Barnets lov § 32

Billedgenerering afventer: A professional Danish social services meeting between a child welfare caseworker and a family, discussing supportive measures in a calm office setting, danish context

Kort sagt

§ 32 foreskriver, at kommunalbestyrelsen ikke kan negligere at træffe en afgørelse om støttende indsatser, når et barns eller en ungs særlige behov for støtte vurderes som væsentlige.

Lovtekst – § 32 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige behov for støtte, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om en eller flere af følgende støttende indsatser, jf. dog § 54, stk. 3, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet:

1) Ophold i dagtilbud, fritidshjem, ungdomsklub, uddannelsessted el.lign.

2) Praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet.

3) Udpegning af en fast kontaktperson for barnet eller den unge eller for hele familien.

4) Formidling af praktiktilbud hos en offentlig eller privat arbejdsgiver for den unge og i den forbindelse udbetaling af godtgørelse til den unge.

5) Familiebehandling eller behandling af barnet eller den unge.

6) Familieanbringelse i form af et døgnophold for både forældremyndighedsindehaveren, barnet eller den unge og andre medlemmer af familien i en almen plejefamilie, i en forstærket plejefamilie, i en specialiseret plejefamilie, på et børne- og ungehjem, jf. § 43, eller i et botilbud, jf. § 107 i lov om social service.

7) Støtteophold i en almen plejefamilie, i en forstærket plejefamilie, i en specialiseret plejefamilie, i en netværksplejefamilie eller på et børne- og ungehjem, jf. § 43.

8) Anden hjælp, der har til formål at yde rådgivning, behandling og praktisk og pædagogisk støtte.

Stk. 2. Afgørelse efter stk. 1 træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren, jf. dog §§ 37-39.

Stk. 3. Ved en afgørelse efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen vælge den eller de støttende indsatser, som bedst kan imødekomme barnets eller den unges særlige behov for støtte. Afgørelsen skal angive formålet med indsatsen og den forventede varighed.

Stk. 4. Støttende indsatser efter stk. 1 kan iværksættes på grundlag af en afdækning eller en børnefaglig undersøgelse af barnets eller den unges behov, jf. §§ 19 og 20 i denne lov, eller en ungefaglig undersøgelse, jf. § 31 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, eller sideløbende hermed.

Stk. 5. Kommunalbestyrelsen skal under en kommende mors graviditet med samtykke fra de kommende forældre træffe afgørelse om indsatser efter stk. 1, nr. 2, 3, 5, 6 eller 8, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til barnets særlige behov for støtte efter fødslen. Afgørelsen efter 1. pkt. træffes over for de kommende forældre. Støttende indsatser over for kommende forældre efter 1. pkt. kan iværksættes på grundlag af en afdækning eller undersøgelse efter §§ 25 og 26 eller sideløbende hermed.

Praktisk betydning

§ 32 foreskriver, at kommunalbestyrelsen ikke kan negligere at træffe en afgørelse om støttende indsatser, når et barns eller en ungs særlige behov for støtte vurderes som væsentlige. Det indebærer en handlepligt, som sikrer, at børn og unge med behov ikke overses i hjælpesystemet. Paragraffen er bred i sin formulering og efterlader kommunerne en vis skønsmargin i udvælgelsen af de konkrete støttende indsatser, som kan spænde fra praktisk hjælp til mere omfattende familiebehandling eller anbringelse. Det er vigtigt at nævne, at beslutninger ifølge loven skal træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaver, med undtagelser angivet i relaterede paragraffer som § 37 og § 38. Ankestyrelsens principafgørelser understreger, at kommunalbestyrelsen skal vælge den mest hensigtsmæssige indsats ud fra en konkret vurdering, herunder hensyn til barnets funktionsevne, ressourcer og familieforhold. Det kan konstateres, at paragrafens brede formulering afstedkommer en praksis med omfattende skøn, hvilket kan føre til forskellige fortolkninger og praksis i kommunerne. En styrkelse af klarere kriterier kunne skabe mere lighed og forudsigelighed for borgerne. Dette skyldes, at loven balancerer på Overton-vinduets kant ved at give myndigheder betydelig magt, men uden at præcisere skarpe grænser, hvilket kan opleves både som fleksibelt og utrygt. Paragraffen virker som et centralt knudepunkt for støttesystemet i barnets lov, idet den fastlægger rammerne for den indledende og videre støtte.

