Barnets lov § 38

Billedgenerering afventer: An illustration depicting Danish social workers and parents in a consultation setting, reflecting a serious yet supportive atmosphere in a Danish context

Kort sagt

§ 38 fastlægger kommunalbestyrelsens pligt til at meddele forældremyndighedsindehaveren et forældrepålæg, når barnets eller den unges udvikling vurderes at være i fare som følge af forældres manglende opfyldelse af forældreansvaret.

Lovtekst – § 38 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om at meddele forældremyndighedsindehaveren et forældrepålæg, når der er risiko for, at et barns eller en ungs udvikling er i fare, og det vurderes at bero på, at forældremyndighedsindehaveren ikke lever op til sit forældreansvar.

1) Barnet eller den unge har ulovligt skolefravær, eller undervisningspligten opfyldes i øvrigt ikke.

2) Barnet eller den unge er mistænkt eller sigtet for en overtrædelse af straffeloven, lov om euforiserende stoffer, lov om våben og eksplosivstoffer m.v. eller lov om knive og blankvåben m.v. eller er mistænkt eller sigtet for anden kriminalitet af et vist omfang eller en vis grovhed.

3) Barnet eller den unge har udvist en utryghedsskabende adfærd på steder, hvortil der er almindelig adgang.

4) Barnet eller den unge har alvorlige adfærds- eller tilpasningsproblemer.

5) Forældremyndighedsindehaveren nægter at samarbejde med de relevante myndigheder om løsningen af barnets eller den unges problemer.

1) Sikre barnets eller den unges fremmøde i skolen ved personligt at følge barnet eller den unge i skole.

2) Deltage i forældremøder og konsultationer om barnets eller den unges skolegang.

3) Sikre barnets eller den unges deltagelse i konkrete fritidsaktiviteter ved at følge barnet eller den unge til det pågældende sted.

4) Sikre, at barnet eller den unge er hjemme på et nærmere fastsat tidspunkt eller i et nærmere fastsat tidsrum.

5) Deltage i et af kommunen tilbudt forældreprogram.

6) Deltage i møder med relevante myndigheder om løsningen af barnets eller den unges problemer.

Stk. 2. Meddelelse af et forældrepålæg forudsætter, at der foreligger oplysninger om et eller flere af følgende forhold:

Stk. 3. Et forældrepålæg skal angive en eller flere konkrete handlepligter for forældremyndighedsindehaveren, som skal være egnede til at bidrage til en løsning af barnets eller den unges problemer, og som står i rimeligt forhold til formålet. Det kan herunder fastsættes, at forældremyndighedsindehaveren skal gøre følgende:

Stk. 4. Er der truffet afgørelse om forældrepålæg efter stk. 1, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse efter § 32, stk. 1, om at iværksætte støttende indsatser efter § 32, stk. 1, nr. 1-3, 5 og 8, selv om forældremyndighedsindehaveren ikke samtykker, når det vurderes, at formålet med indsatsen vil kunne opnås uanset det manglende samtykke, jf. dog § 54, stk. 3, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.

Stk. 5. Afgørelse om forældrepålæg træffes for en afgrænset periode af højst 12 måneders varighed. Forældrepålægget kan forlænges med højst 6 måneder ad gangen.

Stk. 6. Kommunalbestyrelsen skal oplyse forældremyndighedsindehaveren om, at overholdelse af pålægget er en betingelse for at modtage børne- og ungeydelse, jf. lov om en børne- og ungeydelse, og for, at det pågældende barn eller den pågældende unge medregnes ved beregningen af boligstøtten, jf. lov om individuel boligstøtte.

Stk. 7. Vurderer kommunalbestyrelsen, at forældremyndighedsindehaveren ikke efterlever et forældrepålæg efter stk. 1, og at den manglende efterlevelse ikke beror på undskyldelige omstændigheder, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om dette. Afgørelsen er gældende for 1 kvartal.

Stk. 8. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om bortfald af pålægget, hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at forholdet, der lå bag pålægget, ikke længere eksisterer, eller at forældrepålægget ikke længere er egnet til at løse barnets eller den unges problemer.

Praktisk betydning

§ 38 fastlægger kommunalbestyrelsens pligt til at meddele forældremyndighedsindehaveren et forældrepålæg, når barnets eller den unges udvikling vurderes at være i fare som følge af forældres manglende opfyldelse af forældreansvaret. Bestemmelsen er en væsentlig administrativ håndsrækning, der kan pålægge forældre specifikke handlepligter, som spænder fra at sikre skolegang til deltagelse i forældreprogrammer. Denne fremgangsmåde har til formål at undgå mere indgribende foranstaltninger som anbringelse. Kritisk set kan det diskuteres, om lovens adgang til at bestemme pålæg uden samtykke kan blive instrumentelt for en potentiel overvågning af familielivet, men loven stiller krav om proportionalitet og begrundelse. Efter Ankestyrelsens praksis skal handlepligterne stå i et rimeligt forhold til formålet og være egnet til at afhjælpe problemerne. Derudover fastslår loven, at manglende efterlevelse uden god grund medfører sanktioner, hvilket sætter et betydeligt pres på forældrene. Samlet set danner § 38 en vigtig balance mellem statslig intervention og forældrenes ansvar, men formuleringsmæssigt kunne bestemmelserne med fordel præciseres for at forhindre unødige tvetydigheder, især med en skarpere afvejning af rettigheder og sanktioners proportionalitet. Endelig suppleres bestemmelsen af regler om advokatbistand og mulighed for klage, som sikrer retssikkerhed for de implicerede parter.

Eksempler

  • Sikring af barnets skolegang

    Kommunalbestyrelsen udsteder et forældrepålæg til en forælder, der undlader at sikre barnets fremmøde i skole ved at pålægge forælderen på lægge konkret til rette for barnets daglige transport og tilstedeværelse.

  • Inddragelse i fritidsaktiviteter

    En forælder får forældrepålæg om at følge barnet til fritidsaktiviteter, fordi manglende støtte har medført social isolation, der truer barnets trivsel og udvikling.

  • Deltagelse i kommunalt forældreprogram

    Kommunalbestyrelsen meddeler et forældrepålæg, som pålægger forælderen at deltage i et tilbudt forældreprogram for at forbedre evnen til at varetage barnets omsorgsbehov.

Almindelige misforståelser
  • Et forældrepålæg er ikke en straf, men et redskab til at sikre barnets tarv og kan ikke pålægges uden saglig begrundelse.
  • Forældrepålæg kan ikke pålægges tilfældigt; der skal konkret risiko for barnets eller den unges udvikling foreligge.
  • Manglende samtykke fra forældrene udelukker ikke, at kommunen kan meddele et forældrepålæg.
Almindelige spørgsmål

Kan et forældrepålæg meddeles uden forældremyndighedsindehaverens samtykke?

Ja, jf. § 38 kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om forældrepålæg uden samtykke, når barnets eller den unges udvikling er i fare som følge af forældreansvarsmæssig svigt.

Hvilke typer handlepligter kan pålægges i et forældrepålæg?

Forældrepålæg kan fastsætte konkrete pligter såsom personligt at følge barnet i skole, deltage i forældreuddannelse, sikre barnets deltagelse i fritidsaktiviteter eller fastsætte hjemmetider, jf. § 38, stk. 3.

Hvad sker der, hvis forældremyndighedsindehaveren ikke efterlever et forældrepålæg?

Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om manglende efterlevelse, og afgørelsen gælder for én kvartal. Manglende efterlevelse uden gyldige undskyldninger kan have konsekvenser for øvrige ydelser, jf. § 38, stk. 7.

Kan afgørelsen om forældrepålæg påklages?

Ja, afgørelser efter § 38 kan indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principmeddelelse 1-21
    GældendeÅr: 2021

    Principmeddelelsen er en omskrivning af C-18-06. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt. Den praksis, som Ankestyrelsen tidligere har slået fast principielt, gælder således fortsat på tidspunktet for offentliggørelsen af denne principmeddelelse...

    Relaterede paragraffer:§ 52§ 33§ 38§ 40
  • Ankestyrelsens principafgørelse 93-17
    GældendeÅr: 2017

    I forbindelse med en afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet, hvor det antages, at barnet vil være anbragt i en længere årrække, skal kommunen overveje adoption under hensyn til kontinuiteten og stabiliteten i barnets opvæks...

    Relaterede paragraffer:§ 2§ 7§ 18§ 38§ 9+6 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 11-15
    GældendeÅr: 2015

    Ved dækning af tabt arbejdsfortjeneste kan der alene ske dækning af forældrenes tab. Det betyder blandt andet, at ydelsen nedsættes med sparede udgifter til f.eks. daginstitution og transport til arbejde. Det betyder også, at ydelsen nedsættes med en...

    Relaterede paragraffer:§ 13§ 38§ 11§ 42§ 17
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til Barnets Lov-vejledning!

Foreslåede spørgsmål
Hvad er et forældrepålæg?
Hvornår kan kommunen udstede forældrepålæg?
Hvordan adskiller forældrepålæg sig fra børne- og ungepålæg?