Barnets lov § 181

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 181 giver Social- og Boligstyrelsen mulighed for at pålægge kommuner eller regioner at samle flere små tilbud målrettet samme gruppe af borgere til ét større tilbud, hvis de enkelte tilbud ikke vurderes at være fagligt eller økonomisk bæredygtige hver for sig.

Lovtekst – § 181

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 721 af 14.6.2023

På samme betingelser som efter § 180 kan Social- og Boligstyrelsen undtagelsesvis meddele et pålæg om samling af små tilbud efter denne lov eller lov om social service rettet mod samme målgruppe til ét tilbud, hvis Social- og Boligstyrelsen vurderer, at tilbuddene ikke hver for sig er fagligt og økonomisk bæredygtige.

Stk. 2. Kommunalbestyrelserne og regionerne aftaler, hvilken kommune eller region der skal drive det samlede tilbud og herunder overtage et eller flere tilbud efter § 178, stk. 1 eller 2.

Stk. 3. Hvis kommunerne og regionerne ikke inden 4 måneder efter pålægget har indgået aftale om, hvem der skal drive tilbuddet efter stk. 2, træffer Social- og Boligstyrelsen afgørelse herom.

Stk. 4. Andre kommuner og regioner kan i den periode, jf. § 183, pålægget gælder, ikke oprette nye tilbud i forhold til denne målgruppe uden Social- og Boligstyrelsens godkendelse.

Praktisk betydning

§ 181 giver Social- og Boligstyrelsen mulighed for at pålægge kommuner eller regioner at samle flere små tilbud målrettet samme gruppe af borgere til ét større tilbud, hvis de enkelte tilbud ikke vurderes at være fagligt eller økonomisk bæredygtige hver for sig. Det betyder, at hvis for eksempel flere små institutioner eller bæredygtige tilbud til børn med særlige behov ikke længere kan levere den kvalitet eller økonomiske robusthed, der kræves, kan styrelsen gribe ind og insistere på, at ressourcerne samles i et samlet tilbud med større kapacitet og bedre forudsætninger. Det er et indgreb, der kun benyttes undtagelsesvist, og det forudsætter samme særlige betingelser som § 180, der handler om at sikre det fornødne udbud og specialisering på området. I praksis er bestemmelsen især relevant, når decentraliseringen skaber små, spinkle fagmiljøer, eller hvis økonomisk pres truer stabiliteten og kvaliteten for den udsatte målgruppe. Ved samling får flere adgang til specialiserede ressourcer, men hjemkommunen mister ofte noget direkte kontrol og lokal forankring. Bestemmelsen kan derfor skabe debat, især i lokalsamfund, der står til at miste egne institutioner.

Eksempler

  • Samling af specialtilbud for autisme

    Flere små kommunale tilbud til børn med autisme samles til ét regionalt center efter pålæg fra Social- og Boligstyrelsen, da ingen af de eksisterende tilbud havde den fornødne økonomiske eller faglige bæredygtighed hver for sig.

  • Kommunalt botilbud lægges sammen med naboens

    To nabokommuner har hver et lille bosted for unge med svær psykisk udviklingshæmning. Styrelsen pålægger kommunerne at fusionere tilbuddene til ét, da de små institutioner ikke leverer tilstrækkelig kvalitet.

Almindelige misforståelser
  • Mange tror, at styrelsen frit kan tvinge lokale tilbud væk uden saglig begrundelse – i virkeligheden skal der være konkret faglig og økonomisk utilstrækkelighed.
  • Det er en misforståelse, at pålæg om samling kun kan ramme kommunale institutioner – også regionale og private tilbud kan komme i spil.
  • Nogle antager, at pålægget bruges ofte, men det er kun tiltænkt undtagelsessituationer.
Almindelige spørgsmål

Kan kommuner selv nægte at gennemføre et pålæg efter § 181?

Nej, pålægget fra Social- og Boligstyrelsen er bindende, og kommunerne er forpligtede til at følge det.

Hvilke tilbud kan omfattes af samlingspålægget?

Både kommunale og regionale tilbud såvel som private tilbud omfattet af loven kan omfattes, hvis de retter sig mod samme målgruppe og ikke er bæredygtige hver for sig.

Hvilke kriterier kigger styrelsen på ved afgørelse om samling?

Styrelsen ser på det enkelte tilbuds faglige og økonomiske bæredygtighed, herunder kvalitet, personalets kompetencer, økonomi og efterspørgsel.

Mister kommunen det samlede tilbud efter samling?

Det afhænger af aftalen mellem kommuner og regioner. Hvis parterne ikke kan blive enige, beslutter Social- og Boligstyrelsen, hvem der skal drive tilbuddet.

Relaterede paragraffer
  • § 180

    Den overordnede hjemmel for styrelsens mulighed for at pålægge drift eller etablering af tilbud på det specialiserede område.

  • § 182

    Handler om finansieringsaftaler i forbindelse med driftspålæg og samling.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Hvad vil du vide om § 181?

Foreslåede spørgsmål
Hvornår kan Social- og Boligstyrelsen pålægge samling af tilbud?
Hvad sker der med de ansatte ved en samling?
Kan lokale borgere klage over et samlingspålæg?