Barnets lov § 123

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 123 stiller præcise krav til, hvordan kommunalbestyrelsen forbereder overgangen til voksenlivet for unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk/langvarig lidelse.

Lovtekst – § 123

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 721 af 14.6.2023

Forberedelsen efter § 122 skal være tværgående og helhedsorienteret og skal foregå i dialog med den unge og dennes forældre. Forberedelsen skal ikke være mere omfattende, end formålet i det enkelte tilfælde tilsiger.

1) Behov for indsats og støtte som følge af funktionsnedsættelsen eller lidelsen.

2) Uddannelse.

3) Beskæftigelse og forsørgelsesgrundlag.

4) Boligforhold.

5) Sociale forhold.

6) Øvrige relevante forhold.

Stk. 2. I forberedelsen efter stk. 1 og § 122 skal indgå overvejelser om følgende forhold vedrørende den unge:

Stk. 3. Forberedelsen af overgangen efter stk. 1 skal være afsluttet, således at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om den fremtidige indsats og støtte, og således at denne kan iværksættes, umiddelbart efter at den unge er fyldt 18 år.

Praktisk betydning

§ 123 stiller præcise krav til, hvordan kommunalbestyrelsen forbereder overgangen til voksenlivet for unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk/langvarig lidelse. Forberedelsen skal ske på tværs af relevante myndigheder og fagområder, sikre et helhedssyn på den unges situation og involvere både den unge og forældrene i en reel dialog. Paragraffen begrænser samtidig omfanget af forberedelsen til det, der er nødvendigt i den konkrete sag, så indsatsen ikke bliver bureaukratisk eller uden relevans. Kommunen må planlægge og koordinere overgreb mellem fx skole, jobcenter, bolig og socialforvaltning, men ikke trække processen i langdrag. Målet er, at den unge får klarhed over støtte- og handlemuligheder fra 18-årsalderen og undgår 'at falde mellem to stole' ved myndighedsskrift. Denne tilgang afspejler nyere børne- og handicappolitik, der vægter rettidig, sammenhængende indsats og inddragelse af de berørte.

Eksempler

  • Overgangsmøde mellem skole og voksenafdeling

    En 16-årig med autisme deltager sammen med sine forældre og sagsbehandler i et møde, hvor uddannelse, støtteordninger og fremtidige boligforhold afklares for at sikre en glidende overgang efter det fyldte 18. år.

  • Individuel plan for støtte efter 18 år

    En ung med cerebral parese får sammen med sine forældre lagt en plan hos kommunen, der detaljeret beskriver, hvilken hjælp, boligløsning og uddannelsesvej han kan forvente, så der ikke opstår tomrum efter barndomslovgivningen ophører.

  • Afgrænset forberedelse

    En ung med lettere ADHD, hvor der ikke forventes behov for massiv voksenstøtte, får kun en kort, målrettet forberedelse til voksenlivet, fordi det konkrete støttebehov er begrænset.

Almindelige misforståelser
  • Det er et krav, at forberedelsen altid er omfattende.
  • Forældrene har ingen indflydelse på planlægningen efter barnet fylder 16 år.
  • Paragraffen gælder for alle unge, uanset funktionsniveau.
Almindelige spørgsmål

Skal der altid laves en omfattende plan for alle unge?

Nej. Forberedelsen skal tilpasses formålet i hver enkelt sag og må ikke være mere omfattende, end det nødvendige tilsiger.

Hvem skal deltage i dialogen om overgangen til voksenlivet?

Den unge og dennes forældre skal inddrages, og relevante myndigheder og fagfolk skal samarbejde på tværs.

Hvad sker der, hvis kommunen er for langsom?

Forberedelsen skal være afsluttet, så støtten kan iværksættes straks efter den unge fylder 18 år, ellers risikeres manglende hjælp.

Dækker paragraf 123 både uddannelse, bolig og social støtte?

Ja. Forberedelsen skal rumme indsatser og overvejelser om uddannelse, beskæftigelse, bolig, sociale forhold og andre relevante aspekter.

Kan den unge selv bestemme støttens indhold?

Den unges ønsker skal indgå i planen, men den endelige beslutning træffes ud fra helheden og lovens krav.

Relaterede paragraffer
  • § 122

    § 122 fastsætter pligten til at begynde forberedelsen ved 16 år.

  • § 80

    § 80 beskriver generelle støtteprincipper for børn og unge med handicap.

  • § 119

    § 119 forpligter til at tilbyde indsatser efter det 18. år, hvis behovet består.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen – spørg frit om reglerne for overgangen til voksenliv.

Foreslåede spørgsmål
Hvornår starter kommunen forberedelsen til voksenliv?
Skal forældrene altid inddrages i planlægningen?
Hvad gør jeg, hvis kommunen ikke laver en plan?