Barnets lov § 39
Billedgenerering afventer: A professional social worker discussing a behavioral support plan with a teenager and parent, in a modern office setting, symbolic of Danish child welfare system and legal context, danish context
§ 39 giver kommunalbestyrelsen mulighed for at træffe afgørelse om at meddele et børne- og ungepålæg til børn og unge mellem 10 og 17 år, som udviser adfærdsproblemer, når frivilligt samarbejde om støtte efter § 32 ikke anses for tilstrækkeligt.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om at meddele et barn eller en ung i alderen 10-17 år et børne- og ungepålæg, når barnet eller den unge har adfærdsproblemer eller udviser negativ adfærd af en sådan karakter, at der er risiko for, at barnets eller den unges udvikling er i fare, og når det vurderes, at et frivilligt samarbejde med barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaveren om støtte efter § 32 ikke er tilstrækkeligt til at afhjælpe barnets eller den unges problemer, jf. dog §§ 12 og 13 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Afgørelsen om børne- og ungepålæg kan træffes uden forældremyndighedsindehaverens samtykke.
1) Barnet eller den unge har ulovligt skolefravær, eller undervisningspligten opfyldes i øvrigt ikke.
2) Barnet eller den unge er mistænkt eller sigtet for en overtrædelse af straffeloven, lov om euforiserende stoffer, våbenloven eller knivloven eller er mistænkt eller sigtet for anden kriminalitet af et vist omfang eller en vis grovhed.
3) Barnet eller den unge har udvist en utryghedsskabende adfærd på steder, hvortil der er almindelig adgang.
4) Barnet eller den unge har alvorlige adfærds- eller tilpasningsproblemer.
5) Barnet eller den unge nægter at samarbejde med de relevante myndigheder om løsningen af barnets eller den unges problemer.
1) Modtage en eller flere støttende indsatser efter § 32, stk. 1, nr. 1, 3-5, og 8.
2) Undlade at færdes frem og tilbage eller tage ophold i et nærmere geografisk afgrænset område.
3) Være hjemme på et nærmere fastsat tidspunkt eller i et nærmere fastsat tidsrum.
4) Bidrage til at genoprette forrettet skade.
5) Deltage i andre aktiviteter med genoprettende formål, herunder udføre samfundsnyttigt arbejde.
Stk. 2. Meddelelse af et børne- og ungepålæg forudsætter, at der foreligger oplysninger om et eller flere af følgende forhold:
Stk. 3. Et børne- og ungepålæg skal angive en eller flere konkrete handlepligter for barnet eller den unge, som vurderes at være egnede til at bidrage til en løsning af barnets eller den unges problemer, og som står i rimeligt forhold til formålet. Det kan herunder fastsættes, at barnet eller den unge skal gøre følgende:
Stk. 4. Er der truffet afgørelse om børne- og ungepålæg efter stk. 1, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse efter § 32, stk. 1, om at iværksætte støttende indsatser efter § 32, stk. 1, nr. 1, 3-5 eller 8, selv om forældremyndighedsindehaveren ikke samtykker, når det vurderes, at formålet med indsatsen vil kunne opnås uanset det manglende samtykke.
Stk. 5. § 38, stk. 5 og 8, finder tilsvarende anvendelse på børne- og ungepålæg efter stk. 1.
Stk. 6. Kommunalbestyrelsen skal ved afgørelse om børne- og ungepålæg efter stk. 1 overveje, om der samtidig bør træffes afgørelse om forældrepålæg efter § 38.
Stk. 7. Overholder barnet eller den unge ikke et børne- og ungepålæg, skal kommunalbestyrelsen, når det vurderes relevant, straks underrette politiet og anmode om bistand til kommunens udøvelse af beføjelser efter § 139.
Stk. 8. Social- og boligministeren kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte nærmere regler om politiets bistand til kommunerne i forbindelse med gennemførelse af børne- og ungepålæg.
§ 39 giver kommunalbestyrelsen mulighed for at træffe afgørelse om at meddele et børne- og ungepålæg til børn og unge mellem 10 og 17 år, som udviser adfærdsproblemer, når frivilligt samarbejde om støtte efter § 32 ikke anses for tilstrækkeligt. Pålægget kan fastsætte handlepligter over for barnet eller den unge uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren, hvilket markerer en lovmæssig balance mellem beskyttelse og tvang. Bestemmelsen afspejler et forsøg på at give myndighederne en handlemulighed over for adfærd, der truer barnets eller den unges udvikling. Det bemærkes dog, at statens rolle med sådanne direkte indgreb, hvor både barnet og forældrene kan passes over for deres vilje, kan rejse spørgsmål om proportionalitet og retssikkerhed. Ankestyrelsens principafgørelser præciserer, at der skal foreligge tydelige oplysninger om grundlaget for pålægget, og at beføjelsen omfatter en række konkrete forpligtelser, såsom skolegang, fritidsaktiviteter og deltagelse i møder. Lovens henvisning til lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet viser et overlap og samarbejde mellem social indsats og retshåndhævelse, hvilket understreger kompleksiteten i praksis. § 39 er et centralt redskab til myndighedernes forsøg på at afhjælpe alvorlige sociale og adfærdsmæssige problemer på en mere tvungen måde, men bør anvendes med omtanke og klar dokumentation for nødvendighed, for at undgå unødigt indgreb i barnets og familiens råderum.
Eksempler
Skolefravær og pålæg om deltagelse
Kommunalbestyrelsen meddeler et børne- og ungepålæg til en 14-årig elev, som har betydeligt ulovligt skolefravær og udviser utilpasset adfærd, fordi frivillig støtte ikke har ført til forbedring. Pålægget indebærer, at eleven skal møde til skoledagen og deltage aktivt.
Påvirkning af kriminalitetsudøvelse
En 16-årig mistænkes for gentagen kriminalitet, og kommunen vurderer, at frivilligt samarbejde ikke kan sikre indsatsens effekt. Kommunalbestyrelsen giver derfor et børne- og ungepålæg, der bl.a. fastsætter geografiske begrænsninger i færden og deltagelse i genoprettende aktiviteter.
Manglende samarbejde med myndigheder
Forældremyndighedsindehaveren nægter at samarbejde om støtte efter § 32 til en 12-årig med adfærdsproblemer. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse uden samtykke og meddeler et pålæg, som blandt andet kræver deltagelse i et forældreprogram og møder med socialrådgivere.
- •At kommunalbestyrelsen kan udstede et børne- og ungepålæg uden afklaring af støtteindsats efter § 32 - loven forudsætter, at frivilligt samarbejde er afprøvet og ikke tilstrækkeligt.
- •At pålægget altid kræver samtykke - § 39 eksplicit tillader afgørelse uden samtykke ved visse betingelser.
- •At et børne- og ungepålæg er en straf - det er en administrativ handlemulighed med støtteformålsorientering, ikke en strafferetlig sanktion.
Kan kommunen træffe børne- og ungepålæg uden forældrenes samtykke?
Ja, ifølge § 39 kan kommunalbestyrelsen træffe en sådan afgørelse uden samtykke, hvis frivilligt samarbejde ikke er tilstrækkeligt til at afhjælpe barnets eller den unges problemer.
Hvilke typer forpligtelser kan et børne- og ungepålæg indeholde?
Pålægget kan fastsætte konkrete handlepligter såsom at sikre fremmøde i skole, deltagelse i fritidsaktiviteter, møder med myndigheder eller forældreprogrammer, jf. stk. 3 i § 38, som §§ 38 og 39 spiller sammen med.
Hvad sker der, hvis barnet eller den unge ikke overholder pålægget?
Kommunalbestyrelsen kan underrette politiet og anmode om bistand til at håndhæve pålægget efter reglerne i § 39, stk. 7, og nærmere regler fastsættes af social- og boligministeriet efter forhandling med justitsministeren.
Kan et børne- og ungepålæg anvendes mod børn under 10 år?
Nej, § 39 gælder kun børn og unge i alderen 10-17 år, jf. også § 3 som fastlægger partsbeføjelser fra 10 år.
Hvilket forhold skal der være til et eventuelt forældrepålæg?
Kommunalbestyrelsen skal overveje samtidig henstilling om forældrepålæg efter § 38, da disse kombineres med børne- og ungepålæg for at skabe en samlet indsats.
- Ankestyrelsens principmeddelelse 11-21GældendeÅr: 2021
Når en elev i folkeskolen har ulovligt skolefravær på 15 procent eller derover, skal kommunen træffe afgørelse om standsning af børne- og ungeydelsen. Det er skolelederen, der underretter kommunen, hvis en elev har ulovligt fravær. Skolen skal regist...
Relaterede paragraffer:§ 2§ 45 § 45§ 155c§ 39 - Ankestyrelsens principmeddelelse 77-19GældendeÅr: 2019
Principmeddelelsen er en sammenskrivning af Ankestyrelsens principmeddelelser 56-06, 143-09 og 237-10. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt. Meddelelsen har til formål at give et samlet billede af den praksis, som Ankestyrelsen tidligere har ...
Relaterede paragraffer:§ 39§ 42 § 42§ 62§ 58
Velkommen til Barnets Lov-assistenten
Velkommen til Barnets Lov-assistenten