligt, finder forvaltningslovens kapitel 3-7 anvendelse ved kommunalbestyrelsens beslutning herom. Beslutninger om væsentlige ændringer af den konkrete indsats kan indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Praktisk betydning

§ 10 fastlægger kommunalbestyrelsens centrale beslutningskompetence i forhold til at tilbyde hjælp og støtte til børn og unge efter loven. Paragraffen specificerer ikke detaljer om kriterier eller procedurer, men henviser til, at alle beslutninger om tilbud skal træffes af kommunalbestyrelsen. Dette placerer et stort ansvar hos kommunerne, som skal balancere faglige behov med ofte stramme økonomiske rammer, jf. stk. 2, hvilket kan give anledning til kritiske refleksioner om ressourcebegrænsninger og prioriteringer. Paragraffen understreger også i stk. 3, at afgørelser skal iværksættes straks, medmindre særlige forhold gør dette umuligt, hvilket fremmer rettidighed, men også kan skabe pres i sagsbehandlingen. Endvidere indeholder stk. 4 krav om klar og tydelig information i visse sager, samt mulighed for klage til Ankestyrelsen ved væsentlige ændringer, som sikrer retssikkerheden. Praktisk set fungerer § 10 som en rammebestemmelse for kommunens sagsbehandling og retssikkerhed ved tildeling af sociale indsatser. Den kan kritiseres for manglende eksplicit detaljeringsgrad, som overlader væsentlige vurderinger til kommunernes praksis, hvilket kan føre til varierende indsatsniveauer. Relevante principafgørelser fra Ankestyrelsen præciserer betydningen af korrekt og fyldestgørende sagsbehandling, herunder om tabt arbejdsfortjeneste og afgørelsers oplysning og begrundelse. Samlet set illustrerer § 10 den komplekse balance mellem lovens intention om hurtig hjælp og kommunernes praktiske og økonomiske udfordringer med at opfylde lovens krav.

Eksempler

  • Iværksættelse af en støttende indsats efter screening

    Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilbud efter loven, når det vurderes, at et barn har behov for støtte efter en screenings- og afdækningsproces, og indsatsen iværksættes straks, medmindre der er praktiske hindringer.

  • Ændring af indsatser og brug af klagemulighed

    Hvis en kommunalbestyrelse væsentligt ændrer et tilbud til et barn, som tidligere har modtaget støtte, skal ændringen meddeles tydeligt, og beslutningen kan indbringes for Ankestyrelsen, som et led i retssikkerhedsgarantien.

  • Prioritering under økonomiske begrænsninger

    Kommunalbestyrelsen balancerer faglige vurderinger og begrænsede økonomiske midler, som fastslås i lovens ordlyd, når der skal træffes afgørelse om tilbud. Dette kan medføre, at nogle børn ikke modtager optimal støtte, fordi økonomien sætter grænser.

Almindelige misforståelser
  • At § 10 automatisk garanterer straks iværksættelse af enhver form for hjælp uden undtagelser – loven åbner for, at særlige forhold kan udsætte iværksættelse.
  • At kommunalbestyrelsen kun skal tage faglige hensyn – økonomiske hensyn er eksplicit anført og spiller en væsentlig rolle.
  • At alle afgørelser kan klages over – kun væsentlige ændringer af den konkrete indsats har klageadgang efter § 10, stk. 4.
Almindelige spørgsmål

Hvilke hensyn vægtes ved kommunalbestyrelsens afgørelse om tilbud efter § 10?

Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse på baggrund af både faglige og økonomiske hensyn, jf. § 10, stk. 2. Det vil sige, at behovet for støtte vurderes professionelt, men også økonomiske ressourcer har betydning. Denne balance kan skabe udfordringer i praksis.

Hvornår skal en afgørelse efter § 10 iværksættes?

Ifølge § 10, stk. 3, skal en afgørelse iværksættes straks efter, at den er truffet, medmindre særlige forhold gør det umuligt, eller afgørelsen omfatter tiltag, der ikke kan iværksættes samtidig.

Kan man klage over kommunalbestyrelsens afgørelse om tilbud?

Ja. Hvis der sker væsentlige ændringer i den konkrete indsats, kan afgørelsen indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. § 10, stk. 4.

Skal kommunalbestyrelsen oplyse om formålet med tilbuddet?

Ja, ifølge § 10, stk. 4, skal afgørelsen indeholde oplysninger om den konkrete indsats og formålet hermed for bestemte typer af tilbud, fx efter §§ 33 og 82.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principmeddelelse 12-21
    GældendeÅr: 2021

    Ved beregningen af tabt arbejdsfortjeneste tages der udgangspunkt i forælderens seneste lønindtægt inden overgangen til tabt arbejdsfortjeneste. Kommunen skal rådgive forælderen om konsekvenserne ved overgangen til tabt arbejdsfortjeneste. Er forælde...

    Relaterede paragraffer:§ 10§ 9§ 42
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-19-05
    GældendeÅr: 2005

    Kompensationen for tabt arbejdsfortjeneste skulle beregnes med udgangspunkt i den seneste lønindtægt, som modtageren havde inden overgangen til at modtage tabt arbejdsfortjeneste. Dette gjaldt uanset at udbetalingen af tabt arbejdsfortjeneste havde v...

    Relaterede paragraffer:§ 29§ 10§ 8§ 42
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-12-02
    GældendeÅr: 2002

    Betaling for et dagtilbud til et barn, hvis forældre drev selvstændigt landbrug, skulle beregnes på grundlag af den faktiske indtægt, familien havde til rådighed. Ankestyrelsen fandt således fortsat, at den hidtidige praksis burde fastholdes, hvoreft...

    Relaterede paragraffer:§ 43§ 10§ 15§ 9
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til juridisk vejledning om barnets lov!

Foreslåede spørgsmål
Hvem træffer beslutning om tilbud efter barnets lov?
Hvad indebærer straks-iværksættelse af tilbud?
Hvordan kan man klage over kommunalbestyrelsens afgørelser?