Barnets lov § 162
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
Paragraf 162 stiller krav om, at Social- og Boligstyrelsen kun kan udmelde målgrupper og indsatser på det mest specialiserede socialområde for børn og unge samt træffe afgørelser om den mest specialiserede specialundervisning efter forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 721 af 14.6.2023
Social- og Boligstyrelsens udmelding af målgrupper og indsatser efter § 161, stk. 1, og afgørelser på området for den mest specialiserede specialundervisning efter § 161, stk. 3, sker efter forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet.
Paragraf 162 stiller krav om, at Social- og Boligstyrelsen kun kan udmelde målgrupper og indsatser på det mest specialiserede socialområde for børn og unge samt træffe afgørelser om den mest specialiserede specialundervisning efter forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet. Dette skaber en nødvendig koordinering mellem social- og undervisningsmyndighederne, netop fordi de berørte børn og unge ofte har behov på tværs af sektorer. Paragraffen søger at sikre, at udmeldinger og pålæg ikke sker isoleret uden hensyn til den samlede offentlige indsats eller de udfordringer, kommunerne reelt står med. Historisk har der været tvivl og kritik af, at specialområdet blev styret for ensidigt fra social sektor uden tilstrækkelig inddragelse af undervisningsmyndighederne. Med denne bestemmelse formaliseres det, at begge ministerier skal bringes på banen, før der træffes beslutninger, der får vidtgående betydning for kommunernes tilbud og organisering.
Eksempler
Nationale udmeldinger om målgrupper
Social- og Boligstyrelsen ønsker at udmelde en særlig målgruppe af børn med multiple handicap, men må først forhandle med Børne- og Undervisningsministeriet om formuleringen og omfanget.
Pålæg om specialundervisning
Styrelsen ønsker at pålægge regioner at bevare et bestem specialundervisningstilbud for børn med komplekse behov, men kan kun gøre det efter forhandling med Undervisningsministeriet.
Koordinerede støtteinitiativer
Før der indføres nye landsdækkende indsatser for børn med svære udviklingsforstyrrelser, sikres det i samspil mellem ministerierne, at skolernes ressourcer og sociale indsatser kan gå hånd i hånd.
- •Styrelsen skal have godkendelse, ikke bare forhandle (forkert).
- •Paragraffen gælder alle sociale indsatser – den gælder kun for specialiserede områder.
- •Ministeriet kan nedlægge veto – reelt kræves kun forhandling, ikke enighed.
Hvad betyder det i praksis, at udmeldinger skal ske efter forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet?
Det betyder, at Social- og Boligstyrelsen ikke kan træffe ensidige beslutninger på området, men skal indgå i dialog og eventuelt opnå enighed med Børne- og Undervisningsministeriet, før nationale retningslinjer eller pålæg udsendes.
Kan Social- og Boligstyrelsen ignorere ministeriets anbefalinger?
Paragraffen kræver forhandling, hvilket indebærer dialog og inddragelse, men beslutter ikke, at der skal opnås fuld enighed. Dog vil udmeldinger uden reel forhandling være i strid med bestemmelsen og kan give anledning til kritik eller krav om omprøvelse.
Hvilke områder er konkret omfattet af bestemmelsen?
Paragraffen omfatter udmelding af målgrupper og indsatser på det mest specialiserede socialområde for børn og unge og afgørelser på den mest specialiserede specialundervisning, særligt hvor der er behov for tværgående koordination.
Skal kommunerne altid vente på forhandlingens resultat?
Ja, så længe der er tale om nationale udmeldinger eller afgørelser under paragraf 161, skal forhandling finde sted, før noget udmeldes til kommunerne eller regionerne som bindende retningslinje.
- § 161
§ 161 beskriver, hvilke udmeldinger og pålæg Social- og Boligstyrelsen kan give, som § 162 sætter rammer for gennem forhandling.
- § 160
Denne paragraf beskriver Social- og Boligstyrelsens generelle opgave med udvikling og vidensindsamling på området.
- § 184
Fastslår, at afgørelser på området for den mest specialiserede specialundervisning træffes efter forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet.
Velkommen! Jeg hjælper gerne med § 162 og relaterede regler.
Velkommen! Jeg hjælper gerne med § 162 og relaterede regler.