Barnets lov § 161
Billedgenerering afventer: A professional illustration of a Danish social service coordination meeting with diverse children and young people in the center, surrounded by municipal and regional representatives discussing specialized support plans, in a danish context.
Paragraffen fastlægger en statslig myndigheds rolle i at sikre et hensigtsmæssigt og tilstrækkeligt udbud af højt specialiserede tilbud til børn og unge med særlige behov, både på socialområdet og inden for specialundervisning.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
For at sikre det fornødne udbud af højt specialiserede tilbud til børn og unge, som er tilpasset udviklingen i målgruppernes behov, på det mest specialiserede socialområde for børn og unge og på området for den mest specialiserede specialundervisning kan Social- og Boligstyrelsen udmelde målgrupper eller særlige indsatser, hvor der er behov for øget koordination eller planlægning på tværs af kommunerne i en eller flere regioner.
Stk. 2. Social- og Boligstyrelsen kan på baggrund af afrapporteringer om kommunalbestyrelsernes tilrettelæggelse og organisering af indsatsen i forhold til centralt udmeldte målgrupper og indsatser, jf. stk. 1, anmode kommunalbestyrelserne i en eller flere regioner om at foretage en fornyet behandling af deres tilrettelæggelse og organisering af indsatsen.
Stk. 3. Social- og Boligstyrelsen kan i forbindelse med en anmodning efter stk. 2 meddele en kommunalbestyrelse eller et regionsråd et midlertidigt pålæg om at opretholde et tilbud, indtil Social- og Boligstyrelsen i medfør af §§ 180-185 har truffet afgørelse om pålæg om det pågældende tilbud eller ophæver det midlertidige pålæg.
Paragraffen fastlægger en statslig myndigheds rolle i at sikre et hensigtsmæssigt og tilstrækkeligt udbud af højt specialiserede tilbud til børn og unge med særlige behov, både på socialområdet og inden for specialundervisning. Social- og Boligstyrelsen bemyndiges til at udmelde specifikke målgrupper eller særlige indsatser, hvor der er behov for koordination eller regional planlægning. Formålet er at sikre, at kommunerne ikke agerer isoleret, hvilket kan undgå ineffektivitet eller uensartet fordeling af ressourceskabende tilbud. Dog kan dele af formuleringen virke diffus, idet begreber som "fornødne udbud" og "behov for øget koordinering" er åbne for tolkning. Den klare statslige rolle kan kritiseres for at begrænse kommunal autonomi, men nødvendiggør til gengæld en vis styring for at sikre specialiserede tilbuds kvalitet og adgang. Principafgørelser som C-23-04 og C-26-05 illustrerer, at finansiering og serviceniveau balance er afgørende for at understøtte sådanne tilbud fra det praktiske niveau. Samtidig skal det bemærkes, at sådanne koordinerende bemyndigelser må udøves klart og transparent for at undgå bureaukratisk styring uden klar faglig begrundelse. Paragraffen bidrager til en nødvendig central styring, men kunne med fordel suppleres med mere præcise kriterier for aktivering af koordination eller planlægning fra staten.
Eksempler
Udmelding af nationale målgrupper
Social- og Boligstyrelsen kan fastsætte, at kommunerne skal koordinere indsatsen omkring unge med svære funktionsnedsættelser, for at sikre ensartet adgang og kvalitet i det specialiserede tilbud.
Regional planlægning af indsatser
I en region vurderes det, at flere kommuner mangler tilbud til børn med komplekse sociale problemer, og styrelsen indkalder til fælles planlægning for at etablerer tilbud, der dækker flere kommuners behov.
Koordination ved kapacitetsudfordringer
Social- og Boligstyrelsen kan pålægge kommuner at samarbejde ved overbelægning i specialiserede botilbud for børn, så disse ressourcer udnyttes optimalt i regionen.
- •Paragraffen giver Social- og Boligstyrelsen ret til direkte at overtage driften af tilbud – det gør den ikke.
- •Kommuner kan frit vælge at ignorere statens udmeldinger om koordinering uden konsekvenser.
- •Reglen omfatter alle typer af børne- og ungeindsatser, også de generelle tilbud, hvilket ikke er tilfældet.
Hvad betyder det, at Social- og Boligstyrelsen kan udmelde målgrupper?
Det betyder, at styrelsen kan definere særlige grupper af børn og unge med behov, som kræver særlig koordinering og planlægning af tilbud på tværs af kommuner og regioner for at sikre en ensartet og effektiv indsats.
Kan kommuner afvise at samarbejde om tilbud til højt specialiserede målgrupper?
Nej, paragraffen fastlægger, at Social- og Boligstyrelsen kan kræve øget koordination eller planlægning, hvilket forpligter kommunerne til samarbejde, særligt når det sikrer nødvendig kvalitet og kapacitet.
Er der regler om klagemuligheder i forbindelse med statens udmeldinger?
Ankestyrelsens principafgørelser viser, at kommunernes serviceniveau og finansiering kan være genstand for myndigheders behandling, men klageadgangen kan være begrænset når det gælder generelle servicemål eller statslig styring.
Hvordan kan denne paragraf påvirke en kommunes selvbestemmelse?
Styringen fra Social- og Boligstyrelsen kan opleves som indgribende, da det pålægger kommunerne at koordinere og planlægge i bestemte sager, hvilket kan reducere den lokale frihed til at organisere tilbuddene uafhængigt.
- Ankestyrelsens principafgørelse C-26-05GældendeÅr: 2005
Ankestyrelsens principielle afgørelse om betaling af personaleudgifter til madfremstilling offentligjort i SM C-46-01 har virkning fra tidspunktet for offentliggørelsen. Begrundelsen herfor var, at der ved afgørelsen blev afklaret et tvivlsomt fortol...
Relaterede paragraffer:§ 82§ 161 - Ankestyrelsens principafgørelse C-23-04GældendeÅr: 2004
De sociale klageinstanser kunne behandle en sag om betaling for en madserviceordning, da der ikke var fastsat regler i serviceloven eller retssikkerhedsloven, der afskar klageadgangen. Der kunne dog ikke klages over det kommunale serviceniveau, herun...
Relaterede paragraffer:§ 166§ 82§ 60§ 121§ 71+1 mere
Velkommen til barnets lov-ekspert!
Velkommen til barnets lov-ekspert!