Eksempler

  • Vurdering af støtte til barn med nedsat funktionsevne

    Kommunalbestyrelsen træffer på baggrund af en børnefaglig undersøgelse beslutning om praktisk støtte i hjemmet og udpegning af en fast kontaktperson, da barnets fysiske funktionsnedsættelse kræver særlig omsorg og tilpasset indsats.

  • Familiebehandling ved sociale vanskeligheder

    En familie får afgørelse om familiebehandling efter § 32, nr. 5, for at forebygge en eskalerende konflikt, som ville kunne føre til anbringelse, med samtykke fra forældrene.

  • Støttende indsatser uden forældresamtykke

    Kommunalbestyrelsen iværksætter støtte efter § 32, stk. 1, nr. 1 og 3, til et barn, hvor forældrene ikke ønsker indsatsen, men hvor formålet vurderes at kunne opnås på trods af manglende samtykke, jf. § 37.

Almindelige misforståelser
  • At kommunalbestyrelsen kan fravælge at træffe afgørelse, selvom der foreligger væsentlige støttebehov.
  • At forældres samtykke altid er påkrævet for at iværksætte støttende indsatser efter § 32.
  • At støttende indsatser efter § 32 kun omfatter mindre indsatser og ikke kan dække familiebehandling eller anbringelser.
Almindelige spørgsmål

Hvornår skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse efter § 32?

Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse, når barnets eller den unges særlige behov for støtte vurderes som væsentlig. Det sker som udgangspunkt efter en konkret individuel vurdering, ofte baseret på afdækninger eller børnefaglige undersøgelser. Skulle der opstå uenighed om indsatsen, kan afgørelsen indbringes for Ankestyrelsen, jf. §§ 144 og 145.

Kan støttende indsatser iværksættes uden forældres samtykke?

Ja, jf. § 37 kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om visse støttende indsatser uden samtykke, hvis formålet med indsatsen vurderes opnåeligt alligevel. Endvidere kan forældrepålæg og børne- og ungepålæg iværksættes uden samtykke efter §§ 38 og 39.

Hvordan sikres barnets eller den unges medvirken i beslutninger efter § 32?

Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge sagsbehandlingen, så barnet eller den unge kan medvirke aktivt, jf. §§ 5 og 8. Barnets eller den unges synspunkter skal indhentes og inddrages i beslutningen, og en barnets plan eller ungeplan skal som regel udarbejdes, jf. §§ 91 og 108.

Hvilke støttende indsatser kan træffes efter § 32?

Indsatser spænder fra ophold i dagtilbud, støtte i hjemmet, kontaktpersonordninger, praktiktilbud, familiebehandling og anbringelse til anden hjælp, herunder rådgivning og pædagogisk støtte. Kommunen skal vælge den mest hensigtsmæssige indsats ud fra barnets eller den unges behov.

Kan afgørelser efter § 32 påklages?

Ja, både forældremyndighedsindehaveren og barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, har klageret, og sådanne afgørelser kan som udgangspunkt indbringes for Ankestyrelsen, jf. §§ 144-146.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse 163-10
    GældendeÅr: 2010

    Fastsættelsen af den tilbagebetalingspligtige del af lånet ved udfærdigelse af gældsbrev er en del af afgørelsen om bevilling af støtte til udskiftning af bil. Der er således tale om en forvaltningsretlig afgørelse, som nævnet har kompetence til at b...

    Relaterede paragraffer:§ 166§ 60§ 5§ 68§ 5 +8 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 95-17
    GældendeÅr: 2017

    Tabt arbejdsfortjeneste er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af barnets nedsatte funktionsevne, at barnet passes i hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen, der passer det. Der kan derfor kun ydes kompe...

    Relaterede paragraffer:§ 32a§ 3§ 5§ 42§ 32
  • Ankestyrelsens principafgørelse 70-14
    GældendeÅr: 2014

    Når et barn på grund af særlig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp eller særlig støtte, træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om hjælp. Hjælpen kan tilrettelægges i særlige tilbud efter serviceloven eller efter dagtilbudslov...

    Relaterede paragraffer:§ 24§ 5§ 41§ 4§ 6+5 mere
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til din juridiske rådgiver om § 32!

Foreslåede spørgsmål
Hvilke støttende indsatser er mulige efter § 32?
Kan kommunen træffe afgørelse uden forældres samtykke?
Hvordan klager man over en afgørelse efter § 32?
Barnets lov § 32 | Forklaring med eksempler