Planloven § 28

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

Denne paragraf er en af planlovens grundpiller i forhold til magtbalancen mellem kommunalbestyrelsen og overordnede myndigheder eller nabo-kommuner.

Lovtekst – § 28

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 1157 af 11.7.2020

Et planforslag kan ikke vedtages endeligt, hvis en myndighed efter reglerne i §§ 29, 29 a, 29 b eller 29 c har modsat sig dette skriftligt over for kommunalbestyrelsen inden udløbet af fristen efter § 24, stk. 3-7, eller § 27, stk. 2. Forslaget kan herefter først vedtages, når der er opnået enighed mellem parterne om de nødvendige ændringer.

Stk. 2. Kan de involverede myndigheder ikke nå til enighed i sager, hvor der er gjort indsigelse efter § 29, stk. 3, §§ 29 a og 29 c, kan spørgsmålet indbringes for erhvervsministeren.

Stk. 3. Indsigelser efter §§ 29, 29 a, 29 b eller 29 c skal være begrundede og indeholde en henvisning til, at indsigelsen har den i stk. 1 angivne virkning.

Praktisk betydning

Denne paragraf er en af planlovens grundpiller i forhold til magtbalancen mellem kommunalbestyrelsen og overordnede myndigheder eller nabo-kommuner. Hvis eksempelvis staten, regionen, en nabokommune eller en nationalparkfond fremsætter indsigelse mod et kommune- eller lokalplanforslag inden for de fastsatte frister, blokeres den endelige vedtagelse. Forslaget kan først blive til virkelighed, når parterne er blevet enige om nødvendige ændringer. Paragraffen har enorm praktisk betydning, fordi den sikrer, at nationale og regionale hensyn kan blive gennemslagskraftige over for lokalpolitiske særinteresser – for eksempel natur- og miljøbeskyttelse, bevaringsværdier eller store infrastrukturanlæg. Reglen modvirker forcerede lokalpolitiske beslutninger, der strider mod større samfundshensyn, men kan i praksis også bruges strategisk: Det er en reel vetoret mod planforslag, indtil forhandlinger fører til enighed. Mekanismen er aktuel i sager om kystzoner, råstofudvinding, udviklingstunge byområder og ved store miljøkonflikter.

Eksempler

  • Staten blokerer kystnær byggeri

    Kommunen fremsætter en plan for sommerhusbyggeri tæt på kysten. Erhvervsministeren bruger sin indsigelsesret, fordi planen strider mod nationale interesser. Kommunen må forhandle og ændre forslaget før det kan vedtages.

  • Nabokommune standser storcenter

    En kommune vil godkende et nyt storcenter. Nabokommunen gør indsigelse, fordi centret forventes at dræne handel fra egne butikker. Projektet kan ikke vedtages, før der er opnået enighed.

  • Nationalparkfond forsinker ferieprojekt

    Kommunen planlægger et stort ferieanlæg i et område, der er vigtigt for en nationalpark. Nationalparkfonden indgiver indsigelse og får sat planforslaget i stå, indtil der opnås kompromis om beskyttelse.

Almindelige misforståelser
  • Man tror, at enhver kan fremsætte blokerende indsigelse – det kan kun udpegede myndigheder.
  • Man tror, at en indsigelse altid fører til afvisning af planen – men sagen kan løses ved forhandling.
  • Nogle tror, at indsigelser kan fremsættes uanset tidsfrist – for at have denne effekt skal de være rettidige.
Almindelige spørgsmål

Hvem kan gøre indsigelse, så et planforslag blokeres?

Staten, regionsrådene, nabokommuner og nationalparkfonde kan gøre indsigelse efter de relevante bestemmelser og frister.

Hvad sker der, hvis parterne ikke kan blive enige?

Kan der ikke opnås enighed efter fx § 29, 29a eller 29c, kan sagen indbringes for erhvervsministeren for endelig afgørelse.

Er indsigelsen bindende for altid?

Nej, planforslaget er kun blokeret, indtil der er fundet et kompromis eller sagen er afgjort af ministeren i visse tilfælde.

Skal indsigelsen være begrundet?

Ja, indsigelser skal være begrundede og henvise til den virkning, som § 28 giver.

Kan borgerne selv nedlægge blokerende indsigelse?

Nej, kun udpegede myndigheder og visse organer kan gøre indsigelse med denne virkning efter loven.

Relaterede paragraffer
  • § 29

    Omhandler erhvervsministerens pligt til indsigelse ved modstridende nationale interesser.

  • § 29a

    Fastlægger regionsrådets adgang til indsigelse ved konflikt med råstofplan.

  • § 29b

    Giver mulighed for nabokommuners indsigelse, hvis udvikling påvirkes.

  • § 29c

    Giver nationalparkfonde indsigelsesret om deres udviklingsinteresser.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Stil trygt dine spørgsmål om planlovens § 28.

Foreslåede spørgsmål
Hvornår kan et planforslag blokeres af en myndighed?
Hvilke typer indsigelser er omfattet af § 28?
Hvad sker der, hvis kommuner ikke bliver enige i planprocessen?