Barnets lov § 113

Billedgenerering afventer: A professional social worker providing supportive guidance to a young adult in a Danish context, emphasizing resilience and empowerment.

Kort sagt

§ 113 fastslår, at unge mellem 18 og 22 år kan modtage støtte efter §§ 114 og 116, hvis der er et væsentligt behov, og det sker med den unges samtykke.

Lovtekst – § 113 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelsen skal med samtykke fra den unge tilbyde indsatser efter §§ 114 og 116 til unge i alderen fra 18 til 22 år, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til den unges behov for støtte, herunder på grund af negativ social kontrol eller en æresrelateret konflikt.

Stk. 2. Indsatsen skal bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse, herunder have fokus på at understøtte den unges udvikling og trivsel, uddannelse, beskæftigelse og øvrige relevante forhold, herunder anskaffelse af selvstændig bolig.

Praktisk betydning

§ 113 fastslår, at unge mellem 18 og 22 år kan modtage støtte efter §§ 114 og 116, hvis der er et væsentligt behov, og det sker med den unges samtykke. Paragraffen understreger især særlige forhold som negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter, hvilket afspejler en modernisering af lovgivningen, hvor der anerkendes komplekse sociale dynamikker, som kan hæmme unges selvstændighed og trivsel. Praktisk betyder det, at kommunerne skal være opmærksomme på unges situation og tilbyde målrettet støtte, der kan inkludere fastholdelse af døgnophold, kontaktpersoner og andre former for social støtte. Dette sker i en sårbar overgangsperiode mod voksenlivet, hvor risici for marginalisering er høje. Loven balancerer mellem den unges autonomi ved at kræve samtykke og statens ansvar for at yde støtte ved særlige behov. En svaghed ved bestemmelsen er dog, at den ikke præciserer kriterierne for 'væsentlig betydning' mere konkret, hvilket kan føre til varierende praksis mellem kommuner. Anvendelsen skal ses i sammenhæng med øvrige bestemmelser om ungestøtte og sagsbehandling samt retsbeskyttelse. Relaterede principafgørelser understøtter kommunernes pligt til at foretage konkrete og individuelle vurderinger af den unges behov med vægt på sociale forhold, uddannelse og levemuligheder.

Eksempler

  • Unge i risiko for negativ social kontrol

    En 19-årig kvinde i en kommune oplever pres fra familien til at opgive uddannelse. Kommunalbestyrelsen tilbyder støtte fra en fast kontaktperson og adgang til et døgnophold som led i at sikre hendes selvstændighed og trivsel.

  • Fastholdelse af støtte efter 18 år

    En ung mand, som har været anbragt uden for hjemmet, tilbydes udslusningsordning efter § 114, mens han fortsat modtager støtte og vejledning for at lette overgangen til voksenlivet, på trods af at han tidligere havde afvist indsatsen.

  • Ungeplan som grundlag for støtte

    Før kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om støtte, revideres ungeplanen sammen med den unge for at sikre, at støtteindsatserne er tilpasset aktuelle behov, herunder håndtering af æresrelaterede konflikter.

Almindelige misforståelser
  • At kommunen kan give støtte efter § 113 uden den unges samtykke.
  • At støtte efter § 113 automatisk indebærer døgnophold.
  • At § 113 kun gælder ved negative sociale forhold, og ikke ved andre væsentlige støttebehov.
Almindelige spørgsmål

Hvilke typer støtte kan kommunalbestyrelsen tilbyde efter § 113?

Kommunalbestyrelsen kan tilbyde indsatser som opretholdelse af døgnophold, fast kontaktperson, udslusningsordninger samt andre støtteformer efter §§ 114 og 116, som alle har til formål at støtte den unges overgang til voksenlivet.

Er samtykke fra den unge altid nødvendigt for at få støtte efter § 113?

Ja, støtte efter § 113 kræver samtykke fra den unge, hvilket afspejler respekten for unges ret til selvbestemmelse, særligt i alderen 18-22 år, medmindre andre lovbestemmelser giver undtagelser.

Hvordan håndteres særlige forhold som negativ social kontrol i loven?

§ 113 nævner eksplicit, at støtte kan gives af hensyn til den unges behov, herunder ved negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter, hvilket understreger lovens fokus på at beskytte unge i sårbare sociale situationer.

Kan støtte efter § 113 fortsætte ud over det 22. år?

Loven begrænser støtte til aldersgruppen 18-22 år. Efter denne periode må indsatsen baseres på andre relevante sociale eller sundhedsmæssige love, medmindre særlige overgangsordninger findes.

Hvordan sikres den unges rettigheder under støtteforløbet?

Den unges holdning skal inddrages aktivt, og støtte skal tilrettelægges med respekt for deres perspektiv og behov, jf. bl.a. §§ 5, 6 og 108, som indeholder krav om ungeplan og ret til bistand.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse 83-12
    GældendeÅr: 2012

    En kommune var berettiget til at give afslag på fortsat praktisk hjælp med henvisning til, at borgeren kunne benytte mindre belastende arbejdsstillinger, dele opgaverne op eller gøre brug af andre redskaber eller teknologiske hjælpemidler. Kommunen h...

    Relaterede paragraffer:§ 88§ 5§ 83§ 113
  • Ankestyrelsens principafgørelse 23-11
    GældendeÅr: 2011

    En 11-årig dreng med svær mental retardering, ADHD og autisme var berettiget til en handicap-tandemcykel som hjælpemiddel. Ankestyrelsen lagde vægt på graden og omfanget af drengens nedsatte funktionsevne og de belastende følger, den havde for ham i ...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 41§ 113
  • Ankestyrelsens principafgørelse 44-18
    GældendeÅr: 2018

    Behandlingsredskaber er redskaber, som borger forsynes med som led i behandling i sundhedsvæsenet, eller som fortsættelse af den iværksatte behandling. Der kan ikke ydes hjælp til behandlingsredskaber efter servicelovens regler. Udgifter til behandli...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 41§ 14§ 10§ 9+3 mere
  • Ankestyrelsens principmeddelelse 20-23 om merudgifter – kompensationsprincippet - ladcykel – cykler
    GældendeÅr: 2023

    Principmeddelelsen fastslår Kommunen skal efter serviceloven yde dækning af nødvendige merudgifter ved forsørgelse i hjemmet af et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller lang...

    Relaterede paragraffer:§ 112 § 41§ 113
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til barnets lov chatbot!

Foreslåede spørgsmål
Hvilke støttemuligheder findes for unge efter 18 år?
Hvordan håndteres æresrelaterede konflikter i loven?
Hvilke rettigheder har unge 18-22 år i forhold til støtte?