Barnets lov § 14
Billedgenerering afventer: A professional social worker coordinating preventive and specialized youth support services in a Danish municipal office, emphasizing teamwork and child welfare, in danish context
§ 14 pålægger kommunalbestyrelsen en koordinationsforpligtelse, der skal sikre, at det generelle forebyggende arbejde og den målrettede indsats for børn og unge med særlige behov hænger meningsfuldt sammen.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge en indsats, der sikrer sammenhæng mellem kommunens generelle og forebyggende arbejde og den målrettede indsats for børn og unge med behov for særlig støtte efter denne lov.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at de opgaver og tilbud, der omfatter børn, unge og deres familier, udføres i samarbejde med forældrene og på en sådan måde, at de fremmer børns og unges udvikling, trivsel og selvstændighed. Dette gælder både ved udførelsen af det generelle og forebyggende arbejde og ved den målrettede indsats for børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med et andet behov for særlig støtte.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at den indsats, der iværksættes efter denne lov for børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med et andet særligt behov for støtte, sættes i sammenhæng med den indsats, der iværksættes for de samme børn og unge efter anden lovgivning.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der på kommunens hjemmeside er en synlig og let tilgængelig indgang til de kommunale myndigheder, som er specifikt målrettet børn og unge.
§ 14 pålægger kommunalbestyrelsen en koordinationsforpligtelse, der skal sikre, at det generelle forebyggende arbejde og den målrettede indsats for børn og unge med særlige behov hænger meningsfuldt sammen. Den praktiske betydning er en integreret tilgang til indsatsen, der hindrer silo-tænkning og fragmentering i hjælpen. Lovteksten afspejler en forståelse af, at forebyggelse og specialiseret støtte skal fremstå som dele af et samlet og effektivt system. Paragraffen kan imidlertid kritiseres for sin uforpligtende karakter; formuleringen lægger op til en bred tolkning og mangler konkrete krav til, hvordan denne sammenhæng skal sikres og dokumenteres. Erfaringer fra praksis viser ofte udfordringer med at realisere denne koordinering, især når kommunale organisatoriske skel eller ressourceknaphed spiller ind. Relaterede bestemmelser, såsom § 15 om børnepolitik, understreger vigtigheden af skriftlige og offentligt tilgængelige strategier, som kan gøre denne sammenhæng mere håndgribelig. Således kunne fremtidige lovændringer med fordel stille mere tydelige krav til kommunernes samarbejde på tværs af afdelinger, med klare kriterier for evaluering og offentlig rapportering. Ankestyrelsens principafgørelse C-34-03 illustrerer, hvordan økonomiske betragtninger oftest præger kommunalbestyrelsens beslutninger og dermed sætter rammerne for sammenhængen i indsatsen.
Eksempler
Koordineret indsats mellem skole og sociale myndigheder
Kommunalbestyrelsen tilrettelægger et samarbejde, hvor skolen hurtigt melder underretninger om udsatte børn, og sociale rådgivere samtidig arbejder med forebyggende tiltag i familier.
Sammenhængende børnepolitik og målrettede tilbud
Kommunalbestyrelsen udarbejder en skriftlig børnepolitik, der sikrer, at forebyggelsesindsatsen favner bredt og samtidig er målrettet børn med særlige støttebehov, som krævet i § 15.
Forebyggelse og målrettet støtte i hjemmet
Ved mistanke om sociale problemer iværksætter kommunen tidligt rådgivning og pædagogisk støtte i hjemmet for at undgå mere indgribende foranstaltninger.
- •Paragraffen er en entydig forpligtelse til en konkret, skriftlig strategi – i virkeligheden er den mere vag og åben for tolkning.
- •At kommunen selv kan bestemmer, om forebyggelse og støtte skal koordineres – loven stiller krav, og manglende koordinering kan påklages.
- •Sammenhæng betyder kun administrativ koordinering – paragrafens ordlyd og relaterede bestemmelser peger også på inddragelse af barnet, familien og relevante fagfolk.
Hvad betyder sammenhæng mellem generelt og målrettet arbejde i praksis?
Det indebærer, at kommunalbestyrelsen sikrer, at forebyggende initiativer og specialiserede støttetilbud til børn og unge er koordinerede, uden overlap eller huller. Det betyder også, at indsatsen løbende vurderes samlet under hensyn til barnets/den unges behov.
Kan kommunen nøjes med løse planer for koordinering?
Lovens ordlyd er ikke præcis på detailniveau, men paragraf § 15 stiller krav om skriftlige, vedtagne og offentliggjorte børnepolitikker, hvilket indikerer, at løs koordinering ikke opfylder lovens intentioner.
Hvordan følges op på kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse efter § 14?
Kommunalbestyrelsen skal ifølge bl.a. §§ 95 og 96 løbende følge op på indsatsen og sikre justeringer. Ankestyrelsen kan desuden tage sager op, hvis kommunen ikke lever op til sine pligter.
Hvordan sikres barnets perspektiv i sammenhængen mellem forebyggelse og støtte?
Paragraf 2 og 5 i loven understreger, at hjælp og støtte skal tilrettelægges med udgangspunkt i barnets eller den unges perspektiv, behov og ressourcer, hvilket også skal reflekteres i kommunalbestyrelsens samlede indsats.
Kan økonomiske hensyn påvirke kvaliteten af indsatsen?
Ja. § 10 præciserer, at afgørelser træffes på baggrund af både faglige og økonomiske hensyn, hvilket kan have betydning for, hvordan og hvor sammenhængen mellem generelt og målrettet arbejde praktiseres.
- Ankestyrelsens principafgørelse C-34-03GældendeÅr: 2003
Ved beregning af økonomisk friplads til et barn, der var tilmeldt moderens adresse, kunne alene medtages moderens og hendes nuværende ægtefælles indkomster. Indkomst fra en tidligere ægtefælle kunne ikke medtages, uanset at kommunen fandt denne høren...
Relaterede paragraffer:§ 14§ 43§ 15§ 9
Velkommen til barnets lov-chat!
Velkommen til barnets lov-chat!