Barnets lov § 28
Billedgenerering afventer: A caring social worker providing free counseling to children and youth in a Danish context, warm and friendly environment, supportive interaction
§ 28 fastlægger, at kommunalbestyrelsen har pligt til at tilbyde børn og unge gratis rådgivning.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at børn og unge har mulighed for at få gratis rådgivning. Formålet med rådgivningen er at forebygge sociale problemer og at hjælpe barnet eller den unge over øjeblikkelige vanskeligheder. På længere sigt er det formålet med rådgivningen at sætte barnet eller den unge i stand til selv at løse opståede problemer ved egen hjælp. Rådgivningen kan gives særskilt eller i forbindelse med anden hjælp efter denne eller anden lovgivning.
Stk. 2. Rådgivningen skal kunne gives som et anonymt og åbent tilbud.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med rådgivningen være opmærksom på, om barnet eller den unge har behov for anden form for hjælp efter denne eller anden lovgivning.
§ 28 fastlægger, at kommunalbestyrelsen har pligt til at tilbyde børn og unge gratis rådgivning. Formålet er både akut at hjælpe med at overvinde umiddelbare problemer og mere langsigtet at styrke barnets eller den unges evne til selvstændigt at håndtere vanskeligheder. Rådgivningen kan ydes som et enkeltstående tilbud eller i forbindelse med andre indsatser, enten efter denne lov eller andre love. Dette afspejler en pragmatisk og forebyggende tilgang, hvor man tidligt indsætter en lavtærskelindsats for at undgå, at problemer udvikler sig til dybere sociale vanskeligheder. Paragraffen er central for kommunernes rolle som det første støtteled for børn og unge i udsatte situationer og omfatter blandt andet opmærksomhed på nødvendigheden af henvisning til yderligere hjælp, hvis det findes relevant.
Eksempler
Anonym rådgivning til en depressiv teenager
En ung med begyndende depressive tanker kan henvende sig anonymt til kommunens rådgivningstjeneste for at få støtte uden krav om forudgående dokumentation eller identifikation.
Forebyggende samtaler med socialrådgiver
Kommunen tilbyder samtaler til en familie, hvor der er begyndende konflikter, for at forhindre, at problemerne eskalerer til anbringelse eller anden mere indgribende hjælp.
Rådgivning som led i behandlingstilbud
Rådgivningen kan foregå parallelt med fx et psykologisk behandlingstilbud eller skolebaseret indsats for socialtrivsel, således at flere hjælpemekanismer styrker barnet eller den unge.
Er rådgivningen efter § 28 altid anonym?
Rådgivningen kan tilbydes anonymt som et åbent tilbud, men den kan også gives med kontakt til den pågældende og eventuelt familien, afhængigt af behov og sagsforløb.
Hvem kan få rådgivning efter denne paragraf?
Alle børn og unge, som kommunalbestyrelsen vurderer kan have behov for støtte til at forebygge sociale problemer eller overvinde vanskeligheder.
Kan rådgivningen føre til yderligere indsatser?
Ja, kommunalbestyrelsen skal være opmærksom på, om barnet eller den unge har behov for andre former for hjælp efter denne eller anden lovgivning, og kan derfor anbefale eller iværksætte yderligere støtte.
Er rådgivning obligatorisk for kommunen at tilbyde?
Ja, det er en kommunal pligt at sikre, at der er mulighed for gratis rådgivning til børn og unge efter § 28.
- Ankestyrelsens principafgørelse C-40-03GældendeÅr: 2003
Forældrene til en stærkt handicappet dreng med muskelsvind var berettiget til tilskud til dækning af ekstra omkostninger i form af nødvendige merudgifter til rejse og ophold for sønnens hjælper i forbindelse med familiens ferie i en uge i udlandet. D...
Relaterede paragraffer:§ 2§ 5§ 41§ 1§ 28 - Ankestyrelsens principafgørelse C-50-03GældendeÅr: 2003
Ankestyrelsen fandt, at en ansøger som havde modtaget og fortsat modtog hjælp til tabt arbejdsfortjeneste på enkeltdage ikke var berettiget til at få beregnet 12,5 % tillæg til ferieformål. Ankestyrelsen lagde vægt på, at udbetaling af 12,5 % tillæg ...
Relaterede paragraffer:§ 13§ 29§ 12§ 28§ 42 - Ankestyrelsens principafgørelse C-11-05GældendeÅr: 2005
En kommune havde bevilget hjælp til en families anskaffelse af en anden ejerbolig på grund af en datters handicap. Kommunen var efter en konkret vurdering berettiget til at fastsætte en tidsfrist med hensyn til i hvor lang tid kommunen ville betale f...
Relaterede paragraffer:§ 41§ 28§ 102 - Ankestyrelsens principafgørelse C-3-07GældendeÅr: 2007
Ankestyrelsen fandt, at hjælp til boligskift i form af et rente- og afdragsfrit lån skulle ydes i form af et engangsbeløb svarende til forskellen mellem ejendomsvurderingen på den tidligere og den nye ejerbolig. Ankestyrelsen fandt videre, at hjælp u...
Relaterede paragraffer:§ 2§ 116§ 41§ 28§ 102 - Ankestyrelsens principafgørelse C-8-04GældendeÅr: 2004
Der kunne efter servicelovens hjælpemiddelregler ydes hjælp til særlige beklædningsgenstande, som en person ikke ville have haft brug for, hvis den pågældende ikke havde haft en funktionsnedsættelse, mens der efter merudgiftsreglerne kunne ydes hjælp...
Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 41§ 12§ 1+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-15-02GældendeÅr: 2002
Beregningen af tabt arbejdsfortjeneste til en kvinde, der var uddannet designer, skulle tage udgangspunkt i en hjemmehjælperløn. Ansøgeren havde ikke haft nogen lønindtægt forud for modtagelsen af tabt arbejdsfortjeneste, som beregningen kunne tage u...
Relaterede paragraffer:§ 29§ 7§ 28§ 42 - Ankestyrelsens principafgørelse C-49-02GældendeÅr: 2002
Der kunne kun i meget begrænset omfang ydes hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til begge forældre samtidig, herunder udover i alt 37 timer pr. uge. Det måtte være en forudsætning herfor, at begge forældres tilstedeværelse var påkrævet, og a...
Relaterede paragraffer:§ 29§ 72§ 40§ 28§ 42+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-41-04GældendeÅr: 2004
En kommune havde pligt til af egen drift at genoptage og ændre en tidligere afgørelse, hvorved en familie havde fået bevilget løbende hjælp til dækning af udgifter til højere husleje i forbindelse med flytning til en handicapvenlig bolig. Begrundelse...
Relaterede paragraffer:§ 84§ 24§ 116§ 41§ 22+3 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-9-01GældendeÅr: 2001
Udgiften til en computer med tilbehør til et 5-årigt barn med spastisk tetraplegi blev ikke anset som et hjælpemiddel/forbrugsgode eller som en nødvendig merudgift ved forsørgelsen. Ankestyrelsen fandt, at computeren skulle benyttes til at udvikle og...
Relaterede paragraffer:§ 97§ 98§ 4§ 19§ 28+2 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-48-03GældendeÅr: 2003
Ankestyrelsen fandt, at en ansøger, som modtog hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste på enkeltdage, var berettiget til at få beregnet 1 % tillæg til ferieformål. Ankestyrelsen fandt således, at personer der modtager hjælp til dækning af tabt a...
Relaterede paragraffer:§ 29§ 11§ 12§ 28§ 42
Velkommen til børne- og unge rådgivning!
Velkommen til børne- og unge rådgivning!