Barnets lov § 112

Billedgenerering afventer: Young adult receiving social support and planning documents in a Danish context, emphasizing collaboration between municipalities

Kort sagt

§ 112 fastlægger kommunernes ansvar for overdragelse af relevante dokumenter ved flytning af unge, der tidligere har været anbragt eller haft fast kontaktperson.

Lovtekst – § 112 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Hvis en ung i alderen 18 til 22 år, der har været anbragt indtil sit fyldte 18. år, eller som har haft en fast kontaktperson indtil sit fyldte 18. år, skifter handlekommune, skal den hidtidige handlekommune, jf. § 111, stk. 2, forud for skiftet oversende den unges reviderede ungeplan eller relevante dele af den helhedsorienterede plan til den nye handlekommune, medmindre der er truffet afgørelse om indsatser efter § 120.

Stk. 2. Oversendelse af ungeplanen eller relevante dele af den helhedsorienterede plan skal ske med samtykke fra den unge og forældremyndighedsindehaveren.

Stk. 3. Den nye handlekommune skal inden 30 dage fra modtagelsen af ungeplanen efter stk. 1 træffe afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for indsatser efter §§ 114 eller 115, og i givet fald træffe afgørelse om, hvilken indsats der skal iværksættes. Hvis der iværksættes indsatser efter §§ 114 eller 115, skal ungeplanen eller relevante dele af den helhedsorienterede plan opdateres, jf. §§ 108 eller 110.

Praktisk betydning

§ 112 fastlægger kommunernes ansvar for overdragelse af relevante dokumenter ved flytning af unge, der tidligere har været anbragt eller haft fast kontaktperson. Formålet er at sikre kontinuitet og sammenhæng i indsatsen, når den unge skifter handlekommune. Den hidtidige handlekommune skal overlevere den unges reviderede ungeplan eller dele af en helhedsorienteret plan til den nye kommune, medmindre der allerede er truffet afgørelse om støtte efter § 120, som vedrører unge med nedsat funktionsevne. Praktisk betyder det, at kommunerne skal samarbejde for at undgå tab af viden og støtte ved overflytninger, hvilket er afgørende for især sårbare unge. Lovens krav er dog afgrænset og kan virke kompliceret i praksis, især i forhold til begrænsningerne ved indsatser efter § 120. Der er i den forbindelse behov for klarere retningslinjer for kommunernes koordination. Denne bestemmelse understøttes af relaterede regler om ungeplaner (§§ 108-110) og løbende opfølgning (§ 95-96). Fra princippet i Ankestyrelsens afgørelser kan man se, at konkrete planer og vurderinger er centrale for individuelt tilpasset støtte. En subtil kritik kan rettes mod, at kommunernes administrative håndtering kan risikere at blive for bureaukratisk og skabe driftstab for de unge i overgangene. Det anbefales, at fremtidige formuleringer tydeliggør kommunernes ansvar for en smidig og hurtig overdragelse med fokus på barnets eller den unges tarv fremfor administrative kriterier.

Eksempler

  • Flytning sikrer kontinuitet i indsatsen

    En ung på 19 år flytter til en ny kommune efter at have været anbragt i sin tidligere. Den gamle kommune sender den opdaterede ungeplan til den nye kommune, som herefter kan tilpasse sin støtte ud fra denne plan.

  • Undtagelse ved støtte efter § 120

    En ung med betydelig nedsat funktionsevne, der har modtaget støtte efter § 120, flytter. Kommunen sender ikke ungeplan eller helhedsorienteret plan til den nye kommune, da der allerede er truffet afgørelse efter § 120.

  • Samarbejde ved handlekommuneskift

    Ved et handlekommuneskift for en ung, der har haft en fast kontaktperson, afholdes et møde mellem kommunerne for at sikre korrekt overførsel og forståelse af den unges behov.

Almindelige misforståelser
  • At overdragelsen automatisk inkluderer alle sagsdokumenter; § 112 begrænser sig til ungeplan eller helhedsorienteret plan.
  • At overdragelsespligten gælder uanset hvilken støtte den unge modtager; undtagelse gælder ved beslutninger efter § 120.
  • At kommunen kan undlade overdragelse uden kommunikation; overdragelsen er et lovkrav, der skal opfyldes.
Almindelige spørgsmål

Hvilken dokumentation skal overdrages ved flytning af en ung?

Den hidtidige handlekommune skal overdrage den reviderede ungeplan eller relevante dele af en helhedsorienteret plan til den nye kommune, med mindre der er truffet beslutning om indsatser efter § 120.

Gælder overdragelsespligten for alle unge?

Pligten gælder for unge mellem 18 og 22 år, som enten har været anbragt indtil 18 år eller har haft en fast kontaktperson indtil 18 år. Hvis der er truffet afgørelse om indsatser efter § 120, er overdragelsespligten ikke aktuel.

Hvad er formålet med overdragelsen af ungeplanen?

At sikre sammenhæng og kontinuitet i indsatsen over for den unge i forbindelse med en kommune-til-kommune flytning, så støtten både er koordineret og hensigtsmæssig.

Hvordan håndteres situationer, hvor den nye kommune ikke modtager planen?

Kommunerne har en forpligtelse til samarbejde. Manglende modtagelse kan være grund til at kontakte Ankestyrelsen eller relevante myndigheder for at sikre den unges tarv.

Er det nødvendigt med samtykke fra den unge ved overdragelse?

Lovteksten i § 112 omtaler ikke samtykke i denne sammenhæng, men efter § 112, stk. 2 (om ungeplaner), sker udlevering med samtykke, medmindre andet er fastsat.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse 211-09
    GældendeÅr: 2009

    En Milestone 311 DAISY diktafon med notatapparat ville efter en konkret og individuel vurdering ikke i væsentlig grad afhjælpe de varige følger af ansøgers nedsatte syn eller medføre en væsentlig lettelse af den daglige tilværelse, idet ansøger, der ...

    Relaterede paragraffer:§ 112
  • Ankestyrelsens principafgørelse 120-10
    GældendeÅr: 2010

    En Sonnet bordlampe, hvorpå der kunne påhæftes en lup, var et optikundersøttende hjælpemiddel for en 77-årig synshandicappet kvinde. Kvinden havde brug for optikunderstøttende hjælpemiddel til læsning, pasning af familiens økonomi, korrespondance og ...

    Relaterede paragraffer:§ 112
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-28-00
    GældendeÅr: 2000

    Der kunne bevilges ortopædisk fodtøj til forskellige årstider og formål, når der kunne dokumenteres et behov herfor - og brugen ikke var meget begrænset. Ankestyrelsen lagde vægt på, at ansøger kun havde to par ortopædiske sko, som var bevilget i aug...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 5§ 98§ 14
  • Ankestyrelsens principafgørelse 58-09
    GældendeÅr: 2009

    En servicehundmåtte anses for at være et hjælpemiddel. Selv om servicehunden ikke i væsentlig grad kunne afhælpe de varige følger af ansøgers nedsatte funktionsevne eller i væsentlig grad kunne lette den daglige tilværelse i hjemmet, vurderedes deti ...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 3
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-25-04
    GældendeÅr: 2004

    Hjælpemidler, som må forventes at findes i et bestemt botilbud på grund af beboernes nedsatte funktionsevne og behov, må anses som basisinventar, som skal stilles til rådighed af botilbuddet. Bleer måtte anses som basisinventar i et social-psykiatris...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 92§ 7§ 108
  • Ankestyrelsens principafgørelse R-6-02
    GældendeÅr: 2002

    Ankestyrelsen fandt, at A kommune var forpligtet til at stille nødvendige hjælpemidler - herunder en plejeseng - til rådighed for ansøgeren også under dennes midlertidige ophold i sommerhus i B kommune, hvor ansøgeren modtog hjemmehjælp. Ankestyrelse...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 77§ 11§ 9+1 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-30-05
    GældendeÅr: 2005

    En mand, der modtog pension fra Danmark og som havde fast bopæl i Spanien, havde under midlertidigt ophold i Danmark ret til at modtage hjælp til teststrimler og fingerprikker som hjælpemiddel....

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 2§ 97§ 5§ 1
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-16-04
    GældendeÅr: 2004

    Der kunne bevilges hjælp til udskiftning af batterier til et el-køretøj efter servicelovens bekendtgørelse om hjælpemidler og forbrugsgoder. Ankestyrelsen fandt, at batterierne til el-køretøjet kunne købes i almindelig handel. Ankestyrelsen fandt dog...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 5
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-8-04
    GældendeÅr: 2004

    Der kunne efter servicelovens hjælpemiddelregler ydes hjælp til særlige beklædningsgenstande, som en person ikke ville have haft brug for, hvis den pågældende ikke havde haft en funktionsnedsættelse, mens der efter merudgiftsreglerne kunne ydes hjælp...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 41§ 12§ 1+1 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-30-06
    GældendeÅr: 2006

    En pedalon (elektrisk fodcykel) kunne ikke betragtes som et hjælpemiddel, da den ikke havde til formål at afhjælpe de varige følger af en funktionsnedsættelse, men derimod gennem træning tog sigte på at forbedre, vedligeholde eller hindre forringelse...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 97
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til barnets lov-assistenten!

Foreslåede spørgsmål
Hvad indebærer § 112 i barnets lov?
Hvornår skal ungeplan overdrages til ny kommune?
Hvad er undtagelserne for overdragelse af ungeplan?