Barnets lov § 23

Billedgenerering afventer: Illustration of a Danish child welfare board meeting deciding a protective investigation in danish context

Kort sagt

§ 23 giver børne- og ungeudvalget en særlig beføjelse til at beslutte en børnefaglig undersøgelse uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge over 15 år, når det vurderes nødvendigt at afdække en åbenbar risiko for alvorlig skade på barnets eller den unges sundhed eller udvikling.

Lovtekst – § 23 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Anses det for nødvendigt for at vurdere, om der er åbenbar risiko for alvorlig skade på et barns eller en ungs sundhed eller udvikling, kan børne- og ungeudvalget uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, beslutte at gennemføre en børnefaglig undersøgelse under ophold på en institution eller indlæggelse på et sygehus, herunder en psykiatrisk afdeling. En sådan undersøgelse skal være afsluttet inden 2 måneder efter børne- og ungeudvalgets afgørelse.

Stk. 2. Anses det for nødvendigt for at afgøre, om der er åbenbar risiko for alvorlig skade på et barns eller en ungs sundhed eller udvikling, kan børne- og ungeudvalget uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, beslutte at gennemføre den børnefaglige undersøgelse ved benyttelse af det børnehus, som kommunen er tilknyttet, jf. § 124.

Praktisk betydning

§ 23 giver børne- og ungeudvalget en særlig beføjelse til at beslutte en børnefaglig undersøgelse uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge over 15 år, når det vurderes nødvendigt at afdække en åbenbar risiko for alvorlig skade på barnets eller den unges sundhed eller udvikling. Bestemmelsen adresserer situationer, hvor frivilligt samtykke kan forhindre den nødvendige indsats, eksempelvis ved mistanke om overgreb eller vanskelige og faretruende hjemlige forhold. Der er fastsat en klar tidsramme for undersøgelsens gennemførelse, som skal være afsluttet inden for 2 måneder, hvilket kan forebygge langvarige tvangssituationer. Paragraffen udgør et centralt redskab til at beskytte børn og unge i akutte eller alvorlige sager. Dog kan det kritiseres, at lovteksten i visse tilfælde lægger en væsentlig beslutningskompetence hos børne- og ungeudvalget uden forudgående dialog med barnet og familien, hvilket rejser spørgsmål om balancen mellem rettigheder og sikkerhed. Samtidig er reglen et plaster på såret for realiteterne i svært dysfunktionelle hjem, hvor myndighederne må gribe ind uden behørigt samtykke. Sammenholdt med relaterede regler i kapitel 3 og 24 om børnehuse, understreger bestemmelsen statens vidtrækkende rolle i at beskytte børn, men også den potentielt konfliktfyldte konfrontation mellem myndighed og familie, som lovgivningen åbner for. Fremtidige lovformuleringer kunne med fordel præcisere barnets rolle og ret til information samt lægge vægt på mindst mulige indgriben under hensyn til barnets retssikkerhed.

Eksempler

  • Undersøgelse ved mistanke om overgreb

    Når der foreligger en mistanke om, at et barn er blevet udsat for overgreb, kan børne- og ungeudvalget beslutte en børnefaglig undersøgelse uden samtykke for hurtigt at få afklaret barnets behov og eventuelle beskyttelsesforanstaltninger.

  • Akut risiko for skade på barnets udvikling

    I en sag, hvor barnets hjemlige forhold vurderes som potentielt skadelige for dennes udvikling, kan udvalget iværksætte undersøgelsen på institution eller sygehus uden samtykke, for at sikre barnets trivsel og fremtidige muligheder.

  • Undersøgelse uden samtykke ved alvorlig psykiatrisk risiko

    Hvis der er grund til at tro, at en ung under svære psykiatriske problemer ikke modtager nødvendig behandling, kan udvalget på baggrund af § 23 iværksætte undersøgelse uden samtykke, herunder på psykiatrisk afdeling.

Almindelige misforståelser
  • At en undersøgelse uden samtykke betyder, at forældrene har mistet alle rettigheder – loven beskytter fortsat forældrenes retssikkerhed.
  • At børne- og ungeudvalget kan gennemføre lange undersøgelser uden tidsbegrænsning – undersøgelsen skal afsluttes inden 2 måneder.
  • At samtykke aldrig er nødvendigt ved alvorlige sager – loven tillader kun undtagelse ved åbenbar risiko, ellers skal samtykke søges.
Almindelige spørgsmål

Hvornår kan børne- og ungeudvalget træffe afgørelse uden samtykke om børnefaglig undersøgelse?

Det kan ske, når der vurderes at være en åbenbar risiko for alvorlig skade på barnets eller den unges sundhed eller udvikling, jf. § 23. Dette er især relevant i tilfælde med mistanke om overgreb eller alvorlige omsorgssvigt.

Hvor lang tid må en undersøgelse vare efter beslutning uden samtykke?

Undersøgelsen skal som hovedregel være afsluttet senest 2 måneder efter børne- og ungeudvalgets beslutning, hvilket skal sikre hurtig afklaring og forebygge forlængede tvangssituationer.

Kan barnet eller den unge klage over beslutningen om undersøgelse uden samtykke?

Ja, afgørelser truffet af børne- og ungeudvalget kan indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 14, herunder også beslutninger om undersøgelse uden samtykke (§§ 142, 143 og 146).

Hvordan sikres barnets retssikkerhed ved undersøgelse uden samtykke?

Lovgivningen foreskriver, at undersøgelsen skal ske skånsomt, med barnets tarv for øje. Desuden kan kommunalbestyrelsen bistå barnet eller den unge med bisidder jf. § 6 og tilbyde advokatbistand jf. § 140.

Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til Barnets Lov-ekspert!

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder § 23 i praksis?
Hvornår kan der laves undersøgelse uden samtykke?
Hvordan sikres barnets rettigheder i § 23-sager?