Planloven § 34
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 34 fastslår den grundlæggende opdeling af Danmark i tre zoner: byzoner, sommerhusområder og landzoner.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 1157 af 11.7.2020
Hele landet er opdelt i byzoner, sommerhusområder og landzoner.
1) områder, som i en byudviklingsplan er udlagt til bymæssig bebyggelse,
2) områder, som i en bygningsvedtægt er udlagt som byggeområder til bymæssig bebyggelse,
3) områder, som i en byplanvedtægt er udlagt til bymæssig bebyggelse eller offentlige formål,
4) områder, som i en lokalplan er overført til byzone, og
5) områder, som ved kommunalbestyrelsens beslutning efter § 33, stk. 1, nr. 2, har opretholdt zonestatus som byzone.
1) områder, som i en bygningsvedtægt eller en byplanvedtægt er udlagt til sommerhusbebyggelse,
2) områder, som i en lokalplan er overført til sommerhusområde, og
3) områder, som ved kommunalbestyrelsens beslutning efter § 33, stk. 1, nr. 2, har opretholdt zonestatus som sommerhusområde.
Stk. 2. Byzoner er
Stk. 3. Sommerhusområder er
Stk. 4. Landzoner er de områder, der ikke er omfattet af stk. 2 og 3.
Stk. 5. Arealer, der som led i frikommuneforsøg i henhold til § 16 i lov om frikommuner er overført til byzone eller sommerhusområde, forbliver byzone eller sommerhusområde også efter forsøgsperiodens udløb.
§ 34 fastslår den grundlæggende opdeling af Danmark i tre zoner: byzoner, sommerhusområder og landzoner. Denne opdeling er et centralt styringsredskab i den fysiske planlægning og regulerer, hvad der må bygges, og hvordan arealer må anvendes. Byzoner omfatter arealer udlagt til bymæssig bebyggelse, sommerhusområder gælder for fritidsbebyggelse, og landzoner dækker resten af landet, hvor bebyggelse og ændret anvendelse typisk kræver tilladelse. Denne inddeling er ikke tilfældig, men resultatet af et politisk ønske om at styre byvækst, beskytte åbne landskaber og sikre attraktive områder til fritid og turisme. Paragraffen understøtter derfor såvel miljøbeskyttelse som muligheden for udvikling, og har afgørende betydning for borgere, grundejere og erhvervsdrivende, der ønsker at udnytte eller ændre deres arealer.
Eksempler
Opførelse af ny bebyggelse
En grundejer i landzone ønsker at bygge et nyt hus. Her kræves en særlig tilladelse fra kommunen på grund af zoneinddelingen.
Udlejning i sommerhusområde
En ejer i et sommerhusområde må ikke uden videre anvende sit hus til helårsbeboelse – dette reguleres netop af zoneskellet i § 34.
Byudvidelse gennem lokalplan
En kommune ønsker at udvide et byområde. Først skal arealet overføres fra landzone til byzone gennem en lokalplan baseret på § 34's definition.
- •At man frit kan bygge i landzonen uden videre.
- •At sommerhusområder må bruges til helårsbeboelse uden særlige tilladelser.
- •At zonestatus er automatisk og følger matrikelskel – i praksis kræves gyldig planlægning.
Kan jeg frit bygge nyt i landzone?
Nej, ny bebyggelse i landzone kræver tilladelse fra kommunen, netop fordi området er underlagt særlige regler efter § 34.
Hvordan ændres et areals zonestatus?
Ændring af zonestatus sker gennem planlægning: enten ved lokalplan, kommuneplan, byplanvedtægt eller særlig kommunal beslutning.
Hvilken betydning har zoneinddelingen for mit sommerhus?
Den begrænser anvendelsen til fritidsbrug, medmindre andet er fastlagt, og der gælder særlige regler for udlejning og helårsbeboelse.
Hvad sker der hvis zonestatus ikke respekteres?
Overtrædelser kan medføre påbud, forbud, bøder eller krav om lovliggørelse – kommunen fører tilsyn.
Kan zoneopdelingen ændres permanent ved eksempelvis frikommuneforsøg?
Zonestatus ændret gennem godkendte forsøg bevares, selv efter forsøgsperioden, jf. § 34, stk. 5.
Velkommen! Spørg endelig om zoneinddeling og rettigheder.
Velkommen! Spørg endelig om zoneinddeling og rettigheder.