Barnets lov § 30
Billedgenerering afventer: Young people and families receiving early preventive social support in a Danish context, community center, counseling setting, warm supportive environment
Paragraffen pålægger kommunalbestyrelsen en proaktiv rolle i forhold til tidligt at tilbyde forebyggende indsatser til børn, unge eller deres familier, når behovet vurderes til stede.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Når kommunalbestyrelsen vurderer, at det kan imødekomme barnets eller den unges behov, skal kommunalbestyrelsen tilbyde en eller flere af følgende tidligt forebyggende indsatser til barnet, den unge eller familien:
1) Konsulentbistand, herunder familierettede indsatser.
2) Netværks- eller samtalegrupper.
3) Rådgivning om familieplanlægning.
4) Andre indsatser, der har til formål at forebygge et barns, en ungs eller familiens vanskeligheder.
Paragraffen pålægger kommunalbestyrelsen en proaktiv rolle i forhold til tidligt at tilbyde forebyggende indsatser til børn, unge eller deres familier, når behovet vurderes til stede. Dette afspejler en anerkendelse af nødvendigheden af at gribe ind tidligt for at undgå, at sociale problemer udvikler sig til mere omfattende vanskeligheder. Det konkrete udvalg af tilbud omfatter blandt andet konsulentbistand, netværks- eller samtalegrupper, rådgivning om familieplanlægning og andre skræddersyede forebyggende tiltag. Lovens bredde giver kommunerne fleksibilitet til at tilpasse indsatsen, men samtidig kan det føre til uensartet praksis, hvor ressourcer og lokale prioriteringer sætter grænser for, hvem der tilbydes hjælp. Lovens fokus på både barnet/unget behov og familiens situation understreger den komplekse sammenhæng, men kunne have draget fordel af mere præcise standarder for tidlig indsats. Set i forhold til principafgørelser og relaterede bestemmelser understøttes en helhedsorienteret tilgang, men loven undgår detaljeret regulering, hvilket både kan være styrke og svaghed. Forståelsen af, hvornår en forebyggende indsats er "væsentlig", præciseres ikke, hvilket kan skabe tvivl og retssikkerhedsmæssige udfordringer. Endvidere giver muligheden for anonym rådgivning (§ 28) en vigtig adgang for børn og unge, der ikke ønsker forældreinddragelse ved første kontakt.
Eksempler
Konsulentbistand til familie med problemer
En familie med unge i risiko for skolefrafald tilbydes konsulentbistand for at styrke forældrekompetencer og støtte trivsel i hjemmet.
Netværksgruppe for unge med sociale udfordringer
Kommunalbestyrelsen opretter en samtalegruppe, hvor unge med adfærdsproblemer kan dele erfaringer og opbygge sociale færdigheder.
Rådgivning om familieplanlægning for sårbare unge
En ung med manglende forståelse for egne valg får tilbudt familieplanlægningsrådgivning som tidligt forebyggende indsats.
- •At kommunen er forpligtet til at tilbyde alle de nævnte forebyggende indsatser, mens loven hjemler tilbud om en eller flere.
- •At tidligt forebyggende indsatser kun kan gives med forældres samtykke, selvom rådgivning også kan gives anonymt uden samtykke.
- •At paragraffen indeholder klare kriterier for, hvornår en indsats er nødvendig, mens det i praksis overlades til kommunens skøn.
Hvornår skal kommunalbestyrelsen tilbyde tidligt forebyggende indsatser?
Når kommunalbestyrelsen vurderer, at det kan imødekomme barnets eller den unges behov, skal de tilbyde mindst en af de nævnte forebyggende indsatser (§ 30). Behovsvurderingen skal ske med fokus på barnets eller den unges bedste og kan ske efter råd og undersøgelser jf. §§ 18-20.
Kan forebyggende indsatser iværksættes anonymt?
Ja, rådgivning i forbindelse med forebyggelse kan gives anonymt og åbent, jf. § 28, hvilket er væsentligt for at sikre lav tærskel for kontakt især ved sårbare børn og unge.
Hvilke typer af indsatser kan kommunalbestyrelsen tilbyde efter § 30?
Kommunalbestyrelsen kan tilbyde konsulentbistand, netværks- eller samtalegrupper, rådgivning om familieplanlægning samt andre indsatser, der har til formål at forebygge vanskeligheder for barn, ung eller familie.
Er kommunalbestyrelsen forpligtet til at tilbyde alle forebyggende indsatser i § 30?
Nej, loven kræver, at kommunen tilbyder en eller flere af de nævnte indsatser, ikke alle, baseret på hvad der vurderes at imødekomme behovet bedst.
- Ankestyrelsens principafgørelse U-9-99GældendeÅr: 1999
Selvsiddende brystproteser kunne anses for at være et hjælpemiddel, der var omfattet af loven. Der blev lagt vægt på, at sådanne brystproteser i væsentlig grad kunne afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne, og at brystproteser tilpass...
Relaterede paragraffer:§ 2§ 97§ 30§ 58 - Ankestyrelsens principafgørelse 97-13GældendeÅr: 2013
Når et ophold på et anbringelsessted som følge af en afgørelse om varetægtsfængsling i surrogat eller en afgørelse om alternativ afsoning, er en anbringelse i servicelovens forstand, giver det mulighed for efterværn. Varetægtsfængsling i surrogat sam...
Relaterede paragraffer:§ 76§ 52§ 69§ 40§ 78+4 mere - Ankestyrelsens principmeddelelse 47-19GældendeÅr: 2019
Principmeddelelsen er en sammenskrivning af O-55-89, C-12-07, 190-09, 33-10, 240-11 og 4-14. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt. Meddelelsen har til formål at give et samlet billede af den praksis, som Ankestyrelsen tidligere har slået fast...
Relaterede paragraffer:§ 63§ 5§ 41§ 4§ 36+12 mere
Velkommen til barnets lov-chatten.
Velkommen til barnets lov-chatten.