Barnets lov § 162
Billedgenerering afventer: A professional meeting between Danish social and educational ministry officials discussing specialized child welfare and education programs, danish context, modern office environment, collaborative atmosphere
Paragraf 162 fastlægger, at Social- og Boligstyrelsens udmeldinger om målgrupper og indsatser indenfor det mest specialiserede socialområde for børn og unge, samt afgørelser vedrørende specialiseret specialundervisning, skal ske i forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Social- og Boligstyrelsens udmelding af målgrupper og indsatser efter § 161, stk. 1, og afgørelser på området for den mest specialiserede specialundervisning efter § 161, stk. 3, sker efter forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet.
Paragraf 162 fastlægger, at Social- og Boligstyrelsens udmeldinger om målgrupper og indsatser indenfor det mest specialiserede socialområde for børn og unge, samt afgørelser vedrørende specialiseret specialundervisning, skal ske i forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet. Formålet er at sikre koordination mellem sociale og undervisningsmæssige indsatser, da målgrupperne ofte overlapper, og indsatsen kræver tværsektorielt samarbejde. I praksis kan denne paragraf skabe en nødvendig balance mellem sociallovgivning og undervisningslovgivning, men den bærer også risiko for bureaukratisk forsinkelse og uklare ansvarsforhold. Samspillet mellem ministerierne kan vanskeliggøre hurtig reaktion på børns behov, og lovens formuleringer er sparsomme i detaljer, hvilket kan skabe uklarhed om konfliktløsning ved uenighed. Forbedringer kunne inkludere en tydeligere procedure for beslutningskompetence ved uenighed og mere detaljerede retningslinjer for det praktiske samarbejde.
Eksempler
Koordination af specialundervisningsindsatser
Social- og Boligstyrelsen udsteder en fælles retningslinje om særlige pædagogiske tilbud til børn med komplekse behov efter forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet, så tilbuddene harmonerer med skolens specialundervisning.
Fastlæggelse af målgrupper for sociale tilbud
Social- og Boligstyrelsen vurderer og beskriver, hvilke børn og unge der skal omfattes af landsdækkende tilbud, efter forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet for at sikre samordning med undervisningssektoren.
Afgørelser om ressourcetilførsel til specialundervisning
Når Social- og Boligstyrelsen træffer afgørelse om øget finansiering til tilbud for børn med funktionsnedsættelse, sker beslutningen efter forhandling for at undgå overlap mellem sociale og undervisningsmidler.
- •At forhandlingen altid indebærer ligeværdighed; i praksis kan magtforhold og politiske prioriteringer give én myndighed større indflydelse.
- •At § 162 fastlægger detaljerede procedurer for samarbejde; lovteksten er vag og overlader meget til ministeriernes aftaler.
- •At kommuneansvaret reduceres; tværtimod er det kommunerne, der skal udføre indsatsen, mens ministeriel forhandling primært gælder fastlæggelse af rammer og retningslinjer.
Hvad betyder forhandling mellem Social- og Boligstyrelsen og Børne- og Undervisningsministeriet?
Det betyder, at offentlige retningslinjer og afgørelser vedrørende specialiserede tilbud og målgrupper skal drøftes og aftales mellem styrelsen og ministeriet for at sikre koordineret indsats og undgå modsætninger.
Hvordan påvirker § 162 kommunernes arbejde?
Paragrafen sikrer, at kommunerne modtager koordinerede og gennemarbejdede retningslinjer, men det kan også betyde længere beslutningsprocesser, fordi flere ministerier skal inddrages ved udmeldinger og regler.
Kan der opstå uenighed mellem ministerierne om kommunikation til kommunerne?
Ja, da loven ikke fastsætter en konkret beslutningsproces ved uenighed, kan styringen i praksis opleves som diffus, men den politiske forhandling skal sikre, at udmeldinger er fælles.
Hvorfor er samarbejde mellem social- og undervisningsministeriet vigtigt?
Mange børn med særlige behov kræver både sociale indsatser og specialundervisning, så et tæt samarbejde sikrer sammenhæng i indsatsen og bedre effekt for børnene.
Findes der regler om koordinering på kommunalt niveau?
Ja, bl.a. § 14 og § 80 i barnets lov understreger kommunernes pligt til at sikre sammenhængende og tværgående indsatser på børne- og ungeområdet.
Velkommen til din juridiske rådgiver i barnets lov.
Velkommen til din juridiske rådgiver i barnets lov.