Planloven § 38
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 38 i planloven sikrer, at overflødiggjorte landbrugsbygninger kun må anvendes til de nye formål, der er beskrevet i § 37, hvis der først er foretaget en anmeldelse til kommunalbestyrelsen.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 1157 af 11.7.2020
Anvendelse af bygninger til den virksomhed, der er nævnt i § 37, må kun ske efter forudgående anmeldelse til kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen skal påse, om betingelserne efter § 37 er opfyldt. Såfremt kommunalbestyrelsen ikke har gjort indsigelse inden 2 uger fra den dag, anmeldelsen er modtaget, kan bygningerne tages i brug.
Stk. 2. Opførelse af byggeri i henhold til § 36, stk. 1, nr. 3 og 4, må kun ske efter forudgående anmeldelse til kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen skal påse, om betingelserne efter § 36, stk. 1, nr. 3, er opfyldt, og vurdere, om byggeriet opføres som erhvervsmæssigt nødvendigt for den pågældende ejendoms drift eller for den landbrugsbedrift, som består af den pågældende ejendom og andre ejendomme og arealer. Har kommunalbestyrelsen ikke gjort indsigelse inden 2 uger fra den dag, anmeldelsen er modtaget, kan byggeriet opføres. For de byggerier, der er nævnt i § 36, stk. 1, nr. 4, er fristen for kommunalbestyrelsens indsigelse dog 45 dage.
§ 38 i planloven sikrer, at overflødiggjorte landbrugsbygninger kun må anvendes til de nye formål, der er beskrevet i § 37, hvis der først er foretaget en anmeldelse til kommunalbestyrelsen. Kommunen har to uger til at gøre indsigelse – ellers kan bygningen tages i brug til det anmeldte formål uden yderligere tilladelse. Praksis viser, at denne bestemmelse er udformet for at lette omstilling af landbrugsgrunde til nye erhvervsaktiviteter, uden at det bliver til et bureaukratisk mareridt, dog med det vigtige forbehold, at alle betingelser i § 37 skal være opfyldt. Kommunen har dermed en kontrolfunktion, men modsat hvad mange tror, skal der ikke ansøges, men blot anmeldes. Mekanismen fungerer som en slags stiltiende accept, hvor tavshed fra kommunen lig med tilladelse. Paragraffen understreger, at omdannelse af landbrugsbygninger ikke er en fri leg, men kræver respekt for regler og rammer – kommunalbestyrelsen har stadig mulighed for at nedlægge veto, hvis betingelserne ikke er opfyldt.
Eksempler
Omdannelse til snedkerværksted
En landmand vil indrette et snedkerværksted i en tidligere stor lade. Han anmelder brugen til kommunen, som ikke gør indsigelse inden to uger – værkstedet kan tages i brug.
Etablering af kontor i staldbygning
En forening ønsker at bruge en tom stald til kontor. Kommunen får en anmeldelse og tjekker om reglerne overholdes. Ingen indsigelse foretages – kontoret kan indrettes.
Anmeldelse af mindre butik uden indsigelse
En familie ønsker en gårdbutik i en udtjent maskinbygning. Efter anmeldelse reagerer kommunen ikke – butikken kan åbne.
- •Mange tror fejlagtigt, at man slet ikke behøver kontakte kommunen.
- •Flere tror, at kommunen SKAL godkende (modsat kun kan gøre indsigelse).
- •Nogle tror, at alle typer erhverv kan indrettes uden nærmere krav – det er ikke korrekt.
Skal jeg have en tilladelse, hvis jeg vil ændre brugen af en overflødig landbrugsbygning?
Nej, men du skal anmelde brugen til kommunen, som har mulighed for at gøre indsigelse.
Hvor lang tid har kommunen til at reagere på min anmeldelse?
Kommunen har to uger til at gøre indsigelse. Svarer de ikke, kan du tage bygningen i brug.
Hvad sker der, hvis jeg går i gang uden at anmelde?
Det er en overtrædelse af loven og kan føre til påbud om lovliggørelse eller bøde.
Kan kommunen forhindre mig i at tage bygningen i brug?
Ja, hvis betingelserne i § 37 ikke er opfyldt, kan kommunen gøre indsigelse og standse projektet.
Velkommen! Stil mig spørgsmål om ændret brug af landbrugsbygninger.
Velkommen! Stil mig spørgsmål om ændret brug af landbrugsbygninger.