Barnets lov § 32
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 32 pålægger kommunalbestyrelsen pligt til at træffe afgørelse om én eller flere konkrete støttende indsatser, hvis et barns eller en ungs behov for støtte vurderes at være væsentligt.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 721 af 14.6.2023
Når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige behov for støtte, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om en eller flere af følgende støttende indsatser, jf. dog § 54, stk. 3, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet:
1) Ophold i dagtilbud, fritidshjem, ungdomsklub, uddannelsessted el.lign.
2) Praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet.
3) Udpegning af en fast kontaktperson for barnet eller den unge eller for hele familien.
4) Formidling af praktiktilbud hos en offentlig eller privat arbejdsgiver for den unge og i den forbindelse udbetaling af godtgørelse til den unge.
5) Familiebehandling eller behandling af barnet eller den unge.
6) Familieanbringelse i form af et døgnophold for både forældremyndighedsindehaveren, barnet eller den unge og andre medlemmer af familien i en almen plejefamilie, i en forstærket plejefamilie, i en specialiseret plejefamilie, på et børne- og ungehjem, jf. § 43, eller i et botilbud, jf. § 107 i lov om social service.
7) Støtteophold i en almen plejefamilie, i en forstærket plejefamilie, i en specialiseret plejefamilie, i en netværksplejefamilie eller på et børne- og ungehjem, jf. § 43.
8) Anden hjælp, der har til formål at yde rådgivning, behandling og praktisk og pædagogisk støtte.
Stk. 2. Afgørelse efter stk. 1 træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren, jf. dog §§ 37-39.
Stk. 3. Ved en afgørelse efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen vælge den eller de støttende indsatser, som bedst kan imødekomme barnets eller den unges særlige behov for støtte. Afgørelsen skal angive formålet med indsatsen og den forventede varighed.
Stk. 4. Støttende indsatser efter stk. 1 kan iværksættes på grundlag af en afdækning eller en børnefaglig undersøgelse af barnets eller den unges behov, jf. §§ 19 og 20 i denne lov, eller en ungefaglig undersøgelse, jf. § 31 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, eller sideløbende hermed.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen skal under en kommende mors graviditet med samtykke fra de kommende forældre træffe afgørelse om indsatser efter stk. 1, nr. 2, 3, 5, 6 eller 8, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til barnets særlige behov for støtte efter fødslen. Afgørelsen efter 1. pkt. træffes over for de kommende forældre. Støttende indsatser over for kommende forældre efter 1. pkt. kan iværksættes på grundlag af en afdækning eller undersøgelse efter §§ 25 og 26 eller sideløbende hermed.
§ 32 pålægger kommunalbestyrelsen pligt til at træffe afgørelse om én eller flere konkrete støttende indsatser, hvis et barns eller en ungs behov for støtte vurderes at være væsentligt. Det omfatter bl.a. dagtilbud, familiebehandling eller støttepersoner – og spænder fra hjælp i hjemmet til tilbud om praktikpladser. Valget af indsats skal baseres på, hvad der bedst imødekommer barnets specifikke behov, og foregår altid ud fra en konkret vurdering. Afgørelsen kræver normalt forældres samtykke, men loven åbner for visse undtagelser, hvis indsatserne ikke kan vente eller der er tale om pålæg iht. lovgivning mod ungdomskriminalitet. Det er grundstenen i Danmarks tidlige og helhedsorienterede indsats for at forhindre større sociale problemer i at vokse sig fast i børns liv. Historisk har § 32 været en central del af børne- og ungelovgivningen, fordi den konkretiserer det offentliges ansvar og muligheder for at reagere tidligt fremfor at vente på mere omfattende problemer.
Eksempler
Støtte i hjemmet til familie under pres
En enlig mor med psykisk sårbarhed får bevilget praktisk pædagogisk støtte i hjemmet for at styrke barnets trivsel og hverdag.
Fast kontaktperson til ung truet af kriminalitet
En 15-årig, der er begyndt at havne i kriminalitetsrelaterede miljøer, får tildelt en fast kontaktperson, som skal være bindeled mellem den unge, familien og relevante myndigheder.
Familiebehandling for at undgå anbringelse
En familie modtager familiebehandling og rådgivning, så forældrene kan lære bedre at tackle barnets adfærdsudfordringer og dermed undgå en anbringelse uden for hjemmet.
- •Mange tror fejlagtigt, at kommunen altid kan træffe afgørelse uden samtykke fra forældrene.
- •Nogle antager, at støtten kun gælder, hvis barnet har fysiske handicaps, men reglerne rummer også sociale og psykologiske problemer.
- •Det er udbredt at tro, at støtten automatisk fortsætter uden løbende vurdering, men der skal følges op og justeres.
Hvordan afgør kommunen, hvilken indsats barnet skal have?
Valget sker med afsæt i barnets/den unges konkrete behov, eventuelt efter børnefaglig undersøgelse eller afdækning. Indsatsen skal være tilpasset og formålet klart.
Kan kommunen give støtte uden forældrenes samtykke?
Som udgangspunkt kræver indsatsen samtykke, men der er lovhjemlede undtagelser, især ved børne- eller forældrepålæg, hvis barnets udvikling er i alvorlig fare.
Hvad koster det for familien at få støtte efter § 32?
De fleste indsatser er gratis for familien. Nogle særlige ydelser kan dog have egenbetaling, eksempelvis visse dagtilbud. Kommunen oplyser om betaling, hvis relevant.
Kan børn og unge selv klage over en afgørelse?
Ja, børn og unge over 10 år har klageret til Ankestyrelsen, hvis de får eller nægtes indsatser efter § 32.
Velkommen – jeg hjælper gerne med børne- og ungesager.
Velkommen – jeg hjælper gerne med børne- og ungesager.