Barnets lov § 110
Billedgenerering afventer: A professional office meeting where Danish social workers discuss a holistic care plan for youth, focusing on collaboration and support, in a danish context
§ 110 giver kommunalbestyrelsen mulighed for at erstatte ungeplanen med en helhedsorienteret plan for unge i alderen 16 til 23 år, når det skønnes relevant.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
For unge mellem 16 og 23 år kan kommunalbestyrelsen tilbyde, at ungeplanen, jf. § 108, erstattes af en helhedsorienteret plan.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde, at de elementer af barnets plan, jf. § 92, der vedrører forældrene, erstattes af en helhedsorienteret plan.
Stk. 3. Den helhedsorienterede plan kan tilbydes forældre og unge med komplekse og sammensatte problemer, hvor der kan eller skal udarbejdes flere planer for indsatserne, og hvor der er et koordinationsbehov forbundet hermed. Det er en forudsætning, at forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 16 år, giver samtykke til, at ungeplanen erstattes af en helhedsorienteret plan.
Stk. 4. Den helhedsorienterede plan vedrører de indsatser, der iværksættes efter denne lov, og øvrige relevante indsatser efter anden lovgivning. Den helhedsorienterede plan skal opfylde kravene til indholdet af en barnets plan, jf. § 92, eller en ungeplan, jf. § 109.
§ 110 giver kommunalbestyrelsen mulighed for at erstatte ungeplanen med en helhedsorienteret plan for unge i alderen 16 til 23 år, når det skønnes relevant. Formålet er at tilpasse indsatsen til unge med komplekse og sammensatte problemer, hvor normale planer ikke rækker til at skabe sammenhæng mellem forskellige sociale, uddannelsesmæssige og sundhedsmæssige indsatser. Det kræver samtykke fra både den unge og forældremyndighedsindehaveren, hvilket kan være både en styrke og en svaghed. På den ene side sikrer det frivillighed og inddragelse; på den anden kan det vanskeliggøre iværksættelsen i sager med modstridende parter. Set med en kritisk brille kunne paragrafen med fordel have præciseret, hvordan myndigheder skal agere ved manglende samtykke, da dette kan ske i tungt belastede sager. Sammenhængen med § 108 (om ungeplan) og § 92 (barnets plan) er tæt, og vejledninger understreger, at planen skal være konkret, handleorienteret og inddrage den unges ønsker og det samlede støttebehov. Stadigvæk kunne lovens kompleksitet og afhængighed af forskellige planer risikere at udvande indsatsen, hvis koordineringen svigter. Paragrafen rummer i praksis potentiale for at styrke individtilpassede løsninger, men forudsætter aktiv og velkoordineret kommunal indsats samt klar retssikkerhed i forhold til involverede parter.
Eksempler
Ung med komplekse behov får helhedsorienteret plan
En 17-årig med både psykiske udfordringer og social vanskeligheder tilbydes en helhedsorienteret plan for at koordinere støtte fra skole, socialforvaltning og sundhedspleje.
Erstatning af barnets plan for forældre med samtykke
Forældrene til en 16-årig giver samtykke til, at planens elementer vedrørende dem erstattes af en helhedsorienteret plan, der omfatter behandling og beskæftigelsesindsats.
Samarbejde og samtykke afgør planvalg
En kommune tilbyder den unge en helhedsorienteret plan efter aftale, men i tilfælde af manglende samtykke fortsætter ungeplanen med separate indsatser.
- •At helhedsorienterede planer automatisk iværksættes uden samtykke fra unge eller forældre.
- •At ungeplaner ophører ved tilbud om helhedsorienteret plan, mens begge planer faktisk kan være gældende parallelt før endelig overgang.
- •At helhedsorienteret plan er en juridisk forpligtelse i stedet for et frivilligt tilbud.
Hvad er forskellen på en ungeplan og en helhedsorienteret plan?
En ungeplan er en individuel plan for trivsel og udvikling, mens en helhedsorienteret plan samler flere planer for komplekse problemer, så indsatsen koordineres bedre. Helhedsplanen omfatter indsats efter denne lov og andre relevante love.
Kan ungeplanen altid erstattes af en helhedsorienteret plan?
Nej, det kræver samtykke fra både den unge og forældremyndighedsindehaveren, og det er typisk relevant for unge med sammensatte og komplekse behov.
Hvordan sikres barnets eller den unges rettigheder ved en helhedsorienteret plan?
Lovens § 110 kræver samtykke og inddragelse, og bestemmelser i §§ 5 og 6 sikrer, at barnets eller den unges ønsker og holdning skal inddrages, hvilket gælder også for helhedsorienterede planer.
Findes der vejledninger til, hvordan helhedsorienterede planer skal udføres?
Ja, vejledningen om ungestøtte (Delvejledning 5) og vejledning om sagsbehandling (Delvejledning 2) giver praktisk retning om koordinering og tilrettelæggelse, men der findes ikke en specifik lovbestemt standard for planen.
Kan en helhedsorienteret plan udarbejdes uden kommunens aktive koordination?
Nej, planen forudsætter koordinering mellem kommunale forvaltninger og eksterne, hvilket i praksis ofte kræver tværfaglige team og ressourcer.
- Ankestyrelsens principafgørelse 97-17GældendeÅr: 2017
Længerevarende botilbud skal indrettes, så de understøtter målgruppens behov og formålet med indsatsen. De fysiske rammer skal tilgodese borgernes trivsel og tryghed samt ret til privatliv. Almene ældreboliger skal med hensyn til udstyr og udformning...
Relaterede paragraffer:§ 5§ 107§ 11§ 6§ 110+1 mere - Ankestyrelsens principmeddelelse 9-21GældendeÅr: 2021
Principmeddelelsen er en omskrivning af principmeddelelse 59-17. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt i forhold til den tidligere udmeldte praksis om forsorgshjemmets rolle. Omskrivningen er sket, fordi den udmeldte praksis i sag nr. 2 i prin...
Relaterede paragraffer:§ 85§ 110 § 110 - Ankestyrelsens principmeddelelse 8-21GældendeÅr: 2021
En person, der indskrives på forsorgshjem, får som udgangspunkt opholdskommune i den kommune, hvor forsorgshjemmet ligger (B Kommune), hvis personen i forbindelse med opholdet på forsorgshjemmet opgiver sin tilknytning til sin oprindelige opholdskomm...
Relaterede paragraffer:§ 9c§ 61§ 9§ 110§ 108 - Ankestyrelsens principafgørelse 119-12GældendeÅr: 2012
Betaling af anonym kvindes ophold på krisecenter skulle afgøres efter reglerne i retssikkerhedslovens § 9, stk. 7. En pligt for en kommune til at betale for udgifterne til støtte til en borger kræver normalt, at borgeren kan identificeres af den beta...
Relaterede paragraffer:§ 9c§ 192§ 14§ 107§ 109+4 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-10-02GældendeÅr: 2002
Ankestyrelsen fandt at betingelserne for at anvende personlig alarm og tilbageholdelse i boligen var opfyldt for en 28-årig mand, der måtte anses for at være i væsentlig grad udviklingshæmmet og i mange kortvarige episoder psykotisk, dvs. forbigående...
Relaterede paragraffer:§ 88§ 66§ 67§ 109k§ 5+11 mere
Velkommen til barnets lov-chatbotten!
Velkommen til barnets lov-chatbotten!