Barnets lov § 26

Billedgenerering afventer: A professional social worker discussing with expecting parents in a Danish context, focusing on child welfare and support planning.

Kort sagt

§ 26 fastlægger kommunalbestyrelsens pligt til at træffe afgørelse om undersøgelse af de kommende forældres forhold, når der er saglig grund til at antage, at barnet straks efter fødslen får behov for særlig støtte, og sagen samtidig er alvorlig eller kompleks.

Lovtekst – § 26 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om undersøgelse af de kommende forældre, når der er grund til at antage, at der kan opstå behov for støtte efter denne lov til et barn umiddelbart efter fødslen, og sagen er alvorlig eller kompleks.

Stk. 2. I forbindelse med en undersøgelse af de kommende forældres forhold skal kommunalbestyrelsen vurdere, om der skal foretages en børnefaglig undersøgelse af eventuelle børn i familien. Undersøgelsen kan gennemføres som én samlet undersøgelse for de kommende forældre og et eller flere børn i familien, dog således at der tages højde for børnenes og de kommende forældres individuelle forhold.

Stk. 3. Undersøgelsen efter stk. 1 skal afsluttes, senest 4 måneder efter at kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at et barn kan have behov for særlig støtte umiddelbart efter fødslen. Hvis undersøgelsen undtagelsesvis ikke kan afsluttes inden 4 måneder, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en foreløbig vurdering og snarest herefter afslutte undersøgelsen.

Praktisk betydning

§ 26 fastlægger kommunalbestyrelsens pligt til at træffe afgørelse om undersøgelse af de kommende forældres forhold, når der er saglig grund til at antage, at barnet straks efter fødslen får behov for særlig støtte, og sagen samtidig er alvorlig eller kompleks. Dette er et afgørende led i forebyggelsesarbejdet og sikrer, at støtte iværksættes før fødslen, når risici er identificeret. Paragraffen skaber retlig hjemmel for dybere undersøgelser, som skal sikre barnets trivsel, samtidig med at relevansen af sagens kompleksitet understreges som betingelse. Loven kræver, at afdækningen kan inkludere hele familien og netværket, hvilket ofte indebærer inddragelse af specialister med viden om funktionsevne og sociale forhold. I lyset af relaterede principafgørelser om forældre med børn med nedsat funktionsevne får denne bestemmelse en ekstra praktisk tyngde. Der bør dog udvises forsigtighed for ikke at skabe unødvendige indgreb i familiens privatliv i ukomplicerede sager. Fremtidige lovformuleringer kunne med fordel præcisere kriterierne for ”alvorlighed” og ”kompleksitet”, for at sikre ensartet praksis og begrænse risikoen for overbehandling.

Eksempler

  • Forebyggende indsats ved risiko for omsorgssvigt

    Kommunen modtager oplysninger om en gravid kvinde med sociale udfordringer og vurderer, at barnet efter fødslen kan få behov for særlig støtte. Kommunalbestyrelsen træffer på baggrund af §§ 24-27 afgørelse efter § 26 om en undersøgelse af de kommende forældre for at kortlægge behov og støtte.

  • Sager med alvorlig sygdom hos kommende forældre

    Hvis det antages, at en kommende mor lider af en sygdom, der kan have alvorlige konsekvenser for barnets trivsel, anvender kommunalbestyrelsen § 26 som hjemmel til at igangsætte en undersøgelse af forældrenes helbred og ressourcer for at sikre tilstrækkelig støtte.

  • Samarbejde og vejledning i tilfælde af nedsat funktionsevne

    Kommunen iværksætter med samtykke en børnefaglig undersøgelse og vurderer forældrenes evne til at adressere barnets forventede særlige behov, herunder funktionsnedsættelse, jf. §§ 25-27, med hjemmel i § 26.

Almindelige misforståelser
  • At kommunen må iværksætte undersøgelser uanset sagernes alvor – § 26 kræver en alvorlig eller kompleks sag.
  • At undersøgelsen kun vedrører barnet – § 26 handler specifikt om de kommende forældres forhold og muligheder.
  • At samtykke altid er nødvendigt – loven åbner for undersøgelse ved alvorlige behov, også uden forudgående samtykke i visse situationer.
Almindelige spørgsmål

Hvornår skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om undersøgelse af de kommende forældre?

Når der er grund til at antage, at barnet umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte, og sagen er alvorlig eller kompleks, jf. § 26. Kommunens vurdering baseres på konkrete oplysninger og risici knyttet til både forældrene og barnet.

Kan undersøgelsen træffes uden samtykke fra de kommende forældre?

Paragraffen angiver ikke direkte samtykkekrav, men praksis og andre bestemmelser, herunder §§ 25 og 27, giver kommunalbestyrelsen mulighed for at gennemføre undersøgelser med mindre det strider imod rettigheder eller alvorligt svækker samarbejdet.

Hvordan adskiller undersøgelse efter § 26 sig fra en børnefaglig undersøgelse efter § 20?

Undersøgelse efter § 26 vedrører de kommende forældres forhold før fødslen, mens § 20 regulerer børnefaglige undersøgelser af barnet eller den unge. Begge skal sikre identifikation af støttebehov, men § 26 er forebyggende med fokus på forventede behov.

Hvad menes med, at sagen skal være alvorlig eller kompleks?

Der er ikke en konkret definition i loven, men det forstås som sager med væsentlige risikofaktorer eller problemstillinger, der kræver særlig faglig indsats, eksempelvis komplicerede sociale forhold, helbredsmæssige problemer eller forældres manglende evne til at varetage omsorgen.

Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til din juridiske rådgiver om barnets lov.

Foreslåede spørgsmål
Hvornår igangsættes undersøgelse af kommende forældre?
Hvad forstås ved alvorlig og kompleks sag?
Hvordan sikres barnets tarv i graviditetssager?