Barnets lov § 114

Billedgenerering afventer: A supportive social care worker assisting a young person transitioning from foster care in a Danish context, symbolizing stability and guidance during youth leaving institutional care.

Kort sagt

§ 114 giver kommunalbestyrelsen beføjelse til at træffe afgørelse om en række støtteforanstaltninger for unge, der lige før de fyldte 18 år har været anbragt uden for hjemmet efter kapitel 5 eller efter regler i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.

Lovtekst – § 114 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

For en ung, der er eller var anbragt uden for hjemmet på et anbringelsessted efter reglerne i kapitel 5 i denne lov eller efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet umiddelbart inden det fyldte 18. år, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om følgende:

1) At opretholde et døgnophold, jf. §§ 46 eller 47, på et anbringelsessted, jf. § 43.

2) At udpege en fast kontaktperson for den unge, jf. § 32, stk. 1, nr. 3.

3) At etablere en udslusningsordning i det hidtidige anbringelsessted.

4) At tildele andre former for støtte, der har til formål at bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse for den unge.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at en udpeget fast kontaktperson, jf. § 32, stk. 1, nr. 3, i denne lov eller § 13, stk. 1, nr. 7, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, opretholdes efter det fyldte 18. år.

Praktisk betydning

§ 114 giver kommunalbestyrelsen beføjelse til at træffe afgørelse om en række støtteforanstaltninger for unge, der lige før de fyldte 18 år har været anbragt uden for hjemmet efter kapitel 5 eller efter regler i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Dette omfatter blandt andet opretholdelse af døgnophold, udpegning af fast kontaktperson, etablering af udslusningsordninger og anden relevant støtte. Formålet er at sikre kontinuitet og støtte i overgangen til et selvstændigt voksenliv, hvilket i praksis skal imødekomme unges særlige behov i denne sårbare fase. Paragraffen reflekterer statens erkendelse af, at unges udfordringer ofte strækker sig ud over det 18. år. Samtidig kan man kritisere paragrafens brede formulering for at give kommunen en relativt vid adgang til at træffe afgørelser, som i praksis kan variere betydeligt fra kommune til kommune. Ankestyrelsens principafgørelse C-50-05 understreger kommunernes ret til selvstændigt at tilpasse hjælp efter konkrete vurderinger. Dog må det bemærkes, at rettigheder til støtte og klagemuligheder ifølge §§ 145 og 146 bidrager til en vis retssikkerhed for den unge. Samlet set skal § 114 ses som et centralt element i lovens indsats for at undgå brudte overgange for sårbare unge, men den efterlader plads til forbedringer i præcision og ensartethed i praksis.

Eksempler

  • Opretholdelse af døgnophold efter 18 år

    En ung, der har været anbragt i en plejefamilie indtil netop inden 18-års dagen, kan have behov for fortsat døgnophold. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at opretholde opholdet for at sikre stabilitet og understøtte overgangen til voksenlivet.

  • Udpegning af fast kontaktperson

    Kommunen kan udpege en fast kontaktperson for en ung, der er ved at afslutte anbringelsen, for at sikre rådgivning og støtte under overgangen til uddannelse eller arbejde.

  • Etablering af udslusningsordning

    En ung, der skal forlade et døgnophold, kan få tilknyttet en udslusningsordning på anbringelsesstedet for at lette overgangen til selvstændig bolig og uddannelse.

Almindelige misforståelser
  • At støtte efter § 114 er obligatorisk for alle unge, der forlader anbringelse; det er en mulighed, ikke en pligt.
  • At § 114 kun gælder for unge i plejefamilier; den gælder også for unge anbragt på øvrige anbringelsessteder jf. kapitel 5.
  • At den unge selv altid beslutter støtten efter § 114; kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse, dog med hensyntagen til den unges behov og samtykke.
Almindelige spørgsmål

Kan en kommune afslutte støtten efter § 114, hvis den unge ikke ønsker det?

Nej, kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om støtte efter § 114, når det er af væsentlig betydning af hensyn til den unges støttebehov. Dog kræver frivillige indsatser som regel den unges samtykke, jf. §§ 113 og 119.

Gælder § 114 også for unge anbragt uden for hjemmet uden samtykke?

Ja, § 114 gælder for unge anbragt efter kapitel 5 generelt, som også omfatter anbringelser uden samtykke efter § 47, samt anbringelser efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.

Hvilke støttemuligheder kan kommunalbestyrelsen tilbyde efter § 114?

Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om opretholdelse af døgnophold, udpegning af fast kontaktperson, etablering af udslusningsordning og anden støtte, der bidrager til en god overgang til selvstændighed.

Hvordan sikres unges retssikkerhed i sager efter § 114?

Unge har partsbeføjelse efter § 3 og kan klage over afgørelser til Ankestyrelsen ifølge §§ 144 og 145. Desuden er der krav om advokatbistand ved afgørelser med væsentlig betydning, jf. § 140.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-15-06
    GældendeÅr: 2006

    En ansøger havde ret til afdragsfrihed på billånet under barselsorlov fra sin uddannelse. Ankestyrelsen lagde vægt på formålet med bestemmelsen om afdragsfrihed, hvorefter barselsorloven alene var en midlertidig afbrydelse af uddannelsesforløbet, og ...

    Relaterede paragraffer:§ 2§ 4§ 99§ 114§ 55
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-50-05
    GældendeÅr: 2005

    Ankestyrelsen fandt, at det sociale nævn havde kompetence til ændre det af amtet bevilgede almindelige lån til et udvidet lån på trods af, at ansøger alene havde klaget over afslag på særlig indretning. Kommunen var derfor berettiget til at opsige de...

    Relaterede paragraffer:§ 164§ 68§ 4§ 15§ 6+4 mere
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til din advokatvejledning!

Foreslåede spørgsmål
Hvad dækker § 114 i barnets lov over?
Hvordan kan unge få støtte efter anbringelse?
Hvilke klagemuligheder har unge efter § 114?