Barnets lov § 111
Billedgenerering afventer: A professional social worker discussing support plans with a young person nearing 18 years old, in a Danish context, showing a calm office environment with documents and computer.
§ 111 fastlægger en central forpligtelse for kommunalbestyrelsen til proaktivt at planlægge for unges overgang fra anbringelse til selvstændighed.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen i den unges handlekommune skal senest 6 måneder forud for ophør af en anbringelse ved det fyldte 18. år træffe afgørelse om ungestøtteindsatser til den unge efter §§ 114-116 og 120.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal, inden der træffes afgørelse efter stk. 1, i samarbejde med den unge have revideret ungeplanen eller relevante dele af den helhedsorienterede plan, herunder have taget stilling til den unges videre forløb med hensyn til uddannelse, beskæftigelse og øvrige relevante forhold.
Stk. 3. Har en ung frem til sit fyldte 18. år været anbragt som led i et forbedringsforløb, jf. §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, skal kommunalbestyrelsen, inden der træffes afgørelse efter stk. 1, udarbejde en ungeplan, jf. § 108.
§ 111 fastlægger en central forpligtelse for kommunalbestyrelsen til proaktivt at planlægge for unges overgang fra anbringelse til selvstændighed. Seks måneder før den unge fylder 18 år, skal kommunen træffe afgørelse om ungestøtte efter de nærmere angivne paragraffer, som omfatter muligheden for at opretholde døgnophold, tilknytning til fast kontaktperson samt udslusningsordninger. Dette krav sikrer kontinuitet i støtte og mindsker risikoen for pludseligt tab af hjælp ved myndigheders overgang, hvilket er et kendt svagt punkt i social indsats. Selvom lovteksten er præcis i sin tidsfrist og referencer, er den lidt vag i sin kravspecifikation; den praktiske udførelse og kvaliteten af støtten afhænger af kommunal bestyrelses vilje og ressourcer. Ændringer og opfølgninger herpå understøttes af §§ 112 og 113-116, og for unge med funktionsnedsættelse også af § 120. Det er betydningsfuldt, at revision og tilpasning af indsatsen sker i samarbejde med den unge (jf. § 111, stk. 2 i sammenhæng med § 95 og § 96). Lovens rammesætning kan dog kritiseres for ikke i tilstrækkeligt omfang at sikre unges ret til individuel tilpasning i denne overgangsperiode, hvor et ofte skrøbeligt beredskab skal håndtere komplekse behov. Ankestyrelsens praksis gør det klart, at denne tidlige planlægning og støtte er afgørende for at forebygge tilbagefald og udsathed hos unge anbragte.
Eksempler
Planlægning af ungestøtte til en anbragt 17-årig
Kommunalbestyrelsen forbereder, inden den unge fylder 18, en konkret støttepakke med fast kontaktperson og udslusningsordning, så unge ikke mister støtten umiddelbart ved myndighedsskifte.
Tilbud om døgnophold opretholdes efter det 18. år
En ung med betydelig funktionsnedsættelse tilbydes fortsat døgnophold i plejefamilie efter § 120, jf. kommunalbestyrelsens afgørelse efter § 111 for at sikre stabil overgang til voksenlivet.
Revision af ungeplan i samarbejde med den unge
Senest 6 måneder før anbringelsen ophører, samarbejder kommunen med den unge og fastlægger en individuelt tilpasset ungeplan, som understøtter overgangen til uddannelse og arbejde.
- •At støtten efter § 111 automatisk fortsætter til den unge fylder 23 år; støtte skal aktivt besluttes og revurderes.
- •At alle unge har ret til at beholde deres døgnophold efter 18-års fødselsdagen; loven kræver individuel vurdering og afgørelse.
- •At kommunalbestyrelsen kan vente med støttetiltag til efter den unge fylder 18 år; loven kræver planlægning mindst 6 måneder før.
Hvad indebærer kommunalbestyrelsens pligt efter § 111?
Kommunalbestyrelsen skal senest 6 måneder før den unge fylder 18 år træffe afgørelse om ungestøtte efter §§ 114-116 og 120 for at sikre en god overgang fra anbringelse til voksenliv.
Kan den unge modtage støtte efter det 18. år?
Ja, støtten kan fortsætte i form af opretholdelse af døgnophold, fast kontaktperson eller udslusningsordninger, jf. §§ 114-116 og 120, hvis behovet er væsentligt og kommunen træffer afgørelse herom.
Hvordan sikres den unges medbestemmelse i denne proces?
Lovens § 111 understøtter samarbejde mellem kommunen og den unge, herunder revision af ungeplaner efter §§ 108-110, hvor den unges ønsker efterstræbes inddraget.
Hvilke typer støtte kan kommunalbestyrelsen tilbyde ifølge § 111?
Støtte omfatter døgnophold, fast kontaktperson, udslusningsordninger og andre støttende indsatser, der letter overgangen til voksenlivet, jf. §§ 114-116 og 120.
Hvornår kan kommunalbestyrelsen revurdere støtten efter § 111?
Kommunen skal løbende vurdere og revidere støtten baseret på den unges behov, eksempelvis via § 95 om opfølgning og § 96 om tilsyn under anbringelsen.
- Ankestyrelsens principafgørelse C-21-04GældendeÅr: 2004
Kommunen var ikke forpligtet til at anvise midlertidigt husly mod betaling til en mand, hvis boligproblem skyldtes, at han havde valgt ikke at tage imod et tilbud om genhusning. Eftersom manden i flere år havde været hjemløs, fandt Ankestyrelsen, at ...
Relaterede paragraffer:§ 66§ 68§ 7§ 94§ 111+3 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-10-02GældendeÅr: 2002
Ankestyrelsen fandt at betingelserne for at anvende personlig alarm og tilbageholdelse i boligen var opfyldt for en 28-årig mand, der måtte anses for at være i væsentlig grad udviklingshæmmet og i mange kortvarige episoder psykotisk, dvs. forbigående...
Relaterede paragraffer:§ 88§ 66§ 67§ 109k§ 5+11 mere
Velkommen til barnets lov – spørg løs!
Velkommen til barnets lov – spørg løs!