Planloven > 7. kapitel > § 37.

§ 37. Planloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223

§ 37 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Landbrugets driftsbygninger.

Bygninger, der ikke længere er nødvendige for driften af en landbrugsejendom, kan uden tilladelse efter § 35, stk. 1, tages i brug til håndværks- og industrivirksomhed, mindre butikker, liberale erhverv, forenings- og fritidsformål og en bolig, jf. dog stk. 4 og 6, samt lager- og kontorformål m.v. på betingelse af:

Stk. 2. Andre overflødiggjorte bygninger end de i stk. 1 nævnte kan uden tilladelse efter § 35, stk. 1, tages i brug til håndværks- og industrivirksomhed, mindre butikker, liberale erhverv, forenings- og fritidsformål og en bolig, jf. dog stk. 4 og 6, samt lager- og kontorformål m.v., hvis

Stk. 3. I tilknytning til de bygninger, der er nævnt i stk. 1, kan der endvidere etableres et mindre ikke skæmmende oplag efter kommunalbestyrelsens nærmere bestemmelse.

Stk. 4. Er der flere tidligere bygninger på en ejendom, kan der kun etableres en bolig efter stk. 1 og 2 i én af disse bygninger.

Stk. 5. Der kan ikke efter stk. 1 og 2 indrettes mindre butikker og en bolig i overflødiggjorte bygninger, der er beliggende inden for klitfrednings- og strandbeskyttelseslinjen.

Stk. 6. Der kræves dog tilladelse efter § 35, stk. 1, til ændret anvendelse af bygninger som omhandlet i stk. 1 og 2 i følgende områder:

1) at virksomheden eller boligen etableres i bestående bygninger, der ikke om- eller tilbygges i væsentligt omfang,

2) at bygningerne ikke er opført inden for de seneste 5 år, og

3) at byggeriet ikke er opført uden landzonetilladelse i henhold til § 36, stk. 1, nr. 3, som erhvervsmæssigt nødvendigt for en bedrift.

1) virksomheden eller boligen etableres i bestående bygninger, der ikke om- eller tilbygges i væsentligt omfang,

2) bygningen ikke er opført inden for de seneste 5 år og

3) bygningen ikke er beliggende inden for klitfrednings- og strandbeskyttelseslinjen eller i kystnærhedszonen uden for udviklingsområder.

1) Statsligt og kommunalt udpegede støjkonsekvensområder omkring flyvepladser godkendt efter luftfartslovens § 55, lægehelikopterflyvepladser, militære flyvepladser, forsvarets skydebaner, forsvarets øvelsespladser og skyde- og øvelsesterræner og vindmøller og

2) de af kommunalbestyrelsen udpegede konsekvensområder omkring tekniske anlæg, vindmøller og støjende fritidsanlæg m.v., jf. § 11 a, stk. 1, nr. 30.

Kort sagt

§ 37 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Landbrugets driftsbygninger. Paragraffen fastlægger retlige rammer, procedurer og krav vedrørende driftsbygninger, landbrug, erhverv, som ha...

Eksempler

  • Praktisk anvendelse af § 37

    Kommunen behandler ansøgning vedrørende driftsbygninger, landbrug, erhverv og vurderer sagen i henhold til § 37s krav og planlovens principper.

  • Planlægning for Landbrugets driftsbygninger

    Ved udarbejdelse af lokalplan eller kommuneplan skal der tages hensyn til bestemmelserne om driftsbygninger, landbrug, erhverv for at sikre lovlig og hensigtsmæssig planlægning.

  • Tilladelse efter § 37

    Grundejer ansøger om tilladelse til projekt involverende driftsbygninger, landbrug, erhverv, hvor kommunen vurderer ansøgningen efter retningslinjerne i § 37.

  • Klagesag om Landbrugets driftsbygninger

    Efter kommunal afgørelse om driftsbygninger, landbrug, erhverv klager nabo til Planklagenævnet, der vurderer sagen i forhold til § 37s krav.

Almindelige misforståelser

  • At § 37 giver automatisk ret til driftsbygninger, landbrug, erhverv - bestemmelsen kræver normalt konkret vurdering og ofte forudgående tilladelse.
  • At kommunen har ubegrænset skøn - afgørelser skal være sagligt begrundede og i overensstemmelse med lovens formål og principper.
  • At § 37 kun gælder i bestemte zoner - bestemmelsen kan have bredere anvendelse afhængigt af dens konkrete indhold.
  • At ministerielle retningslinjer er vejledende - de er typisk bindende og skal følges af kommunerne.
  • At private kan handle uden at inddrage kommunen - de fleste dispositioner relateret til driftsbygninger, landbrug, erhverv kræver forudgående godkendelse eller anmeldelse.

Almindelige spørgsmål

Hvad omfatter § 37 præcist?

§ 37 regulerer Landbrugets driftsbygninger og fastlægger specifikke krav og procedurer vedrørende driftsbygninger, landbrug, erhverv i kommunal planlægning og administration.

Hvem har ansvar for at administrere § 37?

Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at anvende bestemmelsen i praksis, mens ministeren kan fastsætte supplerende regler og føre tilsyn med overholdelsen.

Kan afgørelser efter § 37 påklages?

Ja, afgørelser kan normalt påklages til Planklagenævnet eller anden relevant klageinstans inden for de fastlagte klagefrister, typisk 4 uger fra afgørelsen.

Hvilke konsekvenser har § 37 for min ejendom?

Bestemmelsen kan påvirke mulighederne for bebyggelse, ændret anvendelse eller andre dispositioner vedrørende driftsbygninger, landbrug, erhverv. Kontakt kommunens plankontor for konkret vejledning.

Hvordan forholder § 37 sig til lokalplaner?

Lokalplaner skal udarbejdes i overensstemmelse med bestemmelsens krav, og lokalplanens regler kan konkretisere eller supplere principperne om driftsbygninger, landbrug, erhverv.

Kræves der tilladelse efter § 37?

Det afhænger af bestemmelsens konkrete indhold og projektets karakter. I mange tilfælde kræves forudgående tilladelse eller godkendelse fra kommunen.

AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5

Planloven paragraf 37 Klage m.v. - Spørg AI