Barnets lov § 124

Billedgenerering afventer: A modern Danish regional child assessment center (børnehus) with professionals collaborating around a child's case, danish context

Kort sagt

§ 124 fastlægger en klar og central forpligtelse for kommunalbestyrelser i regionerne til at etablere børnehuse, der er specialdesignede til at undersøge forhold vedrørende børn og unge, som enten har været udsat for overgreb eller der er mistanke om sådanne overgreb.

Lovtekst – § 124 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelserne i regionerne skal oprette et børnehus i hver region til undersøgelse af et barns eller en ungs forhold, når barnet eller den unge har været udsat for overgreb, eller ved mistanke herom.

Stk. 2. Social- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om børnehusenes indretning, drift, finansiering og opgaver m.v. Social- og boligministeren kan endvidere efter forhandling med justitsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte nærmere regler for politiets og sundhedsvæsenets anvendelse af børnehuset.

Praktisk betydning

§ 124 fastlægger en klar og central forpligtelse for kommunalbestyrelser i regionerne til at etablere børnehuse, der er specialdesignede til at undersøge forhold vedrørende børn og unge, som enten har været udsat for overgreb eller der er mistanke om sådanne overgreb. Praktisk betyder det, at sager med denne alvorlige karakter foregår i et specialiseret fysisk og organisatorisk miljø, hvor forskellige myndigheder som socialvæsen, politi og sundhedspersonale kan samarbejde effektivt. Formålet er at skabe en samlet, faglig og rettidig undersøgelsesproces, der minimerer belastningen for barnet og sikrer et højt fagligt niveau i sagsbehandlingen. Den praktiske anvendelse bygger videre på §§ 125 og 126, der fastlægger brug af børnehuse til børnefaglige undersøgelser og informationsudveksling i sager om overgreb. Lovens regulering af børnehuse indgår også i en bredere socialkontrol- og beskyttelsesstruktur, hvor indsatsen skal balancere mellem beskyttelse og retssikkerhed. Dermed strækker loven sig over flere sektorområder og stiller høje krav til koordination og professionalisme blandt flere offentlige instanser. Et mere tydeligt fokus på ressourceallokering og sikring af faglig kvalitet kunne styrke lovtekstens anvendelighed yderligere, da der er en betydelig kompleksitet i samarbejdsrelationerne. Lovens overskuelighed for parterne, især for de berørte børn og deres familier, kunne også forbedres ved bedre kommunikation og minutsikkerhed i procedurerne.

Eksempler

  • Etablering af børnehus i praksis

    Kommunalbestyrelsen i Region Syddanmark har organiseret et børnehus, hvor socialrådgivere, politi og sundhedsfagligt personale samarbejder for at sikre en fælles og professionel undersøgelse af overgrebssager.

  • Undersøgelse i børnehuset efter anmeldelse om overgreb

    Efter modtagelse af en underretning om overgreb benytter kommunen børnehuset til en børnefaglig undersøgelse, hvor relevant information udveksles og barnet støttes meget tidligt i processen.

  • Koordination mellem myndigheder via børnehuset

    Børnehuset fungerer som samlingspunkt for videregivelse af fortrolige oplysninger mellem socialforvaltning, politiet og sundhedsmyndigheder, hvilket muliggør en hurtig og målrettet indsats.

Almindelige misforståelser
  • At børnehuse også håndterer alle sociale sager for børn, men de er udelukkende til overgrebssager og mistanker herom.
  • At børn automatisk må tvangsundersøges uden hensyn til deres og forældrenes samtykke, men visse undersøgelser kræver samtykke eller afgørelse i børne- og ungeudvalget.
  • At børnehuse kan træffe beslutninger om anbringelse, mens de alene understøtter undersøgelsen, mens afgørelser træffes af kommunen og børne- og ungeudvalget.
Almindelige spørgsmål

Hvad er formålet med at oprette børnehuse i regionerne?

Formålet er at sikre en samlet, koordineret undersøgelse af overgreb mod børn og unge, minimere belastningen for barnet og sikre tværfagligt samarbejde mellem myndighederne.

Kan børnehuse behandle alle typer sager om børn?

Nej, børnehuse anvendes specifikt til tilfælde, hvor børn og unge har været udsat for overgreb eller der er mistanke herom, jf. §§ 124-126.

Er kommunalbestyrelsen forpligtet til straks at oprette et børnehus?

Ja, § 124 stiller en ubetinget pligt for kommunalbestyrelserne i regionerne til at oprette et børnehus og til at anvende det ved disse sager.

Hvordan sikres barnets retssikkerhed i børnehusene?

Barnets retssikkerhed sikres bl.a. ved, at underretning og undersøgelse foregår i trygge rammer, at der er klare regler for udveksling af oplysninger (§ 126), og at børne- og ungeudvalget træffer afgørelser vedrørende undersøgelser og anbringelser (fx §§ 23, 142).

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse 85-17
    GældendeÅr: 2017

    Servicelovens bestemmelser om magtanvendelse gælder for borgere med en betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der er berettigede til hjælp efter servicelovens bestemmelser om blandt andet praktisk hjælp og personlig pleje, socialpædagogisk...

    Relaterede paragraffer:§ 129§ 124a§ 124
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til din danske børnelovsadvokat!

Foreslåede spørgsmål
Hvad indebærer etableringen af et børnehus?
Hvordan bruges børnehuse i sager om overgreb?
Hvilke myndigheder samarbejder i et børnehus?