Barnets lov § 36

Billedgenerering afventer: Illustration of a family attending a support meeting with social workers, emphasizing cooperation and transport support in the Danish context.

Kort sagt

§ 36 angiver kommunalbestyrelsens mulighed for at støtte dækningen af forældres transportudgifter i forbindelse med møder, hvor barnet eller den unge er involveret, typisk i relation til støttende indsatser eller anbringelser efter loven.

Lovtekst – § 36 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelsen i barnets eller den unges handlekommune kan yde støtte til dækning af udgifter til forældres transport i forbindelse med møder i barnets eller den unges handlekommune eller der, hvor barnet eller den unge opholder sig, i forbindelse med en støttende indsats eller anbringelse efter denne lov.

Praktisk betydning

§ 36 angiver kommunalbestyrelsens mulighed for at støtte dækningen af forældres transportudgifter i forbindelse med møder, hvor barnet eller den unge er involveret, typisk i relation til støttende indsatser eller anbringelser efter loven. Praktisk sikrer bestemmelsen, at økonomiske barrierer ikke hindrer forældres deltagelse i nødvendige møder, der kan have betydning for barnets trivsel og støtte. Dette er vigtigt, da aktiv involvering fra forældrene ofte er afgørende for en effektiv indsats omkring barnet eller den unge. Lovens ordlyd er imidlertid temmelig kortfattet og fastlægger ikke nærmere betingelser eller rammer for støtten, hvilket kan føre til forskellig praksis mellem kommunerne. Ikke mindst i lyset af § 5, der fremhæver barnets ret til inddragelse, bør støtten fortolkes bredt. Der kunne med fordel indsættes mere præcise retningslinjer for støtteomfang og dokumentationskrav for at skabe større klarhed og ensartethed i kommunernes administration. Dette kan også lette kommunalbestyrelsens opgave med at prioritere ressourcer uden at skabe bureaukratiske barrierer. Analogt til principafgørelserne, hvor fokus ligger på at sikre barnets bedste, understøtter bestemmelsen forældrenes aktive deltagelse i sagsbehandlingen uden at lade økonomiske hensyn udgøre en hindring.

Eksempler

  • Forældre til anbragt barn kompenseres for transport

    Når forældre deltager i et møde vedrørende deres barns anbringelse i en anden kommune, kan kommunalbestyrelsen yde økonomisk støtte til dækning af transportudgifter, så aktivt samarbejde sikres.

  • Transportstøtte i forbindelse med støttende indsats

    Ved planlægningsmøder om støtteforanstaltninger i det lokale nærmiljø kan forældre få dækket transportudgifter for at sikre deres fulde deltagelse i beslutningsprocessen.

  • Dækning af transportudgifter ved netværksmøder

    Hvis et barn eller en ung er involveret i et netværk med familie og professionelle, og møderne kræver fysisk tilstedeværelse, kan kommunen støtte familiens transportudgifter til disse møder.

Almindelige misforståelser
  • Støtten omfatter kun børns egen transport – men den gælder udelukkende for forældres transport i sagsrelaterede møder.
  • Støtte er garanteret og ikke betinget – i praksis afhænger støtte af kommunens vurdering og ressourcer.
  • Transportstøtten dækker alle udgifter – loven specificerer ikke dækningsomfanget; derfor er det op til kommunen at fastsætte rammer.
Almindelige spørgsmål

Hvornår kan forældre få støtte til transportudgifter efter § 36?

Støtte kan ydes i forbindelse med møder eller aktiviteter relateret til barnets eller den unges sagsbehandling, herunder støttende indsatser eller anbringelse. Det indebærer møder i barnets eller den unges handlekommune eller dér, hvor barnet opholder sig. Støtte gives for at fremme forældres aktive medvirken.

Er støtten til transportudgifter automatisk eller afhænger det af kommunens vurdering?

Lovteksten giver kommunalbestyrelsen mulighed for at yde støtte, men det er ikke en ubetinget ret. Kommunen vil typisk vurdere behovet konkret. Manglende støtte kan anfægtes administrativt, jf. regler om klageadgang.

Kan kommunalbestyrelsen stille krav om dokumentation for transportudgifter?

Selvom § 36 ikke eksplicit nævner dokumentation, er det almindeligt, at kommunalbestyrelser fastsætter regler for dokumentation for at sikre korrekt brug af midler, jf. principper om god forvaltningspraksis.

Hvem dækker udgifterne, hvis mødet foregår i en anden kommune end barnets handlekommune?

Det følger af § 36, at støtten ydes af barnets eller den unges handlekommune, også hvis mødet foregår i en anden kommune, for at sikre koordineret indsats og undgå økonomiske barrierer for forældrenes deltagelse.

Er transportstøtten kun begrænset til fysiske møder?

Lovens ordlyd omfatter transport i forbindelse med møder, hvilket indebærer fysiske møder. Digitale møder kræver typisk ikke transport og er derfor ikke omfattet af denne paragraf.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse 115-12
    GældendeÅr: 2012

    Når et barn på grund af særlig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp eller særlig støtte træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om hjælp. Hjælpen kan tilrettelægges i særlige tilbud efter serviceloven eller efter dagtilbudslove...

    Relaterede paragraffer:§ 5§ 4§ 36§ 32 § 32
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til din juridiske vejledning om barnets lov!

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder § 36 om forældres transportstøtte?
Hvornår kan forældre få transport dækket?
Hvordan søger man om transportstøtte